الله محمد بهزاد؛ عباس عباس پور؛ سعید غیاثی ندوشن؛ علی خورسندی؛ صمد برزویان
چکیده
هدف این پژوهش تدوین الگوی تضمین کیفیت برای آموزش عالی افغانستان با تمرکز بر نقش فناوریهای نوین بود. در این پژوهش از روش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و تا رسیدن به اشباع نظری با 16 تن از اعضای کمیتههای تضمین کیفیت دانشگاههای دولتی شهر کابل مصاحبه عمیق انجام شد. روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین الگوی تضمین کیفیت برای آموزش عالی افغانستان با تمرکز بر نقش فناوریهای نوین بود. در این پژوهش از روش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و تا رسیدن به اشباع نظری با 16 تن از اعضای کمیتههای تضمین کیفیت دانشگاههای دولتی شهر کابل مصاحبه عمیق انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند بود و افراد به روش گلوله برفی انتخاب شد. بر اساس تحلیل یافتهها 487 کد اولیه، 187 مفهوم و 31 مقوله فرعی در مرحله کدگذاری باز شناسایی گردید، سپس در مرحله کدگذاری محوری ، مقولههای فرعی و مفاهیم باهم ارتباط داده شد و درنهایت کدگذاری گزینشی در قالب الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین انجام شد. مؤلفههای مسئولیتپذیری، رقابتپذیری، تحول علوم انسانی، بومیسازی، عوامل اقتصادی و تضمین کیفیت فرایند ارزشیابی بهعنوان عوامل علّی ؛ ساختار اهداف و برنامه آموزشی، ظرفیت اعضای هیئتعلمی، توانایی دانشجویان، فضای حاکم دانشگاه و تجهیزات ذیل شرایط زمینهای ؛ کمبود منابع مالی، منابع مطالعاتی، بروکراسی اداری، وضعیت استاد/دانشجو، فناوری اطلاعات و الگوی بومی تضمین کیفیت به حیث عوامل مداخلهگر ؛ ارزشیابی مستمر، برنامهریزی درسی، توانمندسازی اعضای هیئتعلمی، ارتباطات مؤثر، تحکیم روابط دانشگاه با جامعه و صنعت بهمثابه راهبردها و پیامدهای فردی، سازمانی و فراسازمانی بهعنوان پیامدها طبقهبندی شدند. درنهایت نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که موضوع تضمین کیفیت در آموزش عالی افغانستان بستگی به موجودیت افراد متخصص، تخصیص منابع موردنیاز، حمایت هیئت رهبری و میزان استقلال دانشگاهها دارد.