تأثیر رویکرد یادگیری مبتنی بر وظیفه برافزایش درک مطلب یادگیرندگان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی

داریوش نوروزی؛ مرضیه محمدی

دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 1-17

https://doi.org/10.22054/jti.2014.222

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رویکرد یادگیری مبتنی بر وظیفه برافزایش درک مطلب یادگیرندگان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی است. بر این اساس نمره­های آزمون درک مطلبِ خواندن در گروهی از دانشجویان که روش مبتنی بر وظیفه را تجربه کرده­اند با نمره­های گروه دیگر که با روش رایجِ خواندن و ترجمه آموزش‌دیده‌اند، مقایسه شده است. شرکت‌کنندگان ...  بیشتر

تأثیر آموزش به سبک محاوره‌ای از طریق چندرسانه‌ای بر افزایش مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان کم‌شنوا

آذر خزائی؛ محمد رضا نیلی

دوره 1، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22054/jti.2015.1598

چکیده
  پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر آموزش به سبک محاوره‌ای از طریق چندرسانه‌ای برافزایش مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان دختر کم‌شنوا مقطع ابتدایی شهر تهران صورت پذیرفته است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان کم‌شنوا پایه ششم ابتدایی شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 15 نفر از دانش ...  بیشتر

بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر انگیزش و بازده‌های یادگیری سطح بالای آن‌ها

اکبر مومنی راد؛ اکرم سلیمی روش

دوره 2، شماره 7 ، تیر 1395، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22054/jti.2019.24762.1221

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش­آموزان بر انگیزش و بازده­های یادگیری سطح بالا در دوره اول متوسطه، در درس علوم انجام گرفت. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقایسه اثربخشی روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها در بهبود مشکلات دیکته نویسی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی دارای اختلال دیکته

علی حسن نیاه؛ محمود نجفی؛ علی محمد رضایی

دوره 2، شماره 8 ، آذر 1395، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22054/jti.2019.1734.1043

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها در بهبود مشکلات دیکته نویسی دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی دارای اختلال دیکته بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل دانش‌آموزان مبتلا به اختلال دیکته مراجعه‌کننده به مرکز ناتوانی‌های یادگیری صدرای ...  بیشتر

تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارت های حل مسأله دانش آموزان

زهره خلج؛ داریوش نوروزی

دوره 3، شماره 12 ، مهر 1396، ، صفحه 1-25

https://doi.org/10.22054/jti.2020.7123.1111

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارت‏های حل مسئله دانش‏آموزان، انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‏آموزان دختر پایه اول دبیرستان‏های غیرانتفاعی استان قم در سال تحصیلی 94-93 بودند. نمونه آماری از بین مدارس در دسترس انتخاب شد، سپس دو کلاس به‏صورت تصادفی به‏عنوان گروه ...  بیشتر

تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان

علی جعفری؛ سعید فرامرزیانی؛ محمود ملک پور

دوره 3، شماره 10 ، فروردین 1396، ، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22054/jti.2019.43723.1272

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه مهارت‌های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی شهر اردبیل است. ازلحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، ازلحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی و ازلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اردبیل در سال 1396 تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها ...  بیشتر

مطالعه تحلیلی اینترنت اشیا در محیط های یادگیری؛ کاربردها، الزامات و چالش‌ها از دیدگاه متخصصان

مریم قنبرنژاد؛ حسن رستگار پور؛ ساسان سلیمی؛ کاظم دلروز

دوره 3، شماره 9 ، بهمن 1395، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22054/jti.2019.36559.1252

چکیده
  هدف کلی مطالعه‌ی حاضر معرفی فناوری اینترنت اشیا و بررسی تأثیر آن در محیط‌های یادگیری می‌باشد. روش پژوهشی مورداستفاده برای دست‌یابی به اهداف پژوهش حاضر روش ترکیبی (تحلیلی-زمینه یابی) است و ازنظر هدف از نوع بنیادی می‌باشد. داده‌های توصیفی پژوهش بامطالعه‌ی کتب مربوط به این موضوع، پایان‌نامه‌های فارغ‌التحصیلان، مقالات فارسی و ...  بیشتر

تاثیر سه روش تدریس آزمایشگاه مجازی، آزمایشگاه واقعی و روش سنتی بر انگیزش تحصیلی

هانیه مستور؛ محمد رضا نیلی؛ مریم مقدسین

دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1396، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22054/jti.2020.3214.1068

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برگزاری آزمایشگاه مجازی، آزمایشگاه واقعی و آموزش به روش سنتی (سخنرانی) بر انگیزش تحصیلی دانش‏آموزان در درس فیزیک و آزمایشگاه بود. نمونه پژوهش از میان دانش‏آموزان دختر رشته ریاضی و فیزیک سال سوم مقطع دبیرستان انتخاب و محتوای درسی الکتریسیته در نظر گرفته شده است. نمونه موردنظر از طریق نمونه‏گیری تصادفی ...  بیشتر

ارائه چارچوبی برای عناصر برنامه درسی مبتنی بر یادگیری مادالعمر با استفاده ظرفیت فضاهای مجازی

یوسف ساجدی فر؛ یوسف ادیب؛ بهنام طالبی

دوره 6، شماره 19 ، فروردین 1402، ، صفحه 8-46

https://doi.org/10.22054/jti.2023.67184.1351

چکیده
  مقاله حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای عناصر برنامه درسی مبتنی بر یادگیری مادام‌العمر با استفاده ظرفیت فضاهای مجازی انجام شد. روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده و جامعه آماری اساتید و خبرگان برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌های تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه تا اشباع نظری داده‌ها (15نفر) از اساتید خبره انتخاب و گردآوری داده‌ها ...  بیشتر

تحلیلی بر مفهوم تفکر طراحی و ضرورت آن در آموزش

سوسن طالبی؛ محمد رضا نیلی؛ هاشم فردانش

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1402، ، صفحه 10-35

https://doi.org/10.22054/jti.2024.73728.1377

چکیده
  رویارویی با مسائل پیچیده آموزشی و طرح مسائل نوآورانه در جهانِ متأثر از تغییرات علم و فناوری قرن حاضر، نیازمند تجهیز به نوعی از اندیشه و عملِ تحلیلی و خلاق در عرصه آموزش و یادگیری است. تفکر طراحی در آموزش" نوعی مسئله‌گشایی یادگیرنده‌محور و خلاق برای پاسخگویی به مسائل مبهم و پیچیده و طرح مسائل نوآورانه در آموزش است." هدف از این پژوهش، ...  بیشتر

بررسی میزان تأثیر استفاده از تکنیک استاپ موشن در بهبود کیفیت استدلال ورزی علمی دانش آموزان دوره متوسطه

فریبا انصاری مقدم؛ جواد حاتمی؛ محمدرضا فرخ نیا؛ ابراهیم طلایی؛ معصومه قلخانی

دوره 6، شماره 22 ، دی 1402، ، صفحه 10-38

https://doi.org/10.22054/jti.2024.76119.1406

چکیده
  هدف اصلی این مطالعه تعیین اثربخشی تکنیک استاپ موشن در بهبود استدلال علمی دانش‌آموزان سال سوم دوره تحصیلی متوسطه دوم، در درس شیمی با موضوع آبکاری است. اولین گام به واکاوی استدلال علمی و نقش مهم آن در آموزش شیمی، تعلق گرفت و تکنیک استاپ موشن به عنوان راهکار پیشنهادی برای بهبود استدلال علمی معرفی شد. نمونه مطالعه شامل150 نفر دانش‌آموز ...  بیشتر

بررسی رابطه رهبری اصیل و تعهد سازمانی با متغیر میانجی رضایت شغلی

یاشار مبارکی کلیانی؛ عباس عباس پور؛ نور علی فرخی

دوره 6، شماره 20 ، تیر 1402، ، صفحه 12-29

https://doi.org/10.22054/jti.2023.75473.1393

چکیده
  چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری اصیل و تعهد سازمانی کارکنان با متغیر میانجی رضایت شغلی در منطقه 4 آموزش-وپرورش شهر تهران بود. این پژوهش از نظر هدف بنیادی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزش‌و‌پرورش منطقه چهار آموزش‌و‌پرورش شهر تهران به تعداد 420 ...  بیشتر

شبکه های اجتماعی مجازی و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ‏ابتدایی در درس ریاضی

رامین پوراسکندری؛ مهران فرج اللهی

دوره 2، شماره 8 ، آذر 1395، ، صفحه 20-40

https://doi.org/10.22054/jti.2019.13882.1165

چکیده
  یکی از ظرفیت‌هایی که به دنبال ظهور فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری به کار گرفته شد؛ استفاده از شبکه­های اجتماعی مجازی بود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان چهارم ابتدایی در درس ریاضی انجام گرفت. پژوهش حاضر به لحاظ روش گردآوری داده‌ها از نوع شبه آزمایشی ...  بیشتر

رابطه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای با کارکردهای اجرایی در کودکان پیش‌دبستانی

شقایق لطفی زاده؛ حمید علیزاده

دوره 4، شماره 13 ، دی 1396، ، صفحه 75-90

https://doi.org/10.22054/jti.2020.31789.1238

چکیده
  این پژوهش باهدف بررسی رابطه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای با کارکردهای اجرایی در کودکان پیش‌دبستانی 5 تا 6 ساله منطقه 4 کرج بود، نمونه آماری این تحقیق شامل 31 نفر کودک دختر و 30 نفر از کودکان پسر پیش‌دبستانی بود که به‌صورت نمونه در دسترس انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند، ابتدا با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از ...  بیشتر

بازی‌های رایانه‌ای آموزشی و عوامل مرتبط با به‌کارگیری آن‌ها

حسین دهقانزاده؛ خدیجه علی آبادی؛ حجت دهقانزاده

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1394، ، صفحه 3-19

https://doi.org/10.22054/jti.2015.3920

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تجربه بازی، خودکارآمدی دیجیتالی و چالش‌های معلمان مدارس ابتدایی با به‌کارگیری یادگیری مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای بوده است. برای رسیدن به این هدف از روش پژوهش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدایی شهرستان تبریز بود که 122 نفر از بین این جامعه با روش نمونه‌گیری تصادفی ...  بیشتر

بازنگری برنامه درسی دوره‌ی کارشناسی علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی

اسماعیل زارعی زوارکی

دوره 2، شماره 5 ، اسفند 1394، ، صفحه 3-30

https://doi.org/10.22054/jti.2016.6951

چکیده
  هدف این پژوهش، بازنگری برنامه درسی دوره کارشناسی علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی بود. به‌منظور دستیابی به این هدف در پژوهش حاضر از روش پژوهش کیفی و کمی استفاده شد. در بخش کیفی، داده‌ها از طریق روش بردی جمع‌آوری شد. بر اساس این روش ابتدا اطلاعات موردنیاز درباره دوره کارشناسی رشته علوم تربیتی از منابع معتبر گردآوری، طبقه‌بندی ...  بیشتر

تأثیر آموزش از طریق چندرسانه‌ای بر میزان یادگیری درس زیست‌شناسی

جعفر احمدی گل؛ جواد حاتمی

دوره 2، شماره 6 ، خرداد 1395، ، صفحه 3-18

https://doi.org/10.22054/jti.2018.22598.1214

چکیده
  این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش به کمک چندرسانه‌ای با رعایت اصل پیش آموزش مایر بر افزایش میزان یادگیری درس زیست‌شناسی دانش‌آموزان پایه دهم متوسطه شهرستان نقده با روش شبه‌آزمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر بود که در سال         95-1394 این درس را انتخاب کرده بودند؛ با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی بر خودکارآمدی دانش‌آموزان متوسطه دوم در درس ریاضی

منیره موحدی؛ محمدصادق اسماعیلی‌فر؛ نادیا غلامی پور

دوره 1، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 7-22

https://doi.org/10.22054/jti.2015.1813

چکیده
  پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی بر خودکارآمدی درس ریاضی دانش‌آموزان دختر متوسطه شهرستان قائم‌شهر انجام گرفت. جامعه پژوهش را دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان قائم‌شهر در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 6263 نفر که در 42 مدرسه مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌دادند. از میان مدارس مجهز به فناوری ...  بیشتر

تحلیل و تبیین جایگاه مدل طراحی آموزش واقع‌گرا در میان رویکردهای عمده به طراحی آموزشی و چگونگی کاربرد آن در عمل

کیومرث تقی پور؛ حسین دهقانزاده؛ داریوش نوروزی

دوره 3، شماره 10 ، فروردین 1396، ، صفحه 17-47

https://doi.org/10.22054/jti.2020.1291.1033

چکیده
  پژوهش حاضر به تبیین جایگاه مدل طراحی آموزش واقع‌گرا در میان رویکردهای عمده به طراحی آموزشی و چگونگی کاربرد آن در عمل پرداخته است. روش پژوهش در این مطالعه، روش تحلیل محتوای کیفی به‎شیوه استقرایی بوده که با مطالعه منابع تخصصی مرتبط در حوزه آموزش واقع‌گرا، اطلاعات لازم جهت پاسخ‌گویی به سوالات پژوهش فراهم گردید. یافته‌های این پژوهش ...  بیشتر

تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی بر یادگیری خودراهبر دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر

اسماعیل اصلانی؛ اسماعیل زارعی زوارکی

دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1396، ، صفحه 17-38

https://doi.org/10.22054/jti.2020.11385.1143

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش چندرسانه‏ای بر رشد مهارت‏های یادگیری خودراهبر دانش‏آموزان کم‏توان ذهنی آموزش‏پذیر پایه اول دبیرستان شهر تهران، صورت پذیرفته است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش‏آموزان کم‏توان ذهنی آموزش پذیر در مقطع اول دبیرستان شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه‏گیری ...  بیشتر

تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانش‌آموزان

اسماعیل زارعی زوارکی؛ زینب گرزین

دوره 1، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 21-37

https://doi.org/10.22054/jti.2014.223

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی تولیدشده مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانش‌آموزان است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر رشته طراحی معماری هنرستان‌های شهر قائم‌شهر در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داده است. نمونه موردمطالعه به‌صورت هدفمند از مدارسی که دارای این رشته تحصیلی بودند به تعداد ...  بیشتر

بررسی تأثیر فرآیند تدریس-یادگیری، پژوهش و کیفیت تدریس بر کارآیی آموزش از دور

سعید علی اوسطی؛ مهران فرج اللهی؛ حسین زارع

دوره 1، شماره 2 ، خرداد 1394، ، صفحه 21-56

https://doi.org/10.22054/jti.2015.1600

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرآیند تدریس - یادگیری، پژوهش و کیفیت تدریس بر کارآیی آموزش از دور است. عامل فرایند تدریس- یادگیری نیز متشکل از چهار زیر عامل استفاده از بازخورد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، استفاده از منابع و وسایل آموزشی و الگوها و روش‌های تدریس است. عامل پژوهش نیز دارای سه زیر مؤلفه قراردادهای پژوهشی، سمینارها و همایش‌ها ...  بیشتر

فراتحلیل نقش کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در جریان آموزش و یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران

زهرا بیگدلی؛ مهدی معینی کیا؛ عادل زاهد بابلان؛ علی خالق خواه

دوره 3، شماره 9 ، بهمن 1395، ، صفحه 23-52

https://doi.org/10.22054/jti.2019.19376.1199

چکیده
  با توجه به این که هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیل‌های ارائه شده در زمینه‌ی نقش کاربست فاوا در جریان آموزش ‌و یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران است، روش این پژوهش فراتحلیل است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را آثار مکتوب اعم از پایان‌نامه‌ها و مقالات مندرج در سایت‌های علمی ایران داک، مگ ایران، اس.آی.دی ، نورمگز و برخی از مقالات ...  بیشتر

مطالعه کاربست شبکه ‌های اجتماعی به‌ عنوان ابزار مکمل تدریس در آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز)

سید عطیه سجادی؛ کورش فتحی واجارگاه

دوره 2، شماره 7 ، تیر 1395، ، صفحه 25-58

https://doi.org/10.22054/jti.2019.43983.1276

چکیده
  مقاله حاضر به ‌منظور بررسی تأثیر و نقش تلگرام به‌ عنوان یکی از شبکه‌ های اجتماعی و به‌ عنوان ابزاری مکمل در فرایند آموزش و همچنین مطالعه در خصوص امکان یا عدم امکان استفاده از آن به ‌عنوان یک ابزار مکمل در فرایند تدریس تدوین شده است. برای دستیابی به این هدف، چهار سؤال اصلی پژوهش در خصوص ویژگی ‌های تلگرام، نتایج کاربست، موانع کاربست ...  بیشتر

چندرسانه ای تعاملی، سـواد قــرآنـی و انگیزش تحصیلی

آزاد الله کرمی؛ ججت امیری؛ احسان طوفانی نژاد

دوره 3، شماره 12 ، مهر 1396، ، صفحه 27-46

https://doi.org/10.22054/jti.2020.1024.1029

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانه‏ای تعاملی بر سواد قرآنی و انگیزش تحصیلی در درس قرآن صورت گرفته است. روش پژوهش شبه‏آزمایشی، با طرح پژوهش پیش‏آزمون-پس‏آزمون دوگروهی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‏آموزان پسر سوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیل 94-1393 بودند و از این جامعه با روش تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‏ای تعداد دو کلاس 30 نفره ...  بیشتر