واکاوی الزام‏های اجرایی دوره‏های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر فنی و تکنولوژی

سکینه اشرفی؛ حمیدرضا آراسته؛ حسن رضا زین آبادی؛ حسین عباسیان

دوره 4، شماره 14 ، فروردین 1397، ، صفحه 105-131

https://doi.org/10.22054/jti.2020.50574.1310

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه(موک) در دانشگاه پیامنور از منظر فنی و تکنولوژی انجام گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، کاربردی و نحوه گردآوری اطلاعات، کیفی بود. مؤلفه‌های مورد استفاده بر اساس بررسی اسناد و مدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شدند. به منظور بررسی اسناد و مدارک و تحلیل ...  بیشتر

تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازده‌های یادگیری حیطه شناختی

اسما یزدی؛ بی بی عشرت زمانی؛ نگین برات دستجردی

دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1401، ، صفحه 107-137

https://doi.org/10.22054/jti.2023.62224.1334

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کمی و کیفی تدریس ریاضی پایه ششم به شیوه معکوس بر بازده‌های یادگیری حیطه شناختی بود.پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و ازنظر روش از نوع ترکیبی بود که در دو مرحله کیفی و کمی انجام شد.در روش کمی،از شیوه شبه آزمایشی استفاده شد و در روش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختارمند و مشاهده استفاده شد.جامعه آماری پژوهش ...  بیشتر

طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریه ارتباط گرایی

صابر عظیمی؛ الناز بحرائی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، ، صفحه 109-122

https://doi.org/10.22054/jti.2023.72399.1367

چکیده
  با ورود به عصر اطلاعات و توسعه فناوری‌های جدید و ایجاد یادگیری های شبکه ای، نظریه یادگیری ارتباط‌گرایی به وجود آمد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی طراحی آموزشی متناسب با این رویکرد است. برای دست‌یابی به مقوله های الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرایی از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شدَ. به این صورت که ابتدا منابع مرتبط با این موضوع ...  بیشتر

ارزیابی عناصر بصری مجموعه‌کتاب‌های آموزش زبان فارسی «مینا» در چارچوب مدل کِرِس و ون‌لیووِن (2006)

رضامراد صحرایی؛ مینا حامدی

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، ، صفحه 123-149

https://doi.org/10.22054/jti.2023.69998.1354

چکیده
  ارزشیابی مواد آموزشی فرایندی شامل سنجش ارزش مجموعه‌ای از مواد آموزشی و قضاوت درباره تاثیر آن بر استفاده‌کنندگان است. یکی از مباحث مهم در تدوین و ارزشیابی مواد آموزشی در آموزش زبان دوم تاثیر عناصر بصری بر آموزش است. مجموعه‌کتاب‌های آموزش زبان فارسی «مینا» برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان تاکنون در چهار جلد طراحی و ...  بیشتر

بررسی تأثیر عناصر دیداری بر توجه دانشجویان با سبک یادگیری دیداری در کلاس‌های مجازی (یک مطالعه ردیابی چشمی)

فائزه دلیرینیا؛ محمد علی رستمی نژاد؛ محمد اکبری بورنگ؛ طالب زندی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، ، صفحه 123-137

https://doi.org/10.22054/jti.2023.72335.1366

چکیده
  توجه به محرک‌های آموزشی اولین گام در فرایند ادراک و یادگیری است. پژوهش‌های متعددی در زمینه سبک‌های یادگیری و ترجیحات یادگیری شده است؛ اما پژوهش اندکی در زمینه توجه یادگیرندگان با استفاده از ابزارهای جدید علوم اعصاب شناختی مانند دستگاه ردیابی چشم شده است. هدف پژوهش پژوهش حاضر بررسی تأثیر عناصر دیداری بر توجه دانشجویان با سبک یادگیری ...  بیشتر

یادگیری زبان و بازی دیجیتالی: نظریه‌های یادگیری و کاربردهای آن در بازی‌های دیجیتالی

نرگس هوشمند همدانی

دوره 5، شماره 18 ، دی 1401، ، صفحه 125-155

https://doi.org/10.22054/jti.2023.71776.1358

چکیده
  با پیشرفت فناوری‌های آموزشی، یادگیری مبتنی بر بازی به عنوان شاخه‌ای برای رشد یادگیری پدیدار شده‌ و نظر یادگیرندگان زبان، مدرسین و پژوهشگران را نیز به خود جلب کرده است. بررسی و یا طراحی بازی‌های دیجیتالی با هدف یادگیری زبان به حوزه‌ی پژوهشی ویژه‌ای تبدیل شده است و با عنوان " بازی دیجیتالی مبتنی بر یادگیری زبان" (DGBLL) از آن صحبت می‌شود. ...  بیشتر

علل و زمینه های اعتیاد اینترنتی در بین دانش آموزان: ارائه یک نظریه مبنایی

مرجان آل بهبهانی؛ حسن مومنی

دوره 4، شماره 14 ، فروردین 1397، ، صفحه 133-168

https://doi.org/10.22054/jti.2020.49109.1292

چکیده
  در چند دهه اخیر جهان شاهد فرصت‌های بی‌شمار اینترنت در تمامی ابعاد زندگی بوده است اما، تهدیدات مدرن و متنوعی نیز مانند اعتیاد اینترنتی همگام آن رواج یافته است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت تجربه دانش‌آموزان از اعتیاد اینترنتی است. روش پژوهش نیز کیفی و برای تحلیل داده‌ها از نظریه مبنایی استفاده شده است. از جامعه آماری با 25 دانش‌آموز ...  بیشتر

واکاوی و اولویت‌بندی راهکارهای انگیزه‌بخشی به مشارکت معلمان در برنامه معلم پژوهنده: یک مطالعه کیفی

ذبیح اله اللهی؛ مجید کهرازهی

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، ، صفحه 151-170

https://doi.org/10.22054/jti.2023.70892.1355

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی عوامل ترغیب معلمان به مشارکت در برنامه معلم پژوهنده و ارائه راهکارهای عملی و اولویت بندی راهکارها اجرا شد. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مقطع ابتدایی زن و مرد استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند. نمونه پژوهش برای بخش کیفی 43 نفر و برای بخش کمی شامل 379 نفر بودند ...  بیشتر