پروین سالاری چینه؛ مژگان قانع ملاطی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف طراحی محیطهای یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی، با تاکید بر حوزههای آموزش و یادگیری، با استفاده از مدل طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری زارعی زوارکی(۱۳۹۱)، در درس علوم پایه سوم ابتدایی صورت گرفته است که براساس هدف، کاربردی و از منظر روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشآموزان ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف طراحی محیطهای یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی، با تاکید بر حوزههای آموزش و یادگیری، با استفاده از مدل طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری زارعی زوارکی(۱۳۹۱)، در درس علوم پایه سوم ابتدایی صورت گرفته است که براساس هدف، کاربردی و از منظر روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشآموزان ابتدایی در سه شهر بندرعباس، ایرانشهر و کرمان میباشد که با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی، 100 دانشآموز ابتدایی به عنوان نمونهآماری انتخاب شدند. این پژوهش با فرایند طراحی، اعتباریابی، اجرا و ارزشیابی انجام شد. اعتباریابی با استفاده از پرسشنامه محققساخته و ارزشیابی درونی بر اساس الگوی فرانسیس کلاین و ارزشیابی بیرونی بر اساس الگوی مشارکتی نیکولز، توسط متخصصان برنامهریزی درسی و معلمان ابتدایی انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که با ایجاد فرصتهای عملی برای یکپارچهسازی مفاهیم میانرشتهای، معلمان میتوانند زمینه یادگیری عمیق، پایدار و مرتبط با موقعیتهای زندگی واقعی دانشآموزان و تجربه یادگیری لذتبخش و زمینه تغییر نگرش در دانشآموزان را فراهم سازند.