صادق احمدی؛ رضا میرعرب رضی؛ داود طهماسب زاده شیخلار؛ امین پروری
چکیده
توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان در امر آموزش از همان دوره ابتدایی میتواند زمینه پرورش آنها متناسب با نیازها و استعدادهایشان را فراهم سازد. در این راستا پیشرفت فناوری هوش مصنوعی میتواند با جمعآوری دادههای منحصربهفرد هر یک از دانشآموزان در این زمینه نویدبخش باشد. لذا این پژوهش با هدف امکانسنجی کاربست هوش مصنوعی در ...
بیشتر
توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان در امر آموزش از همان دوره ابتدایی میتواند زمینه پرورش آنها متناسب با نیازها و استعدادهایشان را فراهم سازد. در این راستا پیشرفت فناوری هوش مصنوعی میتواند با جمعآوری دادههای منحصربهفرد هر یک از دانشآموزان در این زمینه نویدبخش باشد. لذا این پژوهش با هدف امکانسنجی کاربست هوش مصنوعی در انتخاب و سازماندهی محتوای کتابهای درسی متناسب با تفاوتهای فردی دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی است. از میان صاحبنظران، مدیران آموزشی و معلمانی که در زمینه هوش مصنوعی تخصص داشتند تعداد 14 نفر به روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل مصاحبههای نیمهساختاریافته به صورت دستی و به روش کلایزی انجام شد. از تجزیه و تحلیل دادهها، 506 عبارت مهم استخراج شد که به 571 واحد معنایی فرموله شدند. در آخر واحدهای معنایی مشترک در دستههای کلیتری قرار گرفتند که حاصل آن، یافتههای به دست آمده در پژوهش بود که نشاندهنده 4 مضمون اصلی و 44 زیرمضمون بود. مضامین اصلی استخراج شده عبارت بودند از: چهارچوب کلی، پیامدها، راهکارها، موانع و چالشها. مطابق با یافتههای به دست آمده از پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هوش مصنوعی میتواند در انتخاب و سازماندهی محتوای کتابهای درسی متناسب با تفاوتهای فردی دانشآموزان دوره ابتدایی راهگشا باشد اما نیاز است تا موانع و چالشهایی در این زمینه مرتفع شود.