TY - JOUR ID - 1816 TI - میزان و نحوه استفاده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از شبکه‌های اجتماعی مجازی JO - فناوری های آموزشی در یادگیری JA - JTI LA - fa SN - 2476-4256 AU - کاظمی, صدیقه AU - صولتی, نجمه AU - طالب دوست, مریم AD - استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس هاشمی نژاد، مشهد AD - دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس هاشمی نژاد، مشهد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 3 SP - 57 EP - 68 KW - شبکه‌های اجتماعی مجازی KW - دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان KW - برنامه درسی رسمی KW - برنامه درسی غیررسمی DO - 10.22054/jti.2015.1816 N2 - هدف اصلی این پژوهش آشنایی با وضعیت موجود و میزان و نحوه استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد از شبکه‌های اجتماعی مجازی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد بوده و نمونه 230 دانشجوی دوره کارشناسی در گروه‌های مختلف آموزشی در پردیس شهید هاشمی نژاد است که از طریق جدول حجم نمونه مورگان و متناسب با حجم جامعه انتخاب شده‌اند. این تحقیق از نوع توصیفی است با هدف دستیابی به میزان و نحوه استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی مجازی که به روش پیمایشی اجرا گردیده و از نظر جمع‌آوری  اطلاعات  روش کمی-کیفی مدنظر بوده است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است که روایی پرسشنامه از طریق تحلیل محتوا و اعتبار آن از طریق باز آزمایی به دست آمده است. یافته‌های تحقیق نشان داد 4/67% پاسخ‌دهندگان بیان کرده‌اند که رایگان بودن شبکه‌های مجازی باعث ماندگاری آن‌ها در این شبکه‌ها می‌شود. 30% از دانشجویان صرفاً در یک شبکه اجتماعی، 20% در دو و 16% در سه شبکه عضویت دارند. هدف عمده استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز به ترتیب اولویت در نمونه موردبررسی 51% پر کردن اوقات فراغت، 13% تبادل اطلاعات، 9% برقراری ارتباط با دیگران و 2% به پیشنهاد عضویت دوستان بوده است. بر اساس این یافته‌ها توجه به شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان بستری برای یادگیری و کسب شایستگی‌های لازم معلمی باید در دستور کار برنامه ریزان قرار گیرد. UR - https://jti.atu.ac.ir/article_1816.html L1 - https://jti.atu.ac.ir/article_1816_68ec0a4077cbed67c9f47ea0c5981dd4.pdf ER -