محمد نیساری؛ سید رسول حسینی؛ علی بدیع زاده
چکیده
دانشگاهها در روند تکاملی خود سه نسل را پشت ســر گذاشته اند. در نسل سوم، دانشگاهها علاوه بر آموزش و پژوهش، فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینانه را جزئی از ماموریتهای خود میدانند. هدف تحقیق حاضر طراحی مدلی برای ارزیابی عملکرد کارآفرینانه دانشگاههای منتخب ایران است. این مطالعه از روش تحقیق آمیخنه با طرح اکتشافی در دو مرحله ...
بیشتر
دانشگاهها در روند تکاملی خود سه نسل را پشت ســر گذاشته اند. در نسل سوم، دانشگاهها علاوه بر آموزش و پژوهش، فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینانه را جزئی از ماموریتهای خود میدانند. هدف تحقیق حاضر طراحی مدلی برای ارزیابی عملکرد کارآفرینانه دانشگاههای منتخب ایران است. این مطالعه از روش تحقیق آمیخنه با طرح اکتشافی در دو مرحله 1-کیفی؛ با روش داده بنیاد و از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته، با خبرگان و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل مضمون استراس و کوربین با استفاده از نرمافزار مکسکیودیای استفاده شد. پس از تائید گروه کانونی، ابعاد، مولفهها و شاخصهای الگوی عملکرد کارآفرینانه دانشگاهها شناسائی و در مرحله 2-کمی؛ با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مرحله کیفی، در بین یک نمونه 57 نفری از خبرگان توزیع شد.روایی همگرا و پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ، ضریبRho، پایاییترکیبی و میانگین واریانساستخراج شده و برای سنجش اعتبار روایی واگرا از ضریب HTMT استفاده شد.دادههای بخش کمی با استفاده از نرم افزارspss و Smart PLS تحلیل شدند. الگوی به دست آمده از این تحقیق نشان داد عوامل علی موجد ارزیابی عملکرد کارآفرینانه؛ فرهنگ، فرصتها، شرایط-محیط و ساختارهای کارآفرینانه، نظام آموزشی و نظام پژوهشی و توانمندیها بعنوان عوامل زمینهای و ذینفعان اصلی و موانع بعنوان شرایط مداخلهگر بر مطلوبیت ارزیابی عملکرد کارآفرینانه موثر است. راهبردهای ارزیابی ارتباط با جامعه و صنعت، ساختار و فرایندها و فعالیتهای کارآفرینانه، موجب ایجاد پیامدهای توسعه، درآمدزایی، واحدهایفناور، خروجیها و اثرات اجتماعی و اقتصادی بلندمدت که در نتیجه آن مدل ارزیابی عملکرد کارآفرینانه دانشگاههای منتخب ایران ایجاد میشود