TY - JOUR ID - 3925 TI - مدیریت بارشناختی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی JO - فناوری های آموزشی در یادگیری JA - JTI LA - fa SN - 2476-4256 AU - زنگنه, حسین AU - پورجمشیدی, مریم AU - ولایتی, الهه AU - ابوالقاسمی, ابراهیم AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا AD - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی AD - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 4 SP - 105 EP - 124 KW - طراحی و تولید محتوای الکترونیکی KW - تحلیل محتوای کیفی KW - بارشناختی DO - 10.22054/jti.2015.3925 N2 - هدف پژوهش حاضر ارائه­ چارچوبی کاربردی از ویژگی­های محتوای آموزشی الکترونیکی بر اساس نظریه بارشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس تحلیل محتوای کیفی با طرح قیاسی بوده است. به این صورت که ابتدا چند سؤال اساسی در رابطه­ با ویژگی­های محتوای الکترونیکی مطرح شد که عبارت بودند از: ویژگی­های محتوای الکترونیکی از منظر بارشناختی درونی، بارشناختی بیرونی و بارشناختی مطلوب چیست؟ سپس با استفاده از مبانی نظری بارشناختی، مقوله­های اصلی و فرعی سؤالات بالا از طریق تحلیل محتوا کیفی مشخص شد و در نهایت بر اساس یافته­های حاصل از این مرحله از طریق بحث با متخصصان راهکارهای علمی‌اتی برای مدیریت بارشناختی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی در قالب یک چارچوب ارائه گردید. در این پژوهش، جامعه­ی آماری کلیه­ مقاله­هایی بودند که از طریق موتور جستجوی گوگل و بانک­های اطلاعاتی ابسکو، وایلی و ساینس دیرکت قابل دانلود بود. تعداد کل مقاله­های یافته شده در سال 2015 در پایگاه داده­های مذکور 77 مقاله بود که بر اساس روش نمونه­گیری هدفمند، نهایتاً 11 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. نهایتاً تحلیل مقالات منجر به تعیین ویژگی‌های محتوای یادگیری الکترونیکی از منظر سه طبقه­ بارشناختی درونی، بارشناختی بیرونی و بارشناختی مطلوب گردید. چارچوب حاضر از بارشناختی در تحلیل محتوای الکترونیکی می­تواند به طراحان آموزشی در طراحی بهتر محیط­های یادگیری الکترونیکی کمک بکند. UR - https://jti.atu.ac.ir/article_3925.html L1 - https://jti.atu.ac.ir/article_3925_61b63991012e5cd55ade16bcaf4ed193.pdf ER -