دانشگاه علامه طباطبائیفناوری های آموزشی در یادگیری2476-425631020170321The Impact of Virtual Social Networks on Students' Academic Performance (Case Study: First and second Secondary School Students in Ardabil)تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان1151067910.22054/jti.2019.43723.1272FAعلیجعفریاستادیار گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.0000-0001-9204-8105سعیدفرامرزیانیدکتری علوم ارتباطات، مدرسدانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.محمودملک پورکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانJournal Article20190613This study aimed to investigate the impact of virtual social networks on students' academic performance (case study: first and second secondary school students in ardabil) is. To achieve this level of survey and questionnaire were students in first and second sections namin area. According to population size using Cochran sampling formula, 384 subjects were selected through cluster multistage. To collect the data, a valid approved by expert and university professor, and a steady level (alpha Kronbakh) 0.859 reliabled. To analyze the data using Spearman correlation was used SPSS19 software. The results showed that the correlation coefficient between the use of virtual social networks and academic performance was significant and negative. The highest correlation between the intensity of use of virtual social networks correlation with academic performance was significantly negative. The relationship between the use of virtual social networks and academic performance correlation was significant. The results showed that the advantages and disadvantages of the use of virtual social networks for students are significant and impact on their academic performance.هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه مهارتهای ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی شهر اردبیل است. ازلحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، ازلحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی و ازلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اردبیل در سال 1396 تشکیل میدهند که تعداد آنها برابر 7000 نفر است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه برابر 364 نفر به دست آمد که با روش نمونهگیری طبقهای سهمیهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین مهارتهای ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی بین دو متغیر 56/0 است. همچنین نتایج نشان میدهد که بین ابراز صحیح افکار و احساسات، مهارت خوب گوش دادن، میزان تمرکز و توجه به اساتید، ارتباط کلامی مناسب و مهارت بازخورد دهی با سطح یادگیری دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفناوری های آموزشی در یادگیری2476-425631020170321Analysis and Explanation of the position of anchoring instructional design model in among the major approaches to instructional design and how to apply it in practiceتحلیل و تبیین جایگاه مدل طراحی آموزش واقعگرا در میان رویکردهای عمده به طراحی آموزشی و چگونگی کاربرد آن در عمل17471068210.22054/jti.2020.1291.1033FAکیومرثتقی پوراستادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تبریز، تبریز،ایرانحسیندهقانزادهاستادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تبریز، تبریز،ایرانداریوشنوروزیدانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تبریز، تبریز،ایرانJournal Article20150302The present study was designed to clarify the status of a anchoring model of the main approaches to instructional design and how to apply it in practice. Methods In this study, qualitative content analysis: inductive approach to the study of specialized information in a anchoring instruction, relevant data to answer the research questions were provided. approach is constructive. Despite similarities, anchoring instruction with problem-based learning, in the kind of problem solving process, the tools used to collect data is together different. The anchored instruction approach is an attempt to help students become more actively engaged in learning by situating or anchoring instruction around an interesting topic. Anchored instruction emphasizes the need to provide students with opportunities to think about and work on problems, which is an emphasis of cognitive constructivists. Anchored instruction also emphasizes group or collaborative problem solving, which is an emphasis of social constructivists. anchoring model based on constructive principles presented in this study, can be a good practice guide for instructional designers and teachers.پژوهش حاضر به تبیین جایگاه مدل طراحی آموزش واقعگرا در میان رویکردهای عمده به طراحی آموزشی و چگونگی کاربرد آن در عمل پرداخته است. روش پژوهش در این مطالعه، روش تحلیل محتوای کیفی بهشیوه استقرایی بوده که با مطالعه منابع تخصصی مرتبط در حوزه آموزش واقعگرا، اطلاعات لازم جهت پاسخگویی به سوالات پژوهش فراهم گردید. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که مدل طراحی آموزش واقعگرا به دلیل تاثیرپذیری از دیدگاههای یادگیری موقعیتی، استاد- شاگردی، و یادگیری مشارکتی؛ بخشی از اهداف سازندهگرایی در آموزش و پرورش را تحقق میبخشد و بنابراین، این مدل در دسته مدلهای طراحی آموزشی براساس رویکرد سازندهگرایی قرار میگیرد. آموزش واقعگرا علیرغم مشابهت با یادگیری مبتنی بر مساله؛ درنوع و نقش مساله، فرایند حل مساله، چگونگی جمعآوری داده و ابزارهای مورد استفاده با آن تفاوت دارد. این مدل؛ با تلفیق اصول یادگیری موقعیتی و زمینه کلان از طریق تکنولوژی ویدئوی تعاملی در محیط یادگیری مبتنی بر مساله، تفکر و تعقل یادگیرندگان را ارتقاء میدهد. با گنجاندن مسایل قیاسی و مسایل گسترشیافته در آموزش، یادگیرندگان را قادر میسازد که ضمن کشف مفاهیم اصلی درس به انتقال یادگیری نیز دست یابند. مدل طراحی آموزش واقعگرا با اتکا به اصول سازندهگرایانه که در این مطالعه معرفی میشود، میتواند راهنمای عمل مناسبی برای طراحان آموزشی و معلمان باشد.دانشگاه علامه طباطبائیفناوری های آموزشی در یادگیری2476-425631020170321Explaining of applying educational technology in improving quality of Teaching - learning process in technical and vocational educationتحلیل کاربست فناوری آموزشی در بهبود و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری در آموزش های فنی و حرفه ای49701067510.22054/jti.2020.2183.1050FAعیسیثمریاستادیار، برنامه ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نوربهزادرسول زادهاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیآذرنصیرزادهکارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر، تهران، ایرانJournal Article20151230نظام آموزش فنی و حرفه ای نیازمند بهره مندی از رویکرد های نوین فنآوری آموزشی در ابعاد مختلف مفهومی آن به صورت منطقی و هوشمندانه است. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی موفقیت و اثر بخشی فرایند یاددهی ویادگیری در آموزشگاه های فنی و حرفه ای پرداخته است. روش تحقیق ، روش نیمه تجربی و مشاهده بوده و نمونه آماری آن شامل 144 نفر از مربیان می باشند که به دو گروه کنترل و آزمایش با روش نمونه گیری تصادفی ساده تقسیم شده اند.برای اجرای طرح در آغاز به مربیان گروه آزمایش طرح ویژه آموزشی با محتوا و مولفه هایی مانند کاربرد و نحوة طراحی منظم آموزشی ، بهره گیری از روشهای فعال تدریس ، بکارگیری مواد و وسایل آموزشی ،نشستها و جلسات توجیهی و آموزشی لازم و مورد نیاز ترتیب داده شد و مربیان این طرح و روش را در فرآیند آموزشی خود مورد استفاده قراردادند .بعد از پایان دوره میزان یادگیری فراگیران دو گروه آزمایش و کنترل بررسی و مقایسه گردیده و با روش های آماری میانگین ،آزمون tبرای دو گروه مستقل و غیره تحلیل شد. نتایج مطالعه ،نشان می دهد که میانگین یادگیری فراگیران گروه آزمایش به جهت استفاده مربیان آموزشی آنها از مولفه های مربوط به فنآوری آموزشی اشاره شده در فوق متناسب با شرایط و محتوای آموزش ها به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بوده و استفاده صحیح و مناسب این فرآیندها موجب بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری فراگیران شرکت کننده با این روش ها در آموزش های فنی و حرفه ای می گردد.نظام آموزش فنی و حرفه ای نیازمند بهره مندی از رویکرد های نوین فنآوری آموزشی در ابعاد مختلف مفهومی آن به صورت منطقی و هوشمندانه است. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی موفقیت و اثر بخشی فرایند یاددهی ویادگیری در آموزشگاه های فنی و حرفه ای پرداخته است. روش تحقیق ، روش نیمه تجربی و مشاهده بوده و نمونه آماری آن شامل 144 نفر از مربیان می باشند که به دو گروه کنترل و آزمایش با روش نمونه گیری تصادفی ساده تقسیم شده اند.برای اجرای طرح در آغاز به مربیان گروه آزمایش طرح ویژه آموزشی با محتوا و مولفه هایی مانند کاربرد و نحوة طراحی منظم آموزشی ، بهره گیری از روشهای فعال تدریس ، بکارگیری مواد و وسایل آموزشی ،نشستها و جلسات توجیهی و آموزشی لازم و مورد نیاز ترتیب داده شد و مربیان این طرح و روش را در فرآیند آموزشی خود مورد استفاده قراردادند .بعد از پایان دوره میزان یادگیری فراگیران دو گروه آزمایش و کنترل بررسی و مقایسه گردیده و با روش های آماری میانگین ،آزمون tبرای دو گروه مستقل و غیره تحلیل شد. نتایج مطالعه ،نشان می دهد که میانگین یادگیری فراگیران گروه آزمایش به جهت استفاده مربیان آموزشی آنها از مولفه های مربوط به فنآوری آموزشی اشاره شده در فوق متناسب با شرایط و محتوای آموزش ها به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بوده و استفاده صحیح و مناسب این فرآیندها موجب بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری فراگیران شرکت کننده در آموزش های فنی و حرفه ای می گردد.دانشگاه علامه طباطبائیفناوری های آموزشی در یادگیری2476-425631020170321Multimedia educational impact on environmental education in school childrenتاثیر چند رسانهای آموزشی بر آموزش محیط زیست در کودکان دبستانی71851067610.22054/jti.2020.4068.1080FAمریملاریجانیاستادیار گروه علمی آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسحررشیدیدانشجوی دکتری آموزش محیط زیست ،دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20150709The purpose of of this study is evaluate the effect of multimedia in environmental education in comparison to traditional teaching environmental education to school children. The method of this study was pretest-posttest with control group. The research community primary school students in Tehran Subjects. The statistical sample of 44 students randomly into two groups (1 control and 1 control group) were selected. Data were collected, which is calculated after determining the validity and reliability (92/0) was conducted. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results from the questionnaires showed that the level of significance for changing the knowledge, attitudes and behavior of environmentalists smaller than / 05 is obtained. As a result, the study's assumptions on the effectiveness of multimedia teaching environmental education to be confirmed. . Therefore, given the significant impact of the use of multimedia in environmental education, to the widespread use of this technology in education move.<br /> Keywords: environmental education, Multimedia training, traditional educationپژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانهای در آموزش محیط زیست در مقایسه با آموزش های سنتی برای آموزش محیط زیست به دانشآموزان دبستانی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان دبستانی شهر تهران میباشد. نمونۀ آماری با روش تصادفی44 دانشآموز در قالب 2 گروه (1 گروه مداخله و 1 گروه شاهد) انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (92/0) اجرا گردید. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان میدهد که سطح معنی داری برای متغیر دانش، نگرش و رفتار طرفدار محیط زیستی کوچکتر از 05/ به دست آمده است در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثر بخشی آموزش چندرسانهای در آموزش محیط زیست تائید میگردد. بنابراین با توجه به تأثیرات قابل ملاحظه کاربرد چندرسانهای در آمـوزش محیط زیست، بـه سـمت اسـتفاده گسـترده از ایـن فن آوری در امرآموزش حرکت کرد.دانشگاه علامه طباطبائیفناوری های آموزشی در یادگیری2476-425631020170321Investigating the Factors Influencing the Thinking Approach in the National Iranian National Programبررسی عوامل مؤثر و بازدارنده رویکرد تفکر محوری در برنامه درسی ملی ایران871121067810.22054/jti.2020.46136.1283FAتورانسلیمانیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحداردبیل، اردبیل، ایرانمحسنمولاپناهدانشجو دکتری گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحداردبیل، اردبیل، ایران0000-0002-1274-8900مینارنجبریدانشجو دکتری گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحداردبیل، اردبیل، ایرانJournal Article20190914The purpose of this study is to investigate the effective and inhibitory factors in establishing a thinking environment in Iran's national curriculum.This qualitative research is based on grounded theory approach and is used for semi-structured interviewing tool. The population of the present study is composed of experienced teachers in primary education in the provinces of Tehran, Khuzestan, Ardebil and Isfahan. 17 teachers were selected by sampling method based on saturation principle and interviewed.The results were obtained in three stages: open (primary), axial and selective (selective) coding. Open codes, including 26 core concepts and codes, also include six major categories, including the analysis of life issues, theology, self-knowledge, educational factors, deterrent factors, and cognition of nature. Studies have shown that although experts have been struggling to move the educational system and have certainly faced a lot of problems in establishing a thinking-based approach, unfortunately, successful implementation of the barriers, such as lack of adequate and timely information, the gap between parents and students, lack of financial support, Teachers' attitudes and parenting attitudes. Therefore, with more supervision of the planners on the implementation of curriculum in the management, educational methods and other educational factors, factors can reduce the deterrent factors and enhance existing factors.هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر و بازدارنده در استقرار رویکرد تفکر محوری در برنامه درسی ملی ایران است. این پژوهش کیفی با رویکرد نظریه زمینهای میباشد و از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را معلمان مجرب حوزه آموزشوپرورش ابتدایی در استانهای تهران، خوزستان، اردبیل و اصفهان تشکیل دادهاند. 17 نفر از معلمان با روش نمونه گیری هدفمند بر اساس اصل اشباع بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج حاصل طی سه مرحله کد گذاری باز (اولیه)، محوری و گزینشی (انتخابی) تهیه شد. کدهای باز شامل 26 مفهوم و کدهای محوری نیز شامل شش مقوله عمده مشتمل بر تجزیهوتحلیل مسائل زندگی، خداشناسی، خودشناسی، عوامل آموزشی، عوامل بازدارنده، شناخت طبیعت میباشد. بررسیها نشان داد اگرچه متخصصان امر تلاش زیادی در خصوص جابجایی سیستم آموزشی داشته و قطعاً برای استقرار آن با مشکلات زیادی مواجه بودهاند، ولی متأسفانه برای اجرا موفق موانعی چون عدم اطلاعرسانی کافی ، شکاف بین اولیا و دانش آموزان، عدم پشتیبانی مالی و ... سد راه دیده میشوند. لذا با نظارت بیشتر برنامه ریزان بر اجرای برنامه درسی در بخش مدیریت، روشهای آموزشی و دیگر عوامل آموزشی میتوان عوامل بازدارنده را کم و عوامل مؤثر موجود را تقویت نمود.دانشگاه علامه طباطبائیفناوری های آموزشی در یادگیری2476-425631020170321The Effectiveness of Cognitive Computer Games on the Working Memory of Children with High Functioning Autism Disorderاثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا1131241067410.22054/jti.2020.44948.1280FAروح اللهفتح آبادیدانشجو دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمرتضیبختیارونددانشجو دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-3853-5476پریساحاجی علیکارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20190721The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive computer games on the working memory of children with high-functioning autism disorder. The research method was semi-experimental with pre-test post-test design with control group. The statistical population of this study included all children with autism disorder 9-12 years old in Tehran's educational, therapeutic and rehabilitation centers in 2018. Out of the target population, 12 boys with high functioning autism disorder were selected by sampling method based on the Autism Spectrum Screening Questionnaire (ASSQ) (1999). They were randomly assigned into two groups of experimental group (6 subjects) and control group (6 subjects). Initially, both groups were evaluated by Cornoldy working memory test. After that, the experimental group received cognitive computer games in 12 sessions of 40 minutes in 4 weeks. At the end, both groups were re-evaluated. Data were analyzed using covariance analysis. The findings of this study showed that cognitive computer games improve the working memory of children with high functioning autism disorder. Hence, cognitive computer games can be used as an effective interventions to improve the working memory of children with high functioning autism disorders.پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اتیسم 9تا12 سال مراکز آموزشی، درمانی و توانبخشی شهر تهران در سال 1397 بود. از بین جامعه هدف12 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس براساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم (1999) بهعنوان حجم نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش (6نفر) و کنترل (6نفر) بهشیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط آزمون حافظه کاری کورنولدی مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن گروه آزمایش مداخله بازی های رایانه ای شناختی در 12 جلسه 40 دقیقهای در طول 4 هفته دریافت کردند. در پایان هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که بازی های رایانه ای شناختی موجب بهبود حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا میشود. از این رو می توان از بازی های رایانه ای شناختی به عنوان یک روش مداخله ای موثر در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا سود جست.