زهرا حیدری؛ زهرا طالب؛ زینب گلزاری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی کاربردهای اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در محیطهای آموزشی هوشمند به منظور افزایش کیفیت و نوآوریهای آموزشی است. روش پژوهش حاضر کیفی و راهبرد آن فراترکیب میباشد. جامعه مورد بررسی پژوهشهای علمی معتبر از سال 2018 تا 2023 در حوزهی آموزش بودند. در ابتدا با استفاده از واژههای کلیدی «کاربردهای اینترنت اشیاء»، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی کاربردهای اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در محیطهای آموزشی هوشمند به منظور افزایش کیفیت و نوآوریهای آموزشی است. روش پژوهش حاضر کیفی و راهبرد آن فراترکیب میباشد. جامعه مورد بررسی پژوهشهای علمی معتبر از سال 2018 تا 2023 در حوزهی آموزش بودند. در ابتدا با استفاده از واژههای کلیدی «کاربردهای اینترنت اشیاء»، «کاربردهای هوش مصنوعی»، «اینترنت اشیاء در آموزش»، «هوش مصنوعی در آموزش»، «آموزش هوشمند»، «فناوری در آموزش» و براساس معیار ورود، 1025 پژوهش علمی شناسایی و سپس با توجه به معیار خروج درنهایت 56 مقاله به مرحلهی تحلیل نهایی وارد شد. برای تجزیه و تحلیل کیفی اسناد از الگوی هفت مرحلهی فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شد. به منظور افزایش اعتبار نتایج از ضریب کاپای کوهن استفاده گردید که میزان توافق میان دو کدگذار 846/0 بدست آمد. درنهایت 15مولفه شناسایی شد که در بُعد مربوط به اینترنت اشیاء با 8 مولفه شامل؛ 1- مدیریت کتابخانه، 2- نظارت بر حضور و غیاب، 3- مدیریت رزرو فضا، 4- مدیریت انرژی ساختمان محیطهای آموزشی 5- امنیت و ایمنی، 6- رصد سلامتی و رضایت فراگیران، 7- آموزش و کلاس درس هوشمند و 8- اتوماسیون و در بُعد مربوط به هوش مصنوعی با 7 مولفه شامل؛ 1-پیشبینی، 2-سیستمهای تدریس هوشمند، 3-سنجش و ارزیابی، 4-سیستمهای تطبیق و شخصیسازی، 5-ربات معلم و چت بات، 6- تجسمها و 7- بلاکچین بود. بنابراین با توجه به شناسایی کاربردها، این دو فناوری هم در بُعد آموزش و یادگیری و هم در بُعد بهبود زیرساختهای موسسات آموزشی نقش مهمی دارند.
نیلوفر مرتضی نژاد؛ زهرا خدادوست
چکیده
اینترنت اشیا در مباحث آموزشی کاربردهای بسیاری دارد. به کمک این فناوری دسترسی به اطلاعات آموزشی بیشتر خواهد شد. همچنین محتوای دیجیتالی به شکل سادهتری بین معلمان به اشتراک گذاشته میشود. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت اینترنت اشیاء در آموزش ابتدائی با استفاده از تکنیک دلفی و AHP است. پژوهش حاضر از لحاظ ...
بیشتر
اینترنت اشیا در مباحث آموزشی کاربردهای بسیاری دارد. به کمک این فناوری دسترسی به اطلاعات آموزشی بیشتر خواهد شد. همچنین محتوای دیجیتالی به شکل سادهتری بین معلمان به اشتراک گذاشته میشود. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت اینترنت اشیاء در آموزش ابتدائی با استفاده از تکنیک دلفی و AHP است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق، کاربردی و از لحاظ موضوع و سوالات پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته با رویکرد متوالی اکتشافی میباشد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه خبره بود که بر اساس مقیاس ساعتی درجهبندی شد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش خبرگان و صاحبنظران در زمینه آموزش ابتدائی بود. از روش نمونهگیری گلوله برفی 14 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای تحلیل دادهها ار نرم افزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد که تلفنها و تبلتهای هوشمند با وزن نرمال شده 0.254 در اولویت اول قرار دارد. یادگیری تعاملی با وزن نرمال شده 0.161 در اولویت دوم قرار دارد. تحول در ارتباطات با وزن نرمال شده 0.158 در اولویت سوم قرار دارد. مدیریت ﻋﻤﻠﮑﺮد با وزن نرمال شده 0.145 در اولویت چهارم قرار دارد. شبکههای اجتماعی با وزن نرمال شده 0.114 در اولویت پنجم قرار دارد. کتابهای الکترونیکی با وزن نرمال شده 0.112 در اولویت ششم قرار دارد. اسباببازی هوشمند با وزن نرمال 0.056 در اولویت هفتم قرار دارد. با توجه به نرخ ناسازگاری 0.05 در این رتبهبندی، بین مقایسه زوجی مدلها سازگاری کامل وجود دارد.