اکبر کبیری؛ علی موسوی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف سنجش میزان دانش دانشآموزان دختر پایهی هشتم شهر تهران از بازیهای رایانهای انجام شد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی بود که پژوهشگران علاوه بر آن به بررسی رابطه میان دانش دانشآموزان با استفاده آنها از بازیهای رایانهای نیز پرداختهاند. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر هشتم شهر تهران در سال تحصیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف سنجش میزان دانش دانشآموزان دختر پایهی هشتم شهر تهران از بازیهای رایانهای انجام شد. روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی بود که پژوهشگران علاوه بر آن به بررسی رابطه میان دانش دانشآموزان با استفاده آنها از بازیهای رایانهای نیز پرداختهاند. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر هشتم شهر تهران در سال تحصیلی 1393-1394 بود که با استفاده از جدول کوهن، 387 دانشآموز با روش خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته (برگرفته از پرسشنامههای پایاننامه کارشناسی ارشد کبیری 1393) استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی نشان داد که دانش دانشآموزان پایه هشتم نسبت به بازیهای رایانهای بالاتر از میزان میانگین است، همچنین بررسیها نشان داد رابطه دانش امور واقعی و دانش امور روندی دانشآموزان با میزان استفاده آنها از بازیهای رایانهای مثبت و مستقیم است؛ اما بین دانش امور مفهومی آنان با میزان استفاده از بازیهای رایانهای این رابطه برقرار نیست (رابطه ضعیف بود). چنانچه هرچقدر دانش امور مفهومی آنان نسبت به بازیهای رایانهای بالاتر نشان داده شد میزان استفاده آنان از این بازیها به شکلی منظم، کنترلشده و صحیحتر بود.نتایج نشان دادمیتوان با ارتقاء دانش مفهومی دانش آموزان و والدین آنان از بازیهای رایانهای، میزان و نحوه استفاده دانش آموزان از این بازیها را به میزان زیادی کنترل و به سمت مطلوب سوق داد.