حسین زنگنه؛ مریم پورجمشیدی؛ الهه ولایتی؛ ابراهیم ابوالقاسمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی کاربردی از ویژگیهای محتوای آموزشی الکترونیکی بر اساس نظریه بارشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس تحلیل محتوای کیفی با طرح قیاسی بوده است. به این صورت که ابتدا چند سؤال اساسی در رابطه با ویژگیهای محتوای الکترونیکی مطرح شد که عبارت بودند از: ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بارشناختی درونی، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی کاربردی از ویژگیهای محتوای آموزشی الکترونیکی بر اساس نظریه بارشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس تحلیل محتوای کیفی با طرح قیاسی بوده است. به این صورت که ابتدا چند سؤال اساسی در رابطه با ویژگیهای محتوای الکترونیکی مطرح شد که عبارت بودند از: ویژگیهای محتوای الکترونیکی از منظر بارشناختی درونی، بارشناختی بیرونی و بارشناختی مطلوب چیست؟ سپس با استفاده از مبانی نظری بارشناختی، مقولههای اصلی و فرعی سؤالات بالا از طریق تحلیل محتوا کیفی مشخص شد و در نهایت بر اساس یافتههای حاصل از این مرحله از طریق بحث با متخصصان راهکارهای علمیاتی برای مدیریت بارشناختی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی در قالب یک چارچوب ارائه گردید. در این پژوهش، جامعهی آماری کلیه مقالههایی بودند که از طریق موتور جستجوی گوگل و بانکهای اطلاعاتی ابسکو، وایلی و ساینس دیرکت قابل دانلود بود. تعداد کل مقالههای یافته شده در سال 2015 در پایگاه دادههای مذکور 77 مقاله بود که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، نهایتاً 11 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. نهایتاً تحلیل مقالات منجر به تعیین ویژگیهای محتوای یادگیری الکترونیکی از منظر سه طبقه بارشناختی درونی، بارشناختی بیرونی و بارشناختی مطلوب گردید. چارچوب حاضر از بارشناختی در تحلیل محتوای الکترونیکی میتواند به طراحان آموزشی در طراحی بهتر محیطهای یادگیری الکترونیکی کمک بکند.