ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر سه روش تدریس آزمایشگاه مجازی، آزمایشگاه واقعی و روش سنتی بر انگیزش تحصیلی
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برگزاری آزمایشگاه مجازی، آزمایشگاه واقعی و آموزش به روش سنتی (سخنرانی) بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان در درس فیزیک و آزمایشگاه بود. نمونه پژوهش از میان دانشآموزان دختر رشته ریاضی و فیزیک سال سوم مقطع دبیرستان انتخاب و محتوای درسی الکتریسیته در نظر گرفته شده است. نمونه موردنظر از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب و شامل 45 نفر بودند که در قالب سه گروه موردبررسی قرار گرفتند. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه SMQ بوده است. نتایج بهدستآمده از تحلیل نشان داد که بین سه گروه در مؤلفههای انگیزش تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین اغلب مؤلفههای انگیزش در گروه آزمایشگاه مجازی بیشتر از دو گروه آزمایشگاه واقعی و آموزش به روش سنتی است.
https://jti.atu.ac.ir/article_10686_77320028f452c0bbfd8186161ff6614c.pdf
2017-05-22
1
16
10.22054/jti.2020.3214.1068
انگیزش
آزمایشگاه مجازی
آزمایشگاه واقعی
شبیهسازی کامپیوتری
هانیه
مستور
haniye.mastour@gmail.com
1
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد رضا
نیلی
nili1339@gmail.com
2
دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران، ایران
AUTHOR
مریم
مقدسین
mmoghadasin65@gmail.com
3
استادیار گروه روانشناسی بالینی، ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
Altun, E., Demirdağ, B., Feyzioğlu, B., Ateş, A., & Çobanoğlu, İ. (2009). Developing an interactive virtual chemistry laboratory enriched with constructivist learning activities for secondary schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1895-1898.
1
Abdulwahed, M., & Nagy, Z. K. (2011). The TriLab, a novel ICT based triple access mode laboratory education model. Computers & Education, 56(1), 262-274.
2
Bozkurt, E., & Ilik, A. (2010). The effect of computer simulations over students’ beliefs on physics and physics success. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4587-4591.
3
Chini, J. J., Carmichael, A., Rebello, N. S., Gire, E., & Puntambekar, S. (2010). Comparing students’ performance with physical and virtual manipulatives in a simple machines curriculum. In Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA). Denver, Colorado, USA: Understanding Complex Ecologies in a Changing World.
4
Clark, R. E. (1994). Media will never influence learning. Educational Technology Research and Development, 42, 21-29.
5
De Jong, T., & Van Joolingen, W. R. (1998). Scientific discovery learning with computer simulations of conceptual domains. Review of educational research, 68(2), 179-201.
6
Farrokhnia, M. R. (2009). Investigating the effect of holding the laboratory virtually and comprehensively on learning, skill and incentive' students of Tehran Rajaee Martyr University in the lesson of electricity laboratory and comparing it with the common method of holding laboratory. MA Thesis of University of Rajai teacher training.
7
Gibson, D., Aldrich, C., & Prensky, M. (2007). Games and simulations in online learning: Research and development. Covent Garden, London.
8
Gibson, D., & Baek, Y. (2009). Digital simulations for improving education. United States of America: Information Science Reference
9
Glynn, S. M., & Koballa, T. J. (2006). Motivation to Learn College Science: A Handbook of College Science Teaching.
10
Gredler, M. E. (2004). Games and simulations and their relationships to learning. Handbook of research on educational communications and technology, 2, 571-581.
11
Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty‐first century. Science education, 88(1), 28-54.
12
Iqbal, A., Kankaanranta, M., & Neittaanmäki, P. (2010). Experiences and motivations of the young for participation in virtual worlds. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3190-3197.
13
Jimoyiannis, A., & Komis, V. (2001). Computer simulations in physics teaching and learning: a case study on students' understanding of trajectory motion. Computers & education, 36(2), 183-204.
14
Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2005). Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Academy of management learning & education, 4(2), 193-212.
15
Kiamanesh, A., & Pourasghar, N. (2006). The role of math self concept, math motivation, math pervious achievement and sex on math achievement. The Journal of Education and Psychology, ShahidChamran University, 13(2), 77-94.
16
Kirschner, P. A., & Meester, M. A. M. (1988). The laboratory in higher science education: Problems, premises and objectives. Higher education, 17(1), 81-98.
17
Moenikia, M., & Zahed-Babelan, A. (2010). A study of simple and multiple relations between mathematics attitude, academic motivation and intelligence quotient with mathematics achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1537-1542.
18
Ma, J., & Nickerson, J. V. (2006). Hands-on, simulated, and remote laboratories: A comparative literature review. ACM Computing Surveys (CSUR), 38(3), 7-es.
19
McComas, W. F. (1997). The Nature of the Laboratory Experience: A Guide for Describing, Classifying, and Enhancing Hands-On Activities. CSTA Journal, 6, 9.
20
Potvin, P., & Hasni, A. (2014). Interest, motivation and attitude towards science and technology at K-12 levels: a systematic review of 12 years of educational research. Studies in science education, 50(1), 85-129.
21
Niedderer, H., & Psillos, D. (2003). Teaching and learning in the science laboratory. Kluwer Academic.
22
Saleh, Sedghpour, B., and Gholamrezaei, F. (2013). The role of the knowlege computerized games on the achievement incentive and academic achievement in mathematics according to pre-knowledge of language and mathematics in students. Journal of Information and Communication Technology in Education, 3(3), 113-89.
23
Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2010). The Theories of Personality.
24
Seif, A. (2009). Modern Education Psychology. Tehran: Doran Pub. (in Persian).
25
Slavin, R. E. (2008). Educational Psychology.
26
Sever, S., Yurumezoglu, K., & Oguz-Unver, A. (2010). Comparison teaching strategies of videotaped and demonstration experiments in inquiry-based science education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5619-5624.
27
Song, H., & Kidd, T. (2010). Human performance and instructional technology. United States of America: Information Science Reference.
28
Triona, L. M., & Klahr, D. (2003). Point and click or grab and heft: Comparing the influence of physical and virtual instructional materials on elementary school students' ability to design experiments. Cognition and Instruction, 21(2), 149-173.
29
Zacharia, Z. & Anderson, O. R. (2003). The effects of an interactive computer-based simulation prior to performing a laboratory inquiry-based experiment on students' conceptual understanding of physics. American Journal of Physics, 71(6), 618-629.
30
Zacharia, Z. C., & Olympiou, G. (2011). Physical versus virtual manipulative experimentation in physics learning. Learning and instruction, 21(3), 317-331.
31
Zeyer, A., Çetin‐Dindar, A., Md Zain, A. N., Juriševič, M., Devetak, I., & Odermatt, F. (2013). Systemizing: A cross‐cultural constant for motivation to learn science. Journal of Research in Science Teaching, 50(9), 1047-1067.
32
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر چندرسانهای آموزشی بر یادگیری خودراهبر دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش چندرسانهای بر رشد مهارتهای یادگیری خودراهبر دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر پایه اول دبیرستان شهر تهران، صورت پذیرفته است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزش پذیر در مقطع اول دبیرستان شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 12 نفر از دانشآموزان انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران بود. پس از اجرای پیشآزمون بر روی هر دو گروه، متغیر مستقل (آموزش بهوسیله چندرسانهای) طی شش جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و گروه کنترل نیز بهدوراز متغیر مستقل قرار گرفت. پس از اتمام آموزش از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. نتایج این پژوهش نشان داد که گروه آزمایش در مؤلفه رغبت برای یادگیری و خود مدیریتی پیشرفت معنیداری را نسبت به گروه کنترل داشتند؛ اما در مؤلفه خودکنترلی بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
https://jti.atu.ac.ir/article_10687_e36b5d84b1d0256a058d19ac022d6ef0.pdf
2017-05-22
17
38
10.22054/jti.2020.11385.1143
چندرسانهای آموزشی
دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
یادگیری خودراهبر
اسماعیل
اصلانی
aslanii1989@gmail.com
1
دانشجو دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
اسماعیل
زارعی زوارکی
ezaraii@yahoo.com
2
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
آقازاده، محرم. (1390). تکنولوژی آموزشی بر پایه رویکرد ساختگرایی. تهران: آییژ.
1
بهروزی، ناصر؛ شغابی، معصومه؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز و مکتبی، غلامحسین. (1392). بررسی رابطه یادگیری خودراهبر با عملکرد تحصیلی و رضایت از زندگی در دانشآموزان. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(1)، 155-170.
2
پاک نیا، لیلا؛ نادی، محمدعلی؛ صفری، یحیی و مهدی زاده، حسین. (1392). طراحی نرمافزار آموزشی علوم پنجم ابتدایی مبتنی بر فراشناخت و بررسی تأثیر آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 10(12)، 24-35.
3
دستگاهی، نسترن. (1385). ساخت و ارزشیابی وسیله آموزشی «رها» برای افزایش مهارت ترسیم حروف الفبا در دانشآموزان عادی و کمتوان ذهنی آموزشپذیر پایه اول ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 85-1384. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
4
زارعیزوارکی، اسماعیل؛ علیزاده، حمید؛ جعفرخانی، فاطمه. (1391). تاثیر آموزش چندرسانهای بر یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان کمبینا. فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، 12(1)، 13-20.
5
زارعیزوارکی، اسماعیل و غریبی، فرزانه. (1391). تأثیر آموزشی چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی پایه چهارم شهر اراک. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 2 (5)، 1-19.
6
زمانی، بیبی عشرت؛ سعیدی، ذوالفقار و عابدی، احمد. (1390). اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چندرسانهایها بر خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی درس ریاضی سال اول دبیرستان. رویکردهای نوین آموزشی: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، 6(2)، 1-22.
7
گنجی، حمزه. (1392). ارزشیابی شخصیت. تهران: ساوالان.
8
مرادی، رحیم. (1392). تأثیر آموزش چندرسانهای بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان درخودمانده پایه اول ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
9
موسیپور، سعید و امیری، فاطمه. (1393). ای آموزشی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان کمتوان ذهنی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 4(1)، 83-103.
10
میلر. جی. پی. (1998). نظریههای برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی، (1391). تهران: سمت.
11
علی نادی، محمد و سجادیان، ایلناز. (1385). هنجاریابی مقیاس سنجش خودراهبری در یادگیری، در مورد دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان. نوآوریهای آموزشی، 5(4)، 111-134.
12
مرادی، رحیم؛ شریفی درآمدی، پرویز و زارعی زوارکی، اسماعیل. (1392). تأثیر چندرسانهای آموزشی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه پنجم ابتدایی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(1)، 5-22
13
وستوود، پیتر. (بیتا). آموزشوپرورش دانشآموزان با نیازهای ویژه. ترجمه قربان همتی علمدارلو و ستاره شجاعی. (1391). تهران: آوای نور.
14
وستوود، پیتر. (بیتا). آموزشوپرورش کودکان با نیازهای ویژه. ترجمه شاهرخ مکوندحسینی. (1389)، تهران: رشد.
15
هالاهان، د. پ.، و کافمن، ج. ا. (بیتا). کودکان استثنایی: زمینه تعلیم و تربیت ویژه. ترجمه مجتبی جوادیان. (1378)، مشهد: به نشر.
16
یوسفی، علیرضا و گردانشکن، مریم. (1386). مروری بر توسعه یادگیری خودراهبر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژهنامه توسعه آموزش)، 10(5)، 776-783.
17
Andresen, B. B., & Brink, K. (2013). Multimedia in Education. Moscow: UNESCO.
18
Avcioglu, H. (2012). The Effectiveness of the Instructional Programs Based on Self-Management Strategies in Acquisition of Social Skills by the Children with Intellectual Disabilities. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(1), 345-351.
19
Blood, E., & W. Johnson, J. (2011). Using an iPod Touch to Teach Social and SelfManagement Skills to an Elementary Student. EDUCATION AND TREATMENT OF CHILDREN, 34(3), 299-322.
20
Boyle, J. R. (1996). The effects of a cognitive mapping strategy on the literal and inferential comprehension of students with mild disabilities. Learning Disability Quarterly, 19(2), 86-98.
21
Davies, D. K., Stock, S. E., & Wehmeyer, M. L. (2002). Enhancing independent time-management skills of individuals with mental retardation using a palmtop personal computer. Mental Retardation, 40(5), 358-365.
22
Davies, D. K., Stock, S. E., & Wehmeyer, M. L. (2002). Enhancing independent task performance for individuals with mental retardation through use of a handheld self-directed visual and audio prompting system. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 37(2), 209-21.
23
Fisher, M., King, J., & Tague, G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse education today, 21(7), 516-525.
24
Hoppe, S. E. (2004). Improving transition behavior in students with disabilities using a multimedia personal development program: check and connect. TechTrends, 48(6), 43-46.
25
Hughes, C. A., Korinek, L., & Gorman, J. (1991). Self-management for students with mental retardation in public school settings: A research review. Education and Training in Mental Retardation, 271-291.
26
Nantz, k., & Klaf, s. (2012). Putting the Spotlight on Learning: Cultivating Self-Directed Learners by Design. The 9th Annual Teaching Professor Conference Washington, D.C. June 3, 2012.
27
Reis, M. G. A. D., Cabral, L., Peres, E., Bessa, M., Valente, A., Morais, R., & Reis, M. J. C. S. (2010). Using Information Technology Based Exercises in Primary Mathematics Teaching of Children with Cerebral Palsy and Mental Retardation: A Case Study. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 9(3), 106-118.
28
Singh, Y. P., & Agarwal, A. (2007). Teaching Mathematics to Children with Mental Retardation using Computer Games. Educationia Confab, 2(1). 44-58.
29
Shannon, S. V. (2008). Using metacognitive strategies and learning styles to create self-directed learners. Institute for Learning Styles Journal, 1(1), 14-28.
30
Stubbé, H. E. & Theunissen, N. C. M. (2008). Self-directed adult learning in a ubiquitous learning environment: a meta-review. Proceedings - 4th EduMedia Conference 2008 Special track -Technology Support for Self-Organised Learners (TSSOL08), Salzburg, Austria, 2. & 3.of June 2008.
31
Tjus, T., Heimann, M., & Nelson, K. E. (2001). Interaction patterns between children and their teachers when using a specific multimedia and communication strategy observations from children with autism and mixed intellectual disabilities. Autism, 5(2), 175-187.
32
Webber, J., Scheuermann, B., McCall, C., & Coleman, M. (1993). Research on self-monitoring as a behavior management technique in special education classrooms a descriptive review. Remedial and Special Education, 14(2), 38-56.
33
ORIGINAL_ARTICLE
نقش آموزش مبتنی بر نمایش عروسکی بر کاهش مشکل جسمانی,رابطه ای و واکنشی کلامی- پیشفعالی کودکان پرخاشگر
این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزش مبتنی بر نمایش عروسکی بر کاهش مشکلات جسمانی، رابطهای و واکنشی کلامی- پیشفعالی کودکان پرخاشگر انجام گرفت. روش انجام کار شبه تجربی در قالب طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل 12 پسر 5 تا 6 ساله که در سال تحصیلی 95 به مرکز مشاوره آموزشوپرورش کرمانشاه ارجاع داده شده بودند و در پسآزمون پرسشنامه پرخاشگری شهیم (1385) نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب کرده بودند، بهطور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت تأثیر متغیر مستقل روش آموزش مبتنی بر نمایش عروسکی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان مداخله از هر دو گروه آزمون به عمل آمد تا تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته پرخاشگری مشخص شود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس برای اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش معلمان و والدین گزارش کردند که روش آموزشی مبتنی بر نمایش عروسکی نشانههای پرخاشگری جسمانی، رابطهای و واکنشی کلامی – پیشفعال را در کودکان کاهش میدهد. بدین ترتیب میتوان گفت نتایج بهدستآمده، قابلیت کاربرد شیوه آموزشی نمایش عروسکی و ساختار آن را در کاهش مشکلات جسمانی، رابطهای و واکنشی کلامی- پیشفعالی کودکان پرخاشگر نشان میدهد.
https://jti.atu.ac.ir/article_10688_6c4ce944fba1db6276cbe7488ee27180.pdf
2017-05-22
39
57
10.22054/jti.2020.22323.1213
پرخاشگری جسمانی
پرخاشگری رابطهای
پرخاشگری واکنشی کلامی – پیش فعالی
نمایش عروسکی
فرامرز
ملکیان
faramarz.malekian45@yahoo.com
1
استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
LEAD_AUTHOR
مژگان
خزایی
mojgankhazai730@gmail.com
2
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
اسدی، سعید و قبادی، الهان. (1391). آموزش به سبک چندرسانهای و تأثیر آن بر یادگیری و یادداری ساختار دستوری زبان انگلیسی. فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، 4(12-11) 9-17.
1
موسوی کیاسری، نقی؛ بیانی، علیاصغرو راستی، مریم. (1394). تأثیر نرمافزار چندرسانهای زبان بر آموزش زبان و گفتار کودکان آسیبدیده شنوایى. تعلیم و تربیت استثنایی، 6(134)15-21.
2
Alhammad, M. M., & Moreno, A. M. (2018). Gamification in software engineering education: A systematic mapping. Journal of Systems and Software, 141, 131-150. DOI: 10.1016/j.jss.2018.03.065.
3
Altas, B. (2015). Knowledge Construction in Multimedia Learning at Both Cognitive and Affective Level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 1448-1454.
4
Brassard, M. R., & Boehm, A. E. (2011). Preschool assessment: Principles and practices. Guilford Press.
5
Caponetto, I., Earp, J., & Ott, M. (2014, October). Gamification and education: A literature review. In European Conference on Games Based Learning (Vol. 1, p. 50). Academic Conferences International Limited.
6
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2011). E-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. San Francisco: Pfeiffer.
7
Csikszentmihalyi, M. (1997). Flow and the psychology of discovery and invention. HarperPerennial, New York, 39.
8
De Paula, B. H., Burn, A., Noss, R., & Valente, J. A. (2018). Playing Beowulf: Bridging computational thinking, arts and literature through game-making. International journal of child-computer interaction, 16, 39-46.
9
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011, September). From game design elements to gamefulness: defining gamification. In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments (pp. 9-15). ACM.
10
Fong, S. F., Por, F. P., & Tang, A. L. (2012). Multimedia simulation presentation in empowering students with different anxiety levels in the learning of probability. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1511-1516.
11
Guan, N., Song, J., & Li, D. (2018). On the Advantages of Computer Multimedia-aided English Teaching. Procedia computer science, 131, 727-732.
12
Gümüş, S., & Okur, M. R. (2010). Using multimedia objects in online learning environment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5157-5161.
13
Hakak, S., Noor, N. F. M., Ayub, M. N., Affal, H., Hussin, N., & Imran, M. (2019). Cloud-assisted gamification for education and learning–Recent advances and challenges. Computers & Electrical Engineering, 74, 22-34.
14
Martí-Parreño, J., Seguí-Mas, D., & Seguí-Mas, E. (2016). Teachers’ attitude towards and actual use of gamification. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 228, 682-688.
15
Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons.
16
Kusuma, G. P., Wigati, E. K., Utomo, Y., & Suryapranata, L. K. P. (2018). Analysis of Gamification Models in Education Using MDA Framework. Procedia Computer Science, 135, 385-392.
17
Iosup, A., & Epema, D. (2014). An experience report on using gamification in technical higher education. Paper presented at the Proceedings of the 45th ACM technical symposium on Computer science education.
18
Mayer, R. E. (2014). Incorporating motivation into multimedia learning. Learning and Instruction, 29, 171-173.
19
Mayer, R. E. (2005). The Cambridge handbook of multimedia learning. New York: Cambridge university press.
20
Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., & Jones, K. (2009). Evaluation of evidence-based practices in online learning: A meta-analysis and review of online learning studies. US Department of Education.
21
Montero Perez, M., Peters, E., & Desmet, P. (2018). Vocabulary learning through viewing video: The effect of two enhancement techniques. Computer Assisted LanguageLearning, 31(1–2), 1–26. doi:10.1080/09588221.2017.1375960
22
Munday, P. (2016). The case for using Duolingo as part of the language classroom experience. RIED: Revista Iberoamericana de Educaci_on a Distancia, 19(1), 83–101. doi:10.5944/ried.19.1.14581
23
Navarro, O., Molina, A. I., Lacruz, M., & Ortega, M. (2015). Evaluation of multimedia educational materials using eye tracking. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 2236-2243.
24
Ollino, M. Aldoney, J. Domínguez, A. M. and Merino, C. (2018). A new multimedia application for teaching and learning chemical equilibrium, (Paper) Chem. Educ. Res.Pract, 19, 364-374.
25
Park, C., Kim, D. G., Cho, S., & Han, H. J. (2019). Adoption of multimedia technology for learning and gender difference. Computers in Human Behavior, 92, 288-296
26
Purgina, M., Mozgovoy, M., & Blake, J. (2019). WordBricks: Mobile technology and visual grammar formalism for gamification of natural language grammar acquisition. Journal of Educational Computing Research. doi:10.1177/0735633119833010
27
Taspinar, B., Schmidt, W., & Schuhbauer, H. (2016). Gamification in education: a board game approach to knowledge acquisition. Procedia Computer Science, 99, 101-116.
28
Tsay, C. H., Kofinas, A. Luo, J. (2018). Enhancing student learning experience with technology-mediated gamification: An empirical study. Computer and Education, 121, 1-17.
29
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثرگذاری تکنیک درون متنی رئوس مطلب بر درک متون تخصصی و نقش پیش بینی کنندگی هوش کلامی و فضایی
متون تخصصی به متونی اطلاق میشود که در آنها مفاهیم انتزاعی در قالب ایدههای جدید مطرح، دستهبندی، مقایسه و تحلیل میشوند که همین امر موجب پیچیدگی درک این متون در مقایسه با سایر آثار میگردد. یکی از استراتژیهای مؤثر بر طبقهبندی اطلاعات در حین مطالعه سازمان دهنده شناختی نام دارد. در مطالعهی پیش رو یکی از انواع سازمان دهندههای شناختی، تحت عنوان روش رئوس مطلب و شیوه متن-محور با هدف تعیین اثرگذاری هر یک بر درک متون تخصصی در زبان دوم مورد مقایسه قرار گرفتند. در هدفی دیگر، هوش فضایی و هوش کلامی بهعنوان عامل پیشبینی کننده میانجی مطالعه شدند. هفتادویک زبانآموز در سه کلاس در دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه شیراز با روش نمونهگیری در دسترس و یکجا انتخاب و هر کلاس بهصورت تصادفی و یکسان به دو گروه متن-محور و استراتژی-محور تقسیم شد. ابزار پژوهش مشتمل بر آزمون تعیین سطح، متن تخصصی با موضوعیت اختلالات خواب سیستماتیک، بسته آموزشی رئوس مطلب، آزمون چهارگزینهای درک مطلب و آزمونهای سنجش هوش فضایی و هوش کلامی بود. نتایج به شرح زیر است: 1) روش رئوس مطلب در مقایسه با متن-محور بهطور معناداری از اثرگذاری بیشتری در درک مطلب برخوردار بود، 2) هوش دیداری بهعنوان عامل پیشبینی کننده درک مطلب در روش رئوس مطلب شناخته شد و 3) هوش کلامی عملکرد هیچیک از دو گروه را پیشبینی نکرد.
https://jti.atu.ac.ir/article_10689_77a0d21cb345fd7f11dc61f7f2c54229.pdf
2017-05-22
59
77
10.22054/jti.2020.35066.1250
روش رئوس مطلب
فرضیه جستجوی کارآمد
متون تخصصی-علمی
نظریه دیداری دوبعدی
هوش کلامی و فضایی
شعله
مرادی باوی
sholeh.flam@gmail.com
1
کارشناسی ارشد رشته ی آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
AUTHOR
شیما
قهاری
ghahary@uk.ac.ir
2
دانشیار رشته ی آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
LEAD_AUTHOR
زهرا
خزاعی راوری
3
استادیار رشته ادبیات انگلیسی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
AUTHOR
Bartlett, F. C. (1932). Remembering: An experimental and social study. Cambridge: Cambridge University.
1
Boyle, J. R., & Weishaar, M. (1997). The effects of expert-generated versus student-generated cognitive organizers on the reading comprehension of students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 12(4), 228-235.
2
Combs, C. (2008). Topic familiarity and input enhancement: An empirical investigation. TESOL & Applied Linguistics, 8(2), 1-15.
3
Corkill, A. J. (1992). Advance organizers: Facilitators of recall. Educational Psychology Review, 4(1), 33-67.
4
Diakidoy, I. A. N., Kendeou, P., & Ioannides, C. (2003). Reading about energy: The effects of text structure in science learning and conceptual change. Contemporary Educational Psychology, 28(3), 335-356.
5
Ekstrom, R. B., French, J. W., Harman, H. H., & Dermen, D. (1976). Manual for kit of factor-referenced cognitive tests. Princeton, NJ: Educational testing service.
6
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences. New York: Basic Books.
7
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed. New York: Basic Books.
8
Glynn, S., Britton, B., & Muth, K. (1985). Text-comprehension strategies based on outlines: Immediate and long-term effects. The Journal of Experimental Education, 53, 129-135.
9
Glynn, S. M., & Di Vesta, F. J. (1977). Outline and hierarchical organization as aids for study and retrieval. Journal of Educational Psychology, 69(2), 89-95.
10
Griffin, M. M., & Robinson, D. H. (2000). Role of mimeticism and spatiality in textual recall. Contemporary Educational Psychology, 25(2), 125-149.
11
Guthrie, J. T., Weber, S., & Kimmerly, N. (1993). Searching documents: Cognitive processes and deficits in understanding graphs, tables, and illustrations. Contemporary Educational Psychology, 18(2), 186-221.
12
Katayama, A. D., Robinson, D. H., Kiewra, K. A., Dubois, N., & Jonassen, D. (2001). Facilitating text learning with adjunct displays. The Journal of Research in Education, 11, 54-61.
13
Katayama, A. D., & Robinson, D. H. (2000). Getting students partially involved in note-taking using graphic organizers. The Journal of Experimental Education, 68(2), 119-133.
14
Krug, D., George, B., Hannon, S. A., & Glover, J. A. (1989). The effect of outlines and headings on readers' recall of text. Contemporary Educational Psychology, 14(2), 111-123.
15
Kulhavy, R. W., Stock, W. A., Peterson, S. E., Pridemore, D. R., & Klein, J. D. (1992). Using maps to retrieve text: A test of conjoint retention. Contemporary Educational Psychology, 17(1), 56-70.
16
Larkin, J. H., & Simon, H. A. (1987). Why a diagram is (sometimes) worth ten thousand words. Cognitive Science, 11(1), 65-100.
17
Leow, R. P. (1997). Attention, awareness, and foreign language behavior. Language Learning, 47(3), 467-505.
18
Marefat, H., & Ghahari, S. (2009). Adjunct displays: A step toward facilitation of reading comprehension. Porta Linguarum, 11, 79-188.
19
Mayer, R. E. (1984). Aids to text comprehension. Educational Psychologist, 19(1), 30-42.
20
McKenzie, W. (2005). Multiple intelligences and instructional technology. International Society of Technology Education.
21
Nesbit, J. C., & Adesope, O. O. (2006). Learning with concept and knowledge maps: A meta-analysis. Review of Educational Research, 76(3), 413-448.
22
Nicholson-Nelson, K. (1998). Multiple intelligences. New York: Scholastic Professional Books.
23
Pretorius, E. J. (2006). The comprehension of logical relations in expository texts by students who study through the medium of ESL. System, 34(3), 432-450.
24
Razmjoo, S. (2008). On the relationship between multiple intelligences and language proficiency. The Reading Matrix, 8(2), 155-174.
25
Robinson, D. H. (1997). Graphic organizers as aids to text learning. Literacy Research and Instruction, 37(2), 85-105
26
Robinson, D. H., Katayama, A. D., & Fan, A. C. (1996). Evidence for conjoint retention of information encoded from spatial adjunct displays. Contemporary Educational Psychology, 21(3), 221-239.
27
Robinson, D. H., Robinson, S. L., & Katayama, A. D. (1999). When words are represented in memory like pictures: Evidence for spatial encoding of study materials. Contemporary Educational Psychology, 24(1), 38-54.
28
Robinson, D. H., & Kiewra, K. A. (1995). Visual argument: Graphic organizers are superior to outlines in improving learning from text. Journal of Educational Psychology, 87(3), 455- 467.
29
Schmidt, R. W. (1990). The role of consciousness in second language learning1. Applied Linguistics, 11(2), 129-158.
30
Simard, D. (2009). Differential effects of textual enhancement formats on intake. System, 37(1), 124-135.
31
Singer, H. (1981). Instruction in reading acquisition. In O. Tzeng & H. Singer (Eds.), Perception of print (pp. 291-312). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
32
Sternberg, R. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. Cambridge: Cambridge University Press.
33
Van Merrienboer, J. J., & Sweller, J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions. Educational Psychology Review, 17(2), 147-177.
34
VanPatten, B. (1996). Input processing and grammar instruction in second language acquisition. Greenwood Publishing Group.
35
Winn, W. (1991). Learning from maps and diagrams. Educational Psychology Review, 3, 211–247.
36
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر کانون توجه درونی و توجه بیرونی در قالب تمرین متغیر در یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال
هدف پژوهش حاضر مطالعه تأثیر کانون توجه درونی و بیرونی در قالب تمرین متغیر بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال بود. در این مطالعه نیمه تجربی، بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش، تعداد 32 نفر از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی (با دامنه سنی 18 تا 24) که مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. بر اساس نتایج پیشآزمون افراد بهطور تصادفی به چهار گروه 8 نفره با توجه درونی در قالب تمرین متغیر، توجه بیرونی در قالب تمرین متغیر، تمرین متغیر و تمرین ثابت تقسیم شدند. در مرحله اکتساب که 3 جلسه در هفته بود، در هر جلسه 4 بلوک 12 کوششی را تکمیل کردند. در مرحله یادداری و انتقال شرکتکنندهها در هر مرحله 10 کوشش را اجرا کردند. برای تحلیل دادههای مربوطه در مرحله اکتساب از آنوای مرکب (گروه) 4 * (نوبت آزمون)3 استفاده شد و برای مرحله انتقال و یادداری از تحلیل واریانس یکسویه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کانون توجه درونی و بیرونی در قالب تمرین در مرحله اکتساب پرتاب آزاد بسکتبال تفاوت معنیداری وجود نداشت. در مرحله یادداری بین گروه کانون توجه بیرونی – تمرین متغیر و گروه تمرین متغیر بدون دستورالعمل توجه تفاوت معناداری پیدا شد که این تفاوت به نفع گروه تمرین متغیر بدون دستورالعمل توجه بود (014/0p=). در مرحله انتقال تفاوت معناداری بین چهار گروه تمرینی یافت نشد؛ بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت که یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال بیشتر متأثر از نوع تمرین است تا کانون توجه و در شرایط بدون دستورالعمل توجه یادگیری بهتری صورت گرفت.
https://jti.atu.ac.ir/article_10690_d07818ea9daf6057dd4308123ec3ea47.pdf
2017-05-22
79
98
10.22054/jti.2020.44230.1278
تمرین ثابت
تمرین متغیر
کانون توجه بیرونی
کانون توجه درونی
مهین
عقدائی
dr_aghdaei@yahoo.com
1
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی ،تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
فارسی
a_farsi@sbu.ac.ir
2
دانشیار گروه رفتارحرکتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
الهه
عرباله فیروزجاه
elahearabollahfiroozjah@yahoo.com
3
کارشناس ارشد گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
احمدی تبار مهدی، رنجبر، روح اله و شتاب بوشهری، ناهید. (1394). تأثیر تغییرپذیری تمرین و دستورالعملهای مختلف کانون توجه بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دولتی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی.
1
اشمیت، ریچارد ای. لی و تیموتی دیی. (1389). یادگیری و کنترل حرکتی. ترجمه رسول حمایتطلب و عبدالله قاسمی. تهران: علم و حرکت.
2
حمایتطلب رسول، شیخ محمود، موحدی، احمدرضا و اسد، محمدرضا. (1386). تأثیر تقدم و تأخر تمرین ذهنی بر یادگیری یک مهارت ادراکی حرکتی با تأکید بر تصویرسازی درونی و بیرونی. پژوهشدرعلومورزشی، (14)، 51- 139.
3
حمایتطلب، رسول، مرادی، علی، برومند، محمدرضا و فخرپور، رقیه. (1388). اثر تداخل ضمنی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارتهای سروس والیبال (با تأکید بر تلفیق تمرینات مسدود و تصادفی). رشد و یادگیری حرکتی، 3، 5-22.
4
رجائیان، بیژن. (1385). بررسی اثر تمرینات متغیر و ثابت در دوره پرآموزی و یادداری و انتقال تکلیف ثانویه مهارت سرویس بدمینتون، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
5
رضوانی، زهرا، حیرانی، علی و زارعیان، احسان. (1390). اثر تغییرپذیری تمرین بر استقلال اندام مجری در مهارت شوت سهگام بسکتبال. فصلنامه تحقیقات در علوم زیستی ورزشی، 1(4)،331-40.
6
کلخوران، فاضل. (1387). اثرات تداخل ضمنی در یادگیری در اکتساب، یادداری و انتقال سه مهارت والیبال. حرکت، 38، 238- 221.
7
لطفی حسینآباد، غلامرضا، خلجی، حسن، بهرام، عباس و فرخی، احمد. (1385). اثر تداخل زمینهای بر اجرا و یادگیری چرتاب آزاد بسکتبال. علوم حرکتی و ورزش، 7، 63-77.
8
مختاری دینانی، مریم. (1387). اثر تغییرپذیری تمرین بر عملکرد و یادگیری تکلیف همانندی- همایندی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
9
مختاری دینانی، مریم، فرخی، احمد، لطفی، غلامرضا و نظریان، عباس. (1392). اثـر تغیـیـرپـذیـری تمرین بر اکتساب و یادگیری تکلیف هماهنگی ـ همایندی. آموزش تربیتبدنی، 2(2)، 11-18.
10
موحدی، احمدرضا، عشایری، حسن، باقرزاده، فضل اله و حمایتطلب، رسول. (1386). بررسی تأثیر تمرین بر دو نوع محیط انگیزشی (زیاد و کم) بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ادراکی حرکتی. حرکت، (31)، 65-149.
11
ولف، گابریل. (1388). توجه و یادگیری مهارت حرکت. ترجمه احمد فرخی و مهدی محزون. تهران: نرسی.
12
Abdoli, B., Shamsipour, D. P., Modaberi, S. H., Shams, A. (2012). The effect length of practice and using afferent information in physical and imagery practice on learning: Exploring the boundaries of the specificity of practice hypothesis. World journal of sport science, 6(3), 306-313.
13
Abdollahipour, R., Wulf, G., Psotta, R. & Palomo Nieto, M. (2015). Performance of gymnastics skill benefits from an external focus of attention. Journal of Sports Sciences, 33(17), 1807-1813.
14
Adams, J. A. (1971). A closed ـ loop theory of motor learning. Journal of Motor Behavior, 3, 111-149.
15
Ahmadi, M., Kashef, S. M., Taghavi, M., & Borhani, H. (2012). The Effects of Attentional Focus and Skill Level in Performance of Badminton Long Service. World Journal of Sport Sciences, 7 (2), 84-89.
16
Asadi, A., Abdoli, B., Farsi, A. and Saemi, E. )2014(. Effect of various attentional focus instructions on novice javelin throwing skill performance. MED SPORT, 67, 1-2.
17
Brocken, J. E. A., Kal, E. C. & van der Kamp, J. )2016(. Focus of Attention in Children's Motor Learning: Examining the Role of Age and Working Memory. Journal of Motor Behavior, 1-8.
18
Elizabeth, l. Shoenfelt, leslie A. Snyder, Allison E. Maue C. Patrick Mcdoweli, Christopher D. Woolard., (2002). Comparison of constant and variable practice condition on free- throw shooting. Perceptual and motor skills, 94, 1113-1123.
19
Emanuel M, Jarus T, & Bart O. (2008). Effect of focus of attention and age on motor acquisition, retention, and transfer: A randomized trial. Physical Therapy, 88(2), 251-60
20
Fischman, M. G. (2015). On the continuing problem of inappropriate learning measures: Comment on Wulf et al. (2014) and Wulf et al. (2015). Human movement science, 42, 225-231.
21
Hernández-Davo, H., Urbán, T., Sarabia, J. M., Juan-Recio, C. & Javier Moreno, F. (2014). Variable training: effects on velocity and accuracy in the tennis serve. Journal of sports sciences, 32(14), 1383-1388.
22
Heitman, R. J., Pugh, S. F., Kovaleski, J. E., Norell, P. M., & Vicory, J. R. (2005). Effects of specific versus variable practice on the retention and transfer of a continuous motor skill. Perceptual and motor skills, 100(3_suppl), 1107-1113.
23
Huet, M., Jacobs, D. M., Camachon, C., Missenard, O., Gray, R. & Montagne, G. (2011). The education of attention as explanation of variability of practice effects: Learning the final approach phase in a flight simulator. Journal of experimental psychology: human perception and performance,37(6), 1841.
24
James, E. G. & Conatser, P. )2014(. Effects of Practice Variability on Unimanual Arm Rotation. Journal of motor behavior, 46(4), 203-210.
25
Jones, L. L., & French, K. E. (2007). Effect of contextual interference on acquisition and retention of three volleyball skills. Department of kinesiology, Boise state university PMID: 18229542 (PubMed- indexed for MEDLINE)
26
Landin, D. K., Hebert, E. P. & Fairweather, M., (1993). The effects of variable practice on the performance of a basketball skill. Research quarterly for exercise and sport, 64(2), 232-237.
27
Lohse, K. R., Sherwood, D. E., & Healy, A. F. (2010). How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing. Human Movement Science, 29, 542-55.
28
Lohse, K. R., Sherwood, D. E., & Healy, A. F. (2010). How changing the focus of attention affects performance, kinematics, and electromyography in dart throwing. Human Movement Science, 29(4), 542-555.
29
Magill, R. A. (2011). Motor learning and control: concepts and applications (9th Ed.). Published by McGraw-Hill companies.
30
Manojlović, V. & Erčulj F.) 2013(. Impact of the focus of attention on vertical jump performance of junior basketball players. Fizička kultura, 67(1), 61-67.
31
McNevin, N. H., Wulf, G. & Carlson, C. )2000(. Effects of attentional focus, self-control, and dyad training on motor learning: implications for physical rehabilitation. Physical therapy, 80(4), 373-385.
32
McNevin, N. H., Shea, C. H., & Wulf, G. (2003). Increasing the distance of an external focus of attention enhances learning. Psychological research, 67(1), 22-29.
33
Memmert, D. (2006). Long-term effects of type of practice on the learning and transfer of a complex motor skill. Perceptual and motor skills, 103(3), 912-916.
34
Modaberi, S. and Nehbandanian, M.) 2013(. The effects of attention focus and practice arrangement on performance accuracy and learning of underhand volleyball serve. International Journal of Sport Studies, 3(10), 1073-1080.
35
Perkins-Ceccato, N., Passmore, S. R., & Lee, T. D. (2003). Effects of focus of attention depend on golfers' skill. Journal of sports sciences, 21(8), 593-600.
36
Poolton, J. M., Maxwell, J. P., Masters, R. S. W., & Raab, M. (2006). Benefits of an external focus of attention: Common coding or conscious processing?. Journal of sports sciences, 24(1), 89-99.
37
Porter, J. M., Ostrowski, E. J., Nolan, R. P., & Wu, W. F. (2010). Standing long-jump performance is enhanced when using an external focus of attention. The Journal of Strength & Conditioning Research, 24(7), 1746-1750.
38
Porter, J. M., Wu, W. F., Crossley, R. M., Knopp, S. W., & Campbell, O. C. (2015). Adopting an external focus of attention improves sprinting performance in low-skilled sprinters. The Journal of Strength & Conditioning Research, 29(4), 947-953.
39
Schmidt, R. A. (1975). A schema theory of discrete motor skill learning. Psychological Review, 82(4), 225-260
40
Shafizadeh, M., Platt, G. K., & Bahram, A. (2013). Effects of focus of attention and type of practice on learning and self-efficacy in dart throwing. Perceptual and motor skills, 117(1), 182-192.
41
Shea, C. H., & Kohl, R. M. (1991). Composition of practice: Influence on the retention of motor skills. Research quarterly for exercise and sport, 62(2), 187-195.
42
Shea, C. H., Lai, Q., Wright, D. L., Immink, M., & Black, C. (2001). Consistent and variable practice conditions: Effects on relative and absolute timing. Journal of motor behavior, 33(2), 139-152.
43
Travlos, A. K. (2010). Specificity and variability of practice, and contextual interference in acquisition and transfer of an underhand volleyball serve. Perceptual and motor skills, 110(1), 298-312.
44
Zachry, T., Wulf, G., Mercer, J., & Bezodis, N. (2005). Increased movement accuracy and reduced EMG activity as the result of adopting an external focus of attention. Brain research bulletin, 67(4), 304-309.
45
Wulf, G., & Prinz, W. (2001). Directing attention to movement effects enhances learning: A review. Psychonomic bulletin & review, 8(4), 648-660.
46
Wulf, G., & Prinz, W. (2001). Directing attention to movement effects enhances learning: A review. Psychonomic bulletin & review, 8(4), 648-660.
47
Wulf, G. (2008). Attention focus effects in balance acrobats. Research Quarterly for Exercise and Sport, 79(3), 319-25.
48
Wulf, G. (2007). Attentional focus and motor learning: A review of 10 years of research. In Gabriele Wulf on Attentional Focus and Motor Learning [Target article], E.-J. Hossner & N. Wenderoth (Eds.). Bewegung und Training, 1,4-14. Available at http://www.ejournal-but.de.
49
Wulf, G. (2013). Attentional focus and motor learning: A review of 15 years. International Review of Sport and Exercise Psychology. 6, 77–104.
50
Wulf, G., & Su, J. (2007). An external focus of attention enhances golf shot accuracy in beginners and experts. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78, 384-389.
51
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر بازی وارسازی (دیجیتال)، چندرسانه ای آموزشی و بازی آموزشی رو در رو بر یادگیری زبان انگلیسی پایه هفتم
هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر سه روش چندرسانهای آموزشی، بازی وارسازی آموزشی و بازی آموزشی (رودررو) بر یادگیری لغات زبان انگلیسی بود. روش این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بوده است. در این پژوهش برای آموزش چندرسانهای از نرمافزار پیشساخته Drops، برای بازیوارسازی از بازی ساختهشده با استفاده از نرمافزار استوری لاین و برای بازی آموزشی رودررو، از بازیهای طراحیشده با عناصر بازیوارسازی در بحث واژگان، معنی لغات و طی 7 جلسه آموزش استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پایه هفتم شهرستان هریس (بخش خواجه) استان آذربایجان شرقی بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخابشده و شامل 45 نفر بودند که بهطور تصادفی در سه گروه 15 نفری گمارش شدند. ابزار پژوهش، آزمون محققساخته زبان انگلیسی بر اساس آزمونهای استاندارد بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ مقدار 81/. به دست آمد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین گروههای چندرسانهای، بازی وارسازی و بازی آموزشی رودررو در میزان یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. این برتری به نفع گروه بازی وارسازی و بازی آموزشی رودررو است.
https://jti.atu.ac.ir/article_10691_178aeaf2fb57dee699022fc252cc437f.pdf
2017-05-22
79
98
10.22054/jti.2020.48100.1290
آموزش زبان انگلیسی
بازیوارسازی
بازیهای آموزشی
چندرسانهایهای آموزشی
یادگیری
نسرین
محمدحسنی
mohammadhasani_19@yahoo.com
1
استادیار گروه تکنولوژی آموزشی ، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
رحیم
آقازاده
rab.az@yahoo.com
2
کارشناس ارشد گروه تکنولوژی آموزشی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
اسدی، سعید و قبادی، الهان. (1391). آموزش به سبک چندرسانهای و تأثیر آن بر یادگیری و یادداری ساختار دستوری زبان انگلیسی. فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، 4(12-11) 9-17.
1
موسوی کیاسری، نقی؛ بیانی، علیاصغرو راستی، مریم. (1394). تأثیر نرمافزار چندرسانهای زبان بر آموزش زبان و گفتار کودکان آسیبدیده شنوایى. تعلیم و تربیت استثنایی، 6(134)15-21.
2
Alhammad, M. M., & Moreno, A. M. (2018). Gamification in software engineering education: A systematic mapping. Journal of Systems and Software, 141, 131-150. DOI: 10.1016/j.jss.2018.03.065.
3
Altas, B. (2015). Knowledge Construction in Multimedia Learning at Both Cognitive and Affective Level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 1448-1454.
4
Brassard, M. R., & Boehm, A. E. (2011). Preschool assessment: Principles and practices. Guilford Press.
5
Caponetto, I., Earp, J., & Ott, M. (2014, October). Gamification and education: A literature review. In European Conference on Games Based Learning (Vol. 1, p. 50). Academic Conferences International Limited.
6
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2011). E-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. San Francisco: Pfeiffer.
7
Csikszentmihalyi, M. (1997). Flow and the psychology of discovery and invention. HarperPerennial, New York, 39.
8
De Paula, B. H., Burn, A., Noss, R., & Valente, J. A. (2018). Playing Beowulf: Bridging computational thinking, arts and literature through game-making. International journal of child-computer interaction, 16, 39-46.
9
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011, September). From game design elements to gamefulness: defining gamification. In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments (pp. 9-15). ACM.
10
Fong, S. F., Por, F. P., & Tang, A. L. (2012). Multimedia simulation presentation in empowering students with different anxiety levels in the learning of probability. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1511-1516.
11
Guan, N., Song, J., & Li, D. (2018). On the Advantages of Computer Multimedia-aided English Teaching. Procedia computer science, 131, 727-732.
12
Gümüş, S., & Okur, M. R. (2010). Using multimedia objects in online learning environment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5157-5161.
13
Hakak, S., Noor, N. F. M., Ayub, M. N., Affal, H., Hussin, N., & Imran, M. (2019). Cloud-assisted gamification for education and learning–Recent advances and challenges. Computers & Electrical Engineering, 74, 22-34.
14
Martí-Parreño, J., Seguí-Mas, D., & Seguí-Mas, E. (2016). Teachers’ attitude towards and actual use of gamification. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 228, 682-688.
15
Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons.
16
Kusuma, G. P., Wigati, E. K., Utomo, Y., & Suryapranata, L. K. P. (2018). Analysis of Gamification Models in Education Using MDA Framework. Procedia Computer Science, 135, 385-392.
17
Iosup, A., & Epema, D. (2014). An experience report on using gamification in technical higher education. Paper presented at the Proceedings of the 45th ACM technical symposium on Computer science education.
18
Mayer, R. E. (2014). Incorporating motivation into multimedia learning. Learning and Instruction, 29, 171-173.
19
Mayer, R. E. (2005). The Cambridge handbook of multimedia learning. New York: Cambridge university press.
20
Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., & Jones, K. (2009). Evaluation of evidence-based practices in online learning: A meta-analysis and review of online learning studies. US Department of Education.
21
Montero Perez, M., Peters, E., & Desmet, P. (2018). Vocabulary learning through viewing video: The effect of two enhancement techniques. Computer Assisted LanguageLearning, 31(1–2), 1–26. doi:10.1080/09588221.2017.1375960
22
Munday, P. (2016). The case for using Duolingo as part of the language classroom experience. RIED: Revista Iberoamericana de Educaci_on a Distancia, 19(1), 83–101. doi:10.5944/ried.19.1.14581
23
Navarro, O., Molina, A. I., Lacruz, M., & Ortega, M. (2015). Evaluation of multimedia educational materials using eye tracking. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 2236-2243.
24
Ollino, M. Aldoney, J. Domínguez, A. M. and Merino, C. (2018). A new multimedia application for teaching and learning chemical equilibrium, (Paper) Chem. Educ. Res.Pract, 19, 364-374.
25
Park, C., Kim, D. G., Cho, S., & Han, H. J. (2019). Adoption of multimedia technology for learning and gender difference. Computers in Human Behavior, 92, 288-296
26
Purgina, M., Mozgovoy, M., & Blake, J. (2019). WordBricks: Mobile technology and visual grammar formalism for gamification of natural language grammar acquisition. Journal of Educational Computing Research. doi:10.1177/0735633119833010
27
Taspinar, B., Schmidt, W., & Schuhbauer, H. (2016). Gamification in education: a board game approach to knowledge acquisition. Procedia Computer Science, 99, 101-116.
28
Tsay, C. H., Kofinas, A. Luo, J. (2018). Enhancing student learning experience with technology-mediated gamification: An empirical study. Computer and Education, 121, 1-17.
29