علیرضا ممتازیان؛ حسین رجب دری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه پذیرش و استفاده از فناوری توسعهیافته با یادگیری سیار در دانشجویان حسابداری بود. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آن دانشجویان حسابداری مقاطع و دانشگاههای مختلف کشور بودند که 141 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها نیز از پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه پذیرش و استفاده از فناوری توسعهیافته با یادگیری سیار در دانشجویان حسابداری بود. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آن دانشجویان حسابداری مقاطع و دانشگاههای مختلف کشور بودند که 141 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها نیز از پرسشنامه استاندارد فاگان (2019) پس از تائید روایی و پایایی استفاده شد. همچنین، دوره زمانی موردمطالعه، سال تحصیلی 1397-1398 است. برای آزمون فرضیهها نیز از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین پذیرش و استفاده از فناوری توسعهیافته و یادگیری سیار رابطه مثبت و معنادار (80 درصد) در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. سایر یافتهها نیز نشان داد که بین امید به تلاش و یادگیری سیار (67 درصد)، بین امید به عملکرد و یادگیری سیار (31 درصد)، بین تأثیرهای اجتماعی و یادگیری سیار (21 درصد)، بین انگیزه و یادگیری سیار (19 درصد)، بین انگیزه و امید به تلاش (71 درصد) و بین انگیزه و امید به عملکرد (73 درصد) رابطه مثبت و معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. همچنین، اثر معنادار سن و جنس بر یادگیری نیز مشاهده نشد. باوجودآنکه پژوهشهای آموزش حسابداری تاکنون چندان متمرکز بر پیادهسازی یادگیری سیار نبودهاند، استفاده از ابزارهای الکترونیکی شخصی از قبیل گوشیهای هوشمند برای یادگیری روبه گسترش است و متناسب با نیازهای اجتماعی کنونی بوده که این مهم انگیزه دانشجویان و رضایتمندی نسبت به محتوای یادگیری را ارتقا میبخشد.
محمود نجفی؛ حمید رضا مقامی؛ جواد حسینی؛ نصرت جعفری
چکیده
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدارس استان سمنان و ارائه راهکارهای مناسب بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور نمونهای شامل 600 نفر دانشآموز، 300 نفر معلم، 200 نفر مدیر از مدارس استان سمنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدارس استان سمنان و ارائه راهکارهای مناسب بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور نمونهای شامل 600 نفر دانشآموز، 300 نفر معلم، 200 نفر مدیر از مدارس استان سمنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای وضعیت استفاده از فناوریهای نوین آموزشی، زیرساختها، موانع استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی روی آنها اجرا گردید. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون خی دو مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان برخورداری و استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی در دانشآموزان استان سمنان در حد متوسط میباشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مهمترین مانع استفاده از فناوریهای نوین آموزشی از دیدگاه معلمان و مدیران مانع اقتصادی است. پسازآن مهمترین موانع به ترتیب عبارت بودند از موانع راهبردی، آموزشی، فنی، حقوقی و فرهنگی. همچنین بین استفاده از فناوریهای نوین آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. درمجموع نتایج حاکی از وضعیت مطلوب و متوسط استفاده از فناوریهای نوین آموزشی ازنظر دانش آموزان و نیاز به برنامهریزی در جهت حل مشکلات اقتصادی و رفع موانع آموزشی بود.