ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی دانشآموزان متوسطه دوم در درس ریاضی
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی درس ریاضی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان قائمشهر انجام گرفت. جامعه پژوهش را دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 6263 نفر که در 42 مدرسه مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. از میان مدارس مجهز به فناوری اطلاعات و ارتباطات، یک مدرسه و در آن دو کلاس پایه دوم به روش تصادفی ساده بهعنوان گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی ماتیاس جروسلم و رالف شوارز و نظامی بود که جهت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. ابتدا از دانشآموزان پیشآزمون گرفته شد و سپس، محتوای درسی در طول نیمه اول سال تحصیلی و طی 8 هفته در کنار استفاده از شبکه اجتماعی و همچنین به روش سنتی به ترتیب برای کلاسهای گروه آزمایش و کنترل ارائه گردید. پس از آموزش، هر دو گروه ازنظر میزان خودکارآمدی مورد آزمون قرار گرفتند. آزمون پیگیری دو ماه از آموزش به عمل آمد. تجزیهوتحلیل نتایج تحقیق با استفاده از اندازهگیری مکرر نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در خودکارآمدی در مقایسه با گروه کنترل ایجاد شد (001/0 P ). گروه آزمایش بعد از دو ماه پس از آموزش برتری خود را حفظ کردند. نتایج پژوهش، بیانگر تأثیر مثبت استفاده از یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی بود.
https://jti.atu.ac.ir/article_1813_9fd55627ec2fa86e864c095cd6e74c8d.pdf
2015-09-23
7
22
10.22054/jti.2015.1813
یادگیری تلفیقی
شبکههای اجتماعی
خودکارآمدی
آموزش ریاضی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
منیره
موحدی
1
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
LEAD_AUTHOR
محمدصادق
اسماعیلیفر
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
AUTHOR
نادیا
غلامی پور
3
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان
این پژوهش باهدف تعیین میزان تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان صورت پذیرفت. روش تحقیق شبه آزمایشی بوده و در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه تحقیق کلیه فراگیران زبان انگلیسی در رده سنی 14 تا 18 سال آموزشگاههای زبان انگلیسی شهرستان ساری بوده است. حجم نمونه برای این پژوهش در دو گروه کنترل و آزمایش، 30 نفر درنظرگرفته شده است. 15 نفر در گروه کنترل و 15 نفر نیز در گروه آزمایش حضور داشتند. انتخاب این حجم نمونه از طریق نمونهگیری هدفمند بوده است. به دانشآموزان گروه آزمایش از طریق روشهای آموزش معمولی و شبکه اجتماعی مجازی اسکایپ و به دانشآموزان گروه کنترل بهصورت روشهای آموزشی معمولی و بدون استفاده از شبکه اجتماعی مجازی آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات از سؤالات استاندارد کتاب مربوطه استفاده شد. بهمنظور بررسی فرضیههای پژوهش از روشهای استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیری، آزمون لوین، تحلیل کوواریانس و آزمون کولموگروف – اسمیرنف استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داده است که آموزش از طریق شبکه اجتماعی مجازی اسکایپ بر میزان یادگیری سه مهارت شنیداری، گفتاری و درک مطلب دانشآموزان تأثیر مثبت داشته است و درواقع نتایج حاصله وجود تفاوت معنیداری را در استفاده از شبکه اجتماعی مجازی نسبت به آموزش از طریق روشهای سنتی و معمول در یادگیری این سه مهارت زبانی تأیید کرد؛ اما در خصوص تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر مهارت نوشتاری دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری ملاحظه نشد. درمجموع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان تأثیر معنیداری داشته است.
https://jti.atu.ac.ir/article_1814_c17a79aef824ad3861652adcc9f26860.pdf
2015-09-23
23
36
10.22054/jti.2015.1814
شبکههای اجتماعی مجازی
اسکایپ
یادگیری غنیشده مبتنی بر وب
یادگیری زبان انگلیسی
مهارتهای اصلی زبان انگلیسی
اسماعیل
زارعی زوارکی
ezarei@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
قربانی
2
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسۀ قابلیت های وایبر و واتس آپ در آموزش عالی
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسۀ قابلیتهای وایبر و واتسآپ در آموزش و یادگیری از دیدگاه دانشجویانِ کاربر بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری کلیه دانشجویانِ کاربر وایبر و واتسآپ دانشگاه پیام نور شهریار در سال 94-1393 بودند. از این جامعۀ آماری در بخش کیفی 13 نفر و در بخش کمی 143 نفر از دانشجویان با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات و جهت بررسی سؤالات از مصاحبه نیمه ساختار یافته و آزمون محقق ساخته استفاده شد، براساس مبانی نظری، پیشینه تجربی و مصاحبه با متخصصان مؤلفههای تشکیل و مدیرت گروه، چند رسانه ای بودن، جذابیت آموزشی، امنیت و اعتبار و سهولت نصب و اجرا شناسایی و پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 29 سؤال تهیه شد. یافتههای پژوهش نشان داد دانشجویان قابلیت تشکیل و مدیریت گروه برنامه وایبر را متوسط، و قابلیتهای چند رسانه ای بودن و سهولت نصب و اجرا را مطلوب ارزیابی میکنند، آنها همچنین وضعیت جذابیت آموزشی و امنیت و اعتبار وایبر را ضعیف میدانند. همچنین دانشجویان وضعیت متغیر جذابیت آموزشی واتسآپ را ضعیف، ولی وضعیت دیگر متغیرها را مطلوب ارزیابی میکنند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد دو برنامه در متغیرهای چند رسانه ای بودن و جذابیت آموزشی با هم تفاوت آماری معناداری ندارند، ولی تفاوت آنها در متغیرهای تشکیل و مدیریت گروه، امنیت و اعتبار و سهولت نصب و اجرا معنادار میباشد. پیشنهاد میشود با توجه به اهمیت برنامههای پیام رسان موبایل در محیطهای یادگیری نرم افزارهای مناسب با در نظر گرفتن استانداردها و اصول طراحی آموزشی تهیه و به صورت هدفمند در محیطهای یادگیری مورد استفاده قرار گیرد.
https://jti.atu.ac.ir/article_1815_901f1c2611ceb14bc98208bf6097dda4.pdf
2015-09-23
37
55
10.22054/jti.2015.1815
آموزش عالی
برنامههای پیام رسان
وایبر و واتسآپ
آزاد
الله کرمی
azad.a.karami@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
حجت اله
الماسی
2
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
میزان و نحوه استفاده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از شبکههای اجتماعی مجازی
هدف اصلی این پژوهش آشنایی با وضعیت موجود و میزان و نحوه استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد از شبکههای اجتماعی مجازی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد بوده و نمونه 230 دانشجوی دوره کارشناسی در گروههای مختلف آموزشی در پردیس شهید هاشمی نژاد است که از طریق جدول حجم نمونه مورگان و متناسب با حجم جامعه انتخاب شدهاند. این تحقیق از نوع توصیفی است با هدف دستیابی به میزان و نحوه استفاده افراد از شبکههای اجتماعی مجازی که به روش پیمایشی اجرا گردیده و از نظر جمعآوری اطلاعات روش کمی-کیفی مدنظر بوده است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است که روایی پرسشنامه از طریق تحلیل محتوا و اعتبار آن از طریق باز آزمایی به دست آمده است. یافتههای تحقیق نشان داد 4/67% پاسخدهندگان بیان کردهاند که رایگان بودن شبکههای مجازی باعث ماندگاری آنها در این شبکهها میشود. 30% از دانشجویان صرفاً در یک شبکه اجتماعی، 20% در دو و 16% در سه شبکه عضویت دارند. هدف عمده استفاده از شبکههای اجتماعی نیز به ترتیب اولویت در نمونه موردبررسی 51% پر کردن اوقات فراغت، 13% تبادل اطلاعات، 9% برقراری ارتباط با دیگران و 2% به پیشنهاد عضویت دوستان بوده است. بر اساس این یافتهها توجه به شبکههای اجتماعی بهعنوان بستری برای یادگیری و کسب شایستگیهای لازم معلمی باید در دستور کار برنامه ریزان قرار گیرد.
https://jti.atu.ac.ir/article_1816_68ec0a4077cbed67c9f47ea0c5981dd4.pdf
2015-09-23
57
68
10.22054/jti.2015.1816
شبکههای اجتماعی مجازی
دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
برنامه درسی رسمی
برنامه درسی غیررسمی
صدیقه
کاظمی
kazemisahar92@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس هاشمی نژاد، مشهد
LEAD_AUTHOR
نجمه
صولتی
2
دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس هاشمی نژاد، مشهد
AUTHOR
مریم
طالب دوست
3
دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس هاشمی نژاد، مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی نقش و کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشجویان
هدف این پژوهش بررسی نحوه شناخت، درک و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی عمومی در بین دانشجویان دوره کارشناسی ارشد است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی 93-92 است که به شیوه نمونهگیری تصادفی، تعداد 120 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که 6 مقوله مربوط به شبکههای اجتماعی مجازی را بررسی کرده است. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس آزمونهای من-ویتنی یو و خیدو از طریق نرمافزار آماری SPSS نسخه 20 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که فیسبوک محبوبترین شبکه اجتماعی مجازی در بین 86% دانشجویان است. میزان حسابهای کنترلشده و کنترل نشده بهطورکلی تقریباً برابر است اما آزمون خیدو نشان داد که حسابهای کنترلشدۀ دانشجویان دختر بهطور معناداری بیشتر از حسابهای کنترلشدۀ دانشجویان پسر است. هدف اصلی اکثر دانشجویان در پیوستن به این شبکهها، تفریح و سرگرمی است. میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد.دانشجویان از امکانات و ویژگیهای منحصربهفردی که این شبکهها دارند بیاطلاع هستند یا تمایلی به استفاده از آنها ندارند. منفیترین اثر ناشی از شبکههای اجتماعی مجازی صرف زمان زیاد در این شبکهها است که میتواند به روند تحصیلی آنها آسیب برساند. اطلاعرسانی در خصوص استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و آثار مختلف آن میتواند علاوه بر جلوگیری از رکود تحصیلی در بهرهگیری بهتر از این شبکهها کمک کند.
https://jti.atu.ac.ir/article_1817_92f2dc09d37751ce00b93c00a4c46afa.pdf
2015-09-23
69
88
10.22054/jti.2015.1817
شبکههای اجتماعی مجازی
فیسبوک
گوگل پلاس
توییتر
مرجان
کیان
kian@khu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
نیما
یعقوبی ملال
nima.yaghoubi.67@gmail.com
2
کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
نصرت
ریاحینیا
3
استاد دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه
اهمالکاری تحصیلی یکی از موانع موفقیت تحصیلی و اهداف آموزشی است. با توجه به اینکه رایانه و اینترنت ابزار ضروری زندگی مسبب تسهیل زندگی مردم امروز است، از طرف دیگر خطرات جدیدی را به ارمغان آورده است؛ که یکی از این مخاطرات میتواند ایجاد اهمالکاری تحصیلی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه بود. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه شهر نجفآباد در سال تحصیلی 94-1393 بود؛ که به روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای یک دبیرستان انتخاب گردید حجم نمونه برابر 124 دانشآموز بود. ابزار پژوهش پرسشنامه اعتیاد اینترنت یانگ و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری است. دادهها به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت 52/0= r برقرار است (P≤0.01) و اعتیاد به اینترنت 9/26 درصد واریانس اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی مینماید. در دانش آموزان غیر معتاد به اینترنت این ضریب همبستگی به 46/0= r کاهش مییابد (P≤0.01). پس بهطور گروهی میتوان گفت که وابستگی به اینترنت پیشبینی کننده خوبی برای اهمالکاری تحصیلی میتواند باشد و در دانشآموزان غیر معتاد به اینترنت این پیشبینی ضعیفتر است بدین معنی وابستگی کمتر به اینترنت خطر اهمالکاری را بیشتر کاهش میدهد. از نتایج حاصل میتوان به لزوم انجام راهکارهایی برای پیشگیری و مقابله با وابستگی به اینترنت پی برد.
https://jti.atu.ac.ir/article_1818_5524e66f4a56c8d757dfa4c2f57cfedf.pdf
2015-09-23
89
106
10.22054/jti.2015.1818
اهمالکاری تحصیلی
اعتیاد به اینترنت
دانش آموزان متوسطه
فریده
حمیدی
1
دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
LEAD_AUTHOR
مجید
مهدیه نجف آبادی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
AUTHOR
ثمانه
نمازیان نجف آبادی
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر
AUTHOR