مطالعه‌ی رویکرد بوم شناختی به یادگیری رسمی دوره ابتدایی: یک مرور نظام‌مند

حسین زنگنه؛ معصومه امیدی پشتیری؛ مریم پورجمشیدی

دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1401، ، صفحه 77-106

https://doi.org/10.22054/jti.2023.71562.1357

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهش‌ها در ارتباط با استفاده از رویکرد بوم‌شناسی در دوره ابتدایی برای یادگیری‌های رسمی انجام شد. روش پژوهش از نوع مرور نظامند به منظور تجزیه و تحلیل (1)رویکردهای روش‌شناختی و (2) رویکرد‌های بوم‌شناختی اتخاذ شده در پژوهش‌ها انجام شده بود. جستجو در مقالات انتشار یافته از سال 2013 تا 2022 در پایگاه ...  بیشتر

طراحی محیط های یادگیری زایشی حضوری و الکترونیکی

مرضیه سعیدپور؛ حسین زنگنه

دوره 2، شماره 8 ، آذر 1395، ، صفحه 40-60

https://doi.org/10.22054/jti.2019.32049.1241

چکیده
  محیط‌های یادگیری یادگیرنده محور در هر دو محیط یادگیری (حضوری و برخط) با محوریت یادگیرنده و اقتضائات محیط یادگیری طراحی می‌شوند.در این مقاله با نگاه تحلیلی سعی شده پارامترهایی که در طراحی محیط یادگیری (حضوری و برخط) بایستی براساس آموزه‌های نظریه یادگیری زایشی رعایت شود، توضیح داده شود. در راستای مدلسازی این نظریه یعنی کاربردی نمودن ...  بیشتر

مدیریت بارشناختی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی

حسین زنگنه؛ مریم پورجمشیدی؛ الهه ولایتی؛ ابراهیم ابوالقاسمی

دوره 1، شماره 4 ، آذر 1394، ، صفحه 105-124

https://doi.org/10.22054/jti.2015.3925

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ارائه­ چارچوبی کاربردی از ویژگی­های محتوای آموزشی الکترونیکی بر اساس نظریه بارشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس تحلیل محتوای کیفی با طرح قیاسی بوده است. به این صورت که ابتدا چند سؤال اساسی در رابطه­ با ویژگی­های محتوای الکترونیکی مطرح شد که عبارت بودند از: ویژگی­های محتوای الکترونیکی از منظر بارشناختی درونی، ...  بیشتر