حسین اکبری احمدسرایی؛ حمید رضا مقامی؛ یوسف مهدوی نسب
چکیده
هدف این پژوهش تأثیر چندرسانهای آموزشی بر درک مفهوم و حل مسئله ریاضی دانش آموزان پایه پنجم است. روش مورد استفاده از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه ای که هدف این مطالعه می باشد دانشآموزان پسر پایه پنجم شهرستان قرچک که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بوده اند و نمونه های انتخاب شده به تعداد ...
بیشتر
هدف این پژوهش تأثیر چندرسانهای آموزشی بر درک مفهوم و حل مسئله ریاضی دانش آموزان پایه پنجم است. روش مورد استفاده از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه ای که هدف این مطالعه می باشد دانشآموزان پسر پایه پنجم شهرستان قرچک که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بوده اند و نمونه های انتخاب شده به تعداد 60 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (30) نفر و آزمایش (30) نفر قرار داده شدند. ابزار پژوهش برای آموزش چند رسانه ای از نرم افزار کیف الکترونیک آریا و برای درک مفهوم (فضایی، مکانی و زمانی) و حل مسئله ریاضی که سوالات محقق ساخته بود، مورد استفاده قرار گرفت. اعتبار این آزمون از طریق آلفای کرونباخ 734/0 بود و روایی آن با توجه به دیدگاه متخصصان مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در پژوهش با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از روش های آمار توصیفی از شاخص های میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتیجه ی پژوهش نشان می دهد بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه کنترل و آزمایش در متغیر وابسته درک مفهوم و حل مسئله ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد . این مطلب مؤید نقش مؤثر چندرسانه ای آموزشی بر درک بهتر مفاهیم ریاضی (درک فضایی، درک مکانی و درک زمانی) و حل مسائل ریاضی دانش آموزان پایه پنجم بوده است.
مریم لاریجانی؛ سحر رشیدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانهای در آموزش محیط زیست در مقایسه با آموزش های سنتی برای آموزش محیط زیست به دانشآموزان دبستانی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان دبستانی شهر تهران میباشد. نمونۀ آماری با روش تصادفی44 دانشآموز در قالب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانهای در آموزش محیط زیست در مقایسه با آموزش های سنتی برای آموزش محیط زیست به دانشآموزان دبستانی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان دبستانی شهر تهران میباشد. نمونۀ آماری با روش تصادفی44 دانشآموز در قالب 2 گروه (1 گروه مداخله و 1 گروه شاهد) انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (92/0) اجرا گردید. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان میدهد که سطح معنی داری برای متغیر دانش، نگرش و رفتار طرفدار محیط زیستی کوچکتر از 05/ به دست آمده است در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثر بخشی آموزش چندرسانهای در آموزش محیط زیست تائید میگردد. بنابراین با توجه به تأثیرات قابل ملاحظه کاربرد چندرسانهای در آمـوزش محیط زیست، بـه سـمت اسـتفاده گسـترده از ایـن فن آوری در امرآموزش حرکت کرد.
جعفر احمدی گل؛ جواد حاتمی
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش به کمک چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر بر افزایش میزان یادگیری درس زیستشناسی دانشآموزان پایه دهم متوسطه شهرستان نقده با روش شبهآزمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر بود که در سال 95-1394 این درس را انتخاب کرده بودند؛ با روش نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش به کمک چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر بر افزایش میزان یادگیری درس زیستشناسی دانشآموزان پایه دهم متوسطه شهرستان نقده با روش شبهآزمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر بود که در سال 95-1394 این درس را انتخاب کرده بودند؛ با روش نمونهگیری خوشهای 75 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به سه گروه 25 نفره شامل، گروهای آزمایش «الف و ب» و گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، آزمون محقق ساخته بود؛ روایی آزمون طی دو جلسه با معلمان مربوط و اعمال اصلاحات ایشان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی با روش آلفای کرونباخ که پایایی 73/0 و روش باز آزمایی که ضریب پایایی 86/0 به دست آمد، انجام شد. در ابتدا پیشآزمون از سه گروه به عمل آمد سپس گروه آزمایش «الف» با چندرسانهای حاوی مفاهیم پیش آموزش و گروه آزمایش «ب» با چندرسانهای بدون مفاهیم مذکور طی چهار جلسه با استفاده از نرمافزار چندرسانهای محقق ساخته تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش را دریافت کردند؛ در پایان آموزش نیز از هر سه گروه پسآزمون به عمل آمد. آزمون تحلیل کوواریانس بهمنظور آزمون فرضیه پژوهش استفادهشده است و نتایج بهطورکلی حاکی از آن بود که آموزش از طریق چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر، موجب بهبود یادگیری دانشآموزان شده است؛ لذا، نتایج پژوهش حاضر بیانگر تأثیر مثبت آموزش از طریق چندرسانهای با رعایت اصل پیش آموزش مایر در افزایش یادگیری درس زیستشناسی دانشآموزان بود.
رحیم مرادی؛ ثریا خزائی؛ راضیه کریمی؛ الهه ولایتی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش آموزان کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی در درس علوم تجربی میباشد. روش انجام پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، کلیهی دانش آموزان دختر کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر چندرسانهای آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری و یادداری دانش آموزان کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی در درس علوم تجربی میباشد. روش انجام پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، کلیهی دانش آموزان دختر کمتوان ذهنی پایهی ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 94-1393 در مراکز استثنایی شهر خرمآباد تحصیل میکردند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر از دانش آموزان بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش آزمون یادگیری و یادداری محقق ساخته بود. پیشآزمون یادگیری در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه با استفاده از چندرسانهای که بر اساس الگوی گانیه تهیه شده بود آموزش دیدند و گروه کنترل با روش مرسوم آموزش دیدند. از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. پژوهشگر آزمون یادداری را دو هفته بعد از اتمام دوره بر روی دانش آموزان اجرا کرد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد که بین میزان یادگیری و یادداری گروه آزمایش و کنترل در درس علوم تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش از یادگیری و یادداری بهتری بهرهمند شده است.
آذر خزائی؛ محمد رضا نیلی
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر آموزش به سبک محاورهای از طریق چندرسانهای برافزایش مهارتهای ارتباطی دانش آموزان دختر کمشنوا مقطع ابتدایی شهر تهران صورت پذیرفته است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کمشنوا پایه ششم ابتدایی شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 15 نفر از دانش ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر آموزش به سبک محاورهای از طریق چندرسانهای برافزایش مهارتهای ارتباطی دانش آموزان دختر کمشنوا مقطع ابتدایی شهر تهران صورت پذیرفته است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کمشنوا پایه ششم ابتدایی شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 15 نفر از دانش آموزان انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه سنجش مهارت ارتباطی عطارها که دارای سه زیر مقیاس است، بود. گروه آزمایش طی هفت جلسه با استفاده از نرمافزار چندرسانهای محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل بهدوراز متغیر مستقل نگاه داشته شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیری) استفادهشده است. بهطورکلی نتایج بهدستآمده حاکی از این بود که چندرسانهای به سبک محاورهای باعث بهبود در مقیاسهای مهارتهای ارتباطی ازجمله مدیریت هیجانات، ادراک دیگران و ابراز وجود در دانش آموزان کمشنوا شده است؛ بنابراین، نتایج این پژوهش بیانگر نقش مثبت آموزش به سبک محاورهای از طریق چندرسانهای در افزایش مهارتهای ارتباطی دانش آموزان کمشنوا بود.