TY - JOUR ID - 10274 TI - رابطه مهارت های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی استان اردبیل JO - فناوری های آموزشی در یادگیری JA - JTI LA - fa SN - 2476-4256 AU - جعفری, علی AU - فرامرزیانی, سعید AU - ملک پور, محمود AD - استادیارگروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.( نویسنده مسئول). AD - دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران. AD - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 7 SP - 131 EP - 151 KW - دانشجویان KW - علمی کاربردی اردبیل KW - مهارت‌های ارتباطات انسانی KW - یادگیری DO - 10.22054/jti.2019.26821.1225 N2 - چکیده هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه مهارت‌های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی شهر اردبیل بوده است. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضرشامل  تمامی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اردبیل در سال 1396 بود. که تعداد آن‌ها برابر 7000 نفر  براورد گردیده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه برابر 364 نفر به دست آمد که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای سهمیه‌ای انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌های موردنیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارت‌های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی بین دو متغیر 56/0 است. همچنین نتایج نشان داد که بین ابراز صحیح افکار و احساسات، مهارت خوب گوش دادن، میزان تمرکز و توجه به اساتید، ارتباط کلامی مناسب و مهارت بازخورد دهی با سطح یادگیری دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. UR - https://jti.atu.ac.ir/article_10274.html L1 - https://jti.atu.ac.ir/article_10274_9a1d119e61ad4a86288585dc3a03455d.pdf ER -