اسما یزدی؛ بی بی عشرت زمانی؛ نگین برات دستجردی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازدههای یادگیری حیطه شناختی بود.پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و ازنظر روش از نوع ترکیبی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد.در روش کمی،از شیوه شبه آزمایشی استفاده شد و در روش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختارمند و مشاهده استفاده شد.جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازدههای یادگیری حیطه شناختی بود.پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و ازنظر روش از نوع ترکیبی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد.در روش کمی،از شیوه شبه آزمایشی استفاده شد و در روش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختارمند و مشاهده استفاده شد.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم منطقه پیربکران بود.نمونه شامل 16 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم بودند. مباحث درس ریاضی به دو شیوه عادی و معکوس با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش تدریس شد. داده های حاصل بخش کمی در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کیفی،مصاحبه های دانشآموزان،والدین و آموزگار کدگذاری و مقوله بندی شد.یافته های پژوهش نشان داد نمرات دانشآموزان در بازدههای سطحی و ساده حیطه شناختی،در آموزش به شیوه معکوس و عادی تفاوت معناداری در دو روش نداشتند اما روش معکوس بر ارتقا نمرات دانشآموزان دختر و پسردر بازدههای پیچیده و عمیق حیطه شناختی تأثیر داشت و موجب بهبود عملکرد دانشآموزان در بازدههای پیچیده و عمیق حیطه شناختی میشد همچنین آموزش با روش معکوس بر مؤلفههای یادشده بر دختران و پسران تأثیر متفاوت معناداری نداشت،علاوه بر این، استقلال دانش آموزان در یادگیری ریاضی و فعالیت دانشآموزان در منزل در کلاس معکوس افزایش داشتند؛همچنین معضل کمبود زمان تدریس به صورت حضوری را به ویژه در دوران همه گیری بیماری کرونا برطرف کرد.
منیره موحدی؛ محمدصادق اسماعیلیفر؛ نادیا غلامی پور
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی درس ریاضی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان قائمشهر انجام گرفت. جامعه پژوهش را دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 6263 نفر که در 42 مدرسه مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. از میان مدارس مجهز به فناوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی درس ریاضی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان قائمشهر انجام گرفت. جامعه پژوهش را دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 6263 نفر که در 42 مدرسه مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. از میان مدارس مجهز به فناوری اطلاعات و ارتباطات، یک مدرسه و در آن دو کلاس پایه دوم به روش تصادفی ساده بهعنوان گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی ماتیاس جروسلم و رالف شوارز و نظامی بود که جهت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. ابتدا از دانشآموزان پیشآزمون گرفته شد و سپس، محتوای درسی در طول نیمه اول سال تحصیلی و طی 8 هفته در کنار استفاده از شبکه اجتماعی و همچنین به روش سنتی به ترتیب برای کلاسهای گروه آزمایش و کنترل ارائه گردید. پس از آموزش، هر دو گروه ازنظر میزان خودکارآمدی مورد آزمون قرار گرفتند. آزمون پیگیری دو ماه از آموزش به عمل آمد. تجزیهوتحلیل نتایج تحقیق با استفاده از اندازهگیری مکرر نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در خودکارآمدی در مقایسه با گروه کنترل ایجاد شد (001/0 P ). گروه آزمایش بعد از دو ماه پس از آموزش برتری خود را حفظ کردند. نتایج پژوهش، بیانگر تأثیر مثبت استفاده از یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی بود.