%0 Journal Article %T مطالعه تحلیلی طراحی آموزشی دیوید مریل %J فناوری های آموزشی در یادگیری %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2476-4256 %A بهرامی, عبدالله %A رستگارپور, حسن %D 2015 %\ 12/22/2015 %V 1 %N 4 %P 61-87 %! مطالعه تحلیلی طراحی آموزشی دیوید مریل %K اشیاء دانش %K اصول اولیه آموزش %K راهبرد آموزشی تکلیف محور %K طراحی آموزشی %K نظریه نمایش اجزاء %R 10.22054/jti.2015.3923 %X این پژوهش به‌منظور بررسی و تبیین نظریه‌ها، اصول، و راهبردهای طراحی آموزشی مطرح‌شده، توسط دیوید مریل انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است، و به‌منظور درک عمیق‌تری از مباحث نظری طراحی آموزشی مریل صورت گرفته است. با جستجو در منابع مربوط، نظریه‌ها و رویکردهای طراحی مریل شامل نظریه نمایش اجزاء، اشیاء دانش، و راهبرد آموزشی تکلیف محور موردبررسی و تحلیل دقیق قرار گرفت. همچنین، اصول اولیه آموزش - اصول تجویزی که بر پایه تجربه یا تحقیق برای تسهیل اثربخشی آموزش شناسایی شده‌اند- مشخص گردید. افزون بر این، تلاش شد تا به دو سؤال محوری "چه چیزی تدریس شود؟" و "چگونه تدریس شود؟" که طراحی آموزشی نیازمند پاسخگویی بدان‌ها هست، پاسخ داده شود. جامعه آماری این پژوهش را مقاله‌ها و کتاب‌های نوشته‌شده توسط مریل تا سال 2012 تشکیل می‌دهد که تعداد آن‌ها 49 منبع است. محتوای این منابع به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب، و مورد تحلیل قرارگرفته‌اند. یافته‌ها حاکی از آن است که یادگیرندگانی که در دوره‌های تکلیف محوری که از اصول اولیه بهره می‌برند، شرکت کرده‌اند رضایت و علاقه بیشتری را در مورد دوره نشان داده‌اند و درواقع عملکرد بهتری نسبت به دوره‌های سنتی داشته‌اند. در پایان اعتقاد بر این است که اثربخشی، کارایی، و گیرایی یک محصول یا دوره آموزشی خاص، تابع میزان به‌کارگیری این نظریه‌ها، راهبردها، و اصول طراحی آموزشی می‌باشد. %U https://jti.atu.ac.ir/article_3923_8c2018c0fea6c65716bd080fa0f4fd1a.pdf