@article { author = {farahani, morteza and khoda bande loo, roohoalah}, title = {Studying the impact of standardized educational multimedia in the cognitive theory framework on the degree of the student s' learning & Attitude to the course in distance education centers}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {7}, pages = {59-79}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2019.3210.1067}, abstract = {The purpose of this study is to compare the effectiveness of multimedia produced in the framework of Mayer's multimedia cognitive theory on learning and students' attitude toward mathematical lesson.. This is a quasi-experimental study and it was conducted with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this research is all students of first grade of highschool of distance education centers that are located in 2 district education OF Arak city.Among the mentioned community, two distance learning centers were selected randomly and from these two centers 40 individuals were randomly divided into two experimental and control groups. The control group recieved formal training from recreation centers and the experimental group by a researcher-made multimedia, studied the first and second chapters of mathematics of the first grade of highschool. Reliability of the researcher-made test data collection tool based on the educational objectives of Chapter 1 and 2 of mathematics of the 7th grade of highschool is 0/85. The attitude toward mathematics was also measured by the Aiken Math Attitude Questionnaire.In this study, the Cronbach's alpha coefficient was 0.84. The results of ANCOVA Covariance analysis in the test of learning and attitude toward the mathematical lesson indicate a significant difference in the experimental group versus the control group. The research results show that a multimedia produced in the framework of cognitive theory of multimedia Can have more impact on students' learning and attitude in comparison to common practices in distance learning centers.}, keywords = {Standardized Multimedia,cognitive theory,Learning and Attitude toward mathematical lesson}, title_fa = {بررسی تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی استانداردشده در چارچوب نظریه شناختی چندرسانه‌ای‌ها بر میزان یادگیری و نگرش به درس ریاضی دانش‌آموزان مراکز آموزش از راه دور}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه ی اثر بخشی چند رسانه ای تولید شده در چارچوب نظریه شناختی چند رسانه ای مایر ، بر یادگیری و نگرش به درس ریاضی دانش آموزان می باشد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع اول متوسطه مراکز آموزش از راه دور که در ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر اراک قرار دارند ، می باشد.از بین جامعه مذکور 2 مرکز آموزش از راه دور بطور تصادفی انتخاب گردید و40 نفر از بین دو مرکز پس از همتاسازی به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه کنترل تحت آموزشهای مرسوم و رایج مراکز آموزش از راه دور و گروه آزمایش بوسیله چندرسانه ای محقق ساخته به یادگیری فصول اول و دوم ریاضیات پایه اول متوسطه پرداختند. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون محقق ساخنه با میزان پایایی 85/0 بود. نگرش به درس ریاضی نیز توسط پرسشنامه ی نگرش ریاضی آیکن اندازه گیری شد. در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ آن 84/0 به دست آمده است. نتایج بدست آمده از تحلیل کوواریانس یک متغیری در آزمون یادگیری و نگرش به درس ریاضی حاکی از برتری معنادار گروه آزمایش در مقابل گروه کنترل است.}, keywords_fa = {چندرسانه‌ای استانداردشده,نگرش به درس ریاضی,نظریه شناختی و یادگیری}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_10271.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_10271_0a30fb7f3b6be761b2ed5e622cfc532f.pdf} }