سارا بنی عامریان؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ مهدی واحدی؛ محمد رضا نیلی؛ علی دلاور
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهشها در ارتباط با آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد در دوره ابتدایی انجام گردیده است. این مطالعه به صورت مرور نظاممند به تحلیل (1) نحوه استفاده از آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد، (2) فرصتها و چالشهای موجود در این نوع آموزش، و (3) تأثیر اجرای آموزش استیم بر پیشرفت دانشآموزان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی پژوهشها در ارتباط با آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد در دوره ابتدایی انجام گردیده است. این مطالعه به صورت مرور نظاممند به تحلیل (1) نحوه استفاده از آموزش استیم برای دانشآموزان با استعداد، (2) فرصتها و چالشهای موجود در این نوع آموزش، و (3) تأثیر اجرای آموزش استیم بر پیشرفت دانشآموزان با استعداد انجام شده است. جستجو در پایگاههای دادهای معتبر شامل اسکوپوس، وب آف ساینس و وایلی برای مقالات منتشر شده از سال 2010 تا 2023 انجام گرفت. پس از مراحل غربالگری اولیه از بین 634 مقالهی استخراج شده، در نهایت 17 مقاله منطبق با معیارهای پژوهش انتخاب شدند. در این مرور به بررسی ابعاد مختلف شامل روشها، شرکتکنندگان، ابزارهای جمعآوری داده، و زمینههای پژوهشی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش استیم میتواند نقش مهمی در ارتقای یادگیری و توانمندی دانشآموزان با استعداد ابتدایی داشته باشد و با وجود چالشهای مختلف، فرصتهای گستردهای برای تقویت آن در آینده وجود دارد.