@article { author = {Ahmadigol, Jafar and Hatami, Javad}, title = {The Effect of Instructional Multimedia on Learning Biology}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {6}, pages = {3-18}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2018.22598.1214}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of instructional multimedia by observing the principle of Meyer's pre-training on improving the learning biology of the 10th grade students of high school in Naqadeh city with a quasi-experimental method. The statistical population of the study included all male students who selected this lesson in 2015-2016, that 75 students were chosen by cluster sampling method and randomly divided into three groups of 25 students, including experimental groups "A and B" and control group. The data gathering tool was a researcher-made test; the validity of the test was confirmed by the teachers in two sessions and their corrections, and reliability was performed by Cronbach's alpha method, which was 0.73, and the test-retest method with a reliability coefficient of 0.86. At first, the pre-test was performed in three groups. Then, the experimental group "A" with multimedia containing pre-training concepts and the experimental group "B" with multimedia without these concepts were trained in four sessions using a researcher-made multimedia software and the control group received training in a conventional way. At the end of the training, post-test was done for all three groups. The covariance analysis test has been used to test the research hypothesis. Generally, the results of the study indicated that instructional multimedia with respect to the principle of Mayer pre-training improved students learning. Therefore, the results of the present study showed the positive effect of instructional multimedia by observing the principle of Mayer's pre-training in enhancing biology learning of the students. }, keywords = {Mayer’s Pre-training Principle,Instructional Multimedia,Biology,High School Students}, title_fa = {تأثیر آموزش از طریق چندرسانه‌ای بر میزان یادگیری درس زیست‌شناسی}, abstract_fa = {این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش به کمک چندرسانه‌ای با رعایت اصل پیش آموزش مایر بر افزایش میزان یادگیری درس زیست‌شناسی دانش‌آموزان پایه دهم متوسطه شهرستان نقده با روش شبه‌آزمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر بود که در سال         95-1394 این درس را انتخاب کرده بودند؛ با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 75 نفر انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی به سه گروه 25 نفره شامل، گروهای آزمایش «الف و ب» و گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، آزمون محقق ساخته بود؛ روایی آزمون طی دو جلسه با معلمان مربوط و اعمال اصلاحات ایشان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی با روش آلفای کرونباخ که پایایی 73/0 و روش باز آزمایی که ضریب پایایی 86/0 به دست آمد، انجام شد. در ابتدا پیش‌آزمون از سه گروه به عمل آمد سپس گروه‌ آزمایش «الف» با چندرسانه‌ای حاوی مفاهیم پیش آموزش و گروه‌ آزمایش «ب» با چندرسانه‌ای بدون مفاهیم مذکور طی چهار جلسه با استفاده از نرم‌افزار چندرسانه‌ای محقق ساخته تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش را دریافت کردند؛ در پایان آموزش نیز از هر سه گروه پس‌آزمون به عمل آمد. آزمون تحلیل کوواریانس به‌منظور آزمون فرضیه پژوهش استفاده‌شده است و نتایج به‌طورکلی حاکی از آن بود که آموزش از طریق چندرسانه‌ای با رعایت اصل پیش آموزش مایر، موجب بهبود یادگیری دانش‌آموزان شده است؛ لذا، نتایج پژوهش حاضر بیانگر تأثیر مثبت آموزش از طریق چندرسانه‌ای با رعایت اصل پیش آموزش مایر در افزایش یادگیری درس زیست‌شناسی دانش‌آموزان بود.}, keywords_fa = {اصل پیش آموزش مایر,چندرسانه‌ای آموزشی,درس زیست‌شناسی,دانش‌آموزان دبیرستان}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_8431.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_8431_367d9011aed0194d0c1e48645b52e3ad.pdf} } @article { author = {Esmaeili Bajadani, Zeynab and Aliabadi, Khadijeh}, title = {The Effect of Animated Pedagogical Agents on Students Learning and Retention}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {6}, pages = {19-37}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2018.9749.1133}, abstract = {This study aimed to investigate the effect of animated pedagogical agents in multimedia on students learning and retention. The statistical population consisted of all eighth grade girl students in region 4 of district 6 in Tehran. 60 students were selected using available sampling method and randomly divided into control and experimental groups. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. Before the implementation of instruction on the students of both groups, pre-test related to instructional content was conducted. The experimental group was trained in four instructional sessions using a researcher-made multimedia based on pedagogical agent and the control group was kept away from the independent variable. In the end, the post-test of learning and retention was performed. The research instrument included a researcher-made learning questionnaire and a retention questionnaire parallel with the learning test. Descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (covariance) were used to analyze the data. In general, the results indicated that the pedagogical agents in multimedia increased learning and retention in students. Therefore, the results of this study showed the effective role of multimedia based on animated pedagogical agents in enhancing the learning and retention of the students.}, keywords = {E-learning,Multimedia,Animated Pedagogical Agents,Learning,Retention}, title_fa = {تأثیر عامل آموزشی متحرک بر یادگیری و یادداری دانش آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر وجود عامل آموزشی متحرک در چند رسانه‌ای‌ها بر یادگیری و یادداری دانش‌آموزان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه ۴ ناحیه ۶ شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس ۶۰ نفر از دانش‌آموزان انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. قبل از اجرای آموزش بر روی دانش‌آموزان هر دو گروه پیش‌آزمون مربوط به محتوای آموزشی اجرا شد. به‌منظور ارائه آموزش، گروه آزمایش طی ۴ جلسه آموزشی از طریق چندرسانه‌ای مبتنی بر عامل آموزشی محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل به‌دوراز متغیر مستقل نگاه داشته شد. در پایان، پس‌آزمون یادگیری و یادداری به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری محقق ساخته و پرسشنامه یادداری موازی با آزمون یادگیری بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پژوهش از شاخص‌های آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، انحراف معیار) و استنباطی (کوواریانس) استفاده‌شده است. به‌طورکلی نتایج به‌دست‌آمده حاکی از این بود که عامل آموزشی متحرک در چندرسانه‌ای باعث افزایش یادگیری و یادداری در دانش‌آموزان شده است؛ بنابراین، نتایج این پژوهش بیانگر نقش مؤثر چندرسانه‌ای مبتنی بر عامل آموزشی متحرک در افزایش یادگیری و یادداری دانش‌آموزان بود.}, keywords_fa = {یادگیری الکترونیکی,چندرسانه‌ای,عامل آموزشی متحرک,یادگیری,یادداری}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_8433.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_8433_83a5908213f939bfedf5769a485b9213.pdf} } @article { author = {Nazari, Heshmatollah and Sheikhi, Saeed}, title = {The Effect of Concept Mapping on Students’ Learning Improvement}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {6}, pages = {39-58}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2018.7546.1117}, abstract = {The purpose of this research was to investigate the effect of the concept mapping strategy on improving the learning experience in the high school biology course with accordance to the cognitive objectives of Bloom’s taxonomy in higher levels. The statistical population of this quasi-experimental study was all the male senior high school students in Abadan during the 2015-2016 academic year. Twenty-two students in two separate classes were selected as statistical sample size using multi-stage cluster sampling method and were divided into an experimental and a control group. The instrument used in this research was biology test. In order to analyze the data, one-way covariance analysis was applied. The results indicated that the implementation of the concept mapping strategy is effective in enriching the learning experience of cognitive objectives as implied in Bloom’s taxonomy for higher levels in the course of biology(p<0.001). Therefore, as the concept mapping strategy improves the learning of multiple concepts, it is essential for educators and instructors to become accustomed to features and processes they are required to exert for learning and applying this effective strategy.  }, keywords = {Concept Mapping,Learning,Biology,Male Students,High school}, title_fa = {تاثیر راهبرد نقشه مفهومی بر بهبود یادگیری دانش آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر راهبرد نقشه مفهومی بر بهبود یادگیری اهداف شناختی سطوح بالای طبقه‌بندی بلوم در درس زیست‌شناسی دوره‌ی متوسطه انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش ، دانش‌آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر آبدانان در سال تحصیلی 94-93، و نمونه مورد مطالعه در این پژوهش دو کلاس 22 نفری بودند که بر اساس نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده این پژوهش آزمون درس زیست‌شناسی بود. به‌منظور تجزیه‌‌و‌تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس یک‌راهه استفاده شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود، که پس از انتخاب تصادفی گرو‌ه‌های آزمایشی و گواه، مداخله آزمایشی (راهبرد نقشه مفهومی) بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و دو بار در هفته اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس‌آزمون از هر دو گروه گرفته شد. نتایج تحلیل‌کواریانس نشان داد که به‌کارگیری راهبرد نقشه مفهومی در بهبود یادگیری اهداف شناختی سطوح بالای طبقه‌بندی بلوم در درس زیست‌شناسی مؤثر است (001/0>p). بنابراین ازآنجایی‌که به‌کارگیری راهبرد نقشه مفهومی یادگیری دروس دارای مفاهیم متعدد را بهبود می‌بخشد، ضروری است که مربیان و دست‌اندرکاران امر آموزش با چیستی و چگونگی بکارگیری این راهبرد اثربخش آشنا گردند.}, keywords_fa = {نقشه مفهومی,یادگیری,زیست‌شناسی,دانش‌آموزان پسر,دوره‌ متوسطه}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_8435.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_8435_79a02ec6c58fdbf368b2d6ab11e87eb1.pdf} } @article { author = {Tork, Nasrin and Khademi Ashkzari, Molook and Zaraii Zavaraki, Esmaeil}, title = {The Effect of Blended Learning on Students Learning and Academic Motivation}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {6}, pages = {59-76}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2018.13549.1164}, abstract = {This study aimed to investigate the improvement of learning and motivation through blended learning in undergraduate students at Allameh Tabataba’i University. The present study was semi-experimental. The statistical population of the study consisted of all students of Allameh Tabataba’i University Faculty of Educational Sciences and Psychology, who were studying in the first semester of the academic year 2014-2015. The statistical sample was selected using non-randomized and available method and replacement was conducted in two experimental and control groups randomly. The instruments used in this research were the Situational Motivation Scale (SIMS) to measure students’ motivation and the students’ final grades for measuring their learning. At first, pre-test of academic motivation was done for both groups, then the experimental group completed a semester with blended learning method and the control group received the instruction through face- to -face method. After a semester, the post-test was taken from both groups. Motivation data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA) and learning through independent t-test. Findings showed that blended learning has been more effective on learning and academic motivation. So it can be concluded that blended learning can be used as a new and effective method in educational systems to promote learning and motivation.}, keywords = {Face-to-Face Learning,Blended learning,Learning,motivation}, title_fa = {تأثیر یادگیری تلفیقی بر میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشجویان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف بررسی بهبود یادگیری و انگیزش از راه یادگیری تلفیقی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری، با روش غیر تصادفی و در دسترس انتخاب‌شده و جایگزینی در دو گروه آزمایش و کنترل به‌صورت تصادفی انجام شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی برای سنجش میزان انگیزش دانشجویان و نمرات پایان‌ترم دانشجویان برای سنجش میزان یادگیری آن‌ها بود. ابتدا از هر دو گروه پیش‌آزمون انگیزش تحصیلی گرفته شد، سپس گروه آزمایش یک نیمسال تحصیلی با روش یادگیری تلفیقی و گروه کنترل با روش حضوری  آموزش دیدند.  پس از یک نیمسال  از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. داده‌‌های مربوط به انگیزش، با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و میزان یادگیری از طریق آزمون t مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌‌ها نشان داد، یادگیری تلفیقی بر میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی اثربخشی بیشتر دارد. بنابراین می‌‌توان نتیجه گرفت که روش یادگیری تلفیقی می‌‌تواند به‌عنوان یک روش نو و اثربخش در نظام‌‌های آموزشی جهت ارتقای یادگیری و انگیزش مورداستفاده قرار گیرد}, keywords_fa = {آموزش حضوری,یادگیری تلفیقی,یادگیری,انگیزش تحصیلی}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_8434.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_8434_ff0b45d8df55a2e9d2b46f7e4cb33ce0.pdf} } @article { author = {Lajmorak Moradi, Aliaskar and Rahimidoost, Gholamhosein and Shahi, Sakineh}, title = {Evaluating the Effect of Empowerment Courses among Nomads Elementary School Teachers}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {6}, pages = {77-94}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2018.18548.1194}, abstract = {This study aimed to evaluate the empowerment courses among nomads elementary school teachers. In sampling method using Morgan Table 110 out of 152 Izeh elementary school teachers were selected. In qualitative section a purposeful sampling method was used and 15 teachers who have mostly participated in-service classes in 2011-14 as well as education officials were selected for interview. The data collection instruments were a questionnaire and interviews. Research findings indicate that the strengths and weaknesses of these courses are: strengths include increased knowledge, increased skills, increased attitudes, familiarity with new information and teaching skills,  collaborating with each other, exchanging ideas and use of strategies to better manage classes; weaknesses include short hours of courses and their holding in classes, lack of instructional media, the implementation of courses at inappropriate time, the mismatch of courses with the educational needs of nomadic teachers, the scientific weakness of instructors, the weakness of the content presented in the courses in terms of being up to date. The results indicated that learners have shown a relatively satisfactory response to instructional courses.}, keywords = {Elementary School Teachers,Nomads,Empowerment}, title_fa = {ارزشیابی دوره‌های توانمندسازی معلمان مقطع ابتدایی عشایری}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف ارزشیابی دوره‌های توانمندسازی معلمان مقطع ابتدایی عشایری ایذه  انجام شد .روش نمونه­گیری به این ترتیب بود که ابتدا از بین 152 نفر معلم ابتدایی عشایر ایذه، 110 نفر  بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و در بخش کیفی از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد و15 نفر از مسئولان آموزش عشایر و معلمانی که بیشترین حضور را طی سال­های93-1390 درکلاس­های ضمن خدمت داشته­اند در اولویت انتخاب انجام مصاحبه قرار گرفتند. در این پژوهش از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. یافته‌های حاصل از پرسشنامه‌ها و همچنین مصاحبه با مسئولان آموزش عشایر و معلمان نشان می‌دهد که نقاط قوت و ضعف این دوره‌ها عبارت‌انداز: نقاط قوت شامل افزایش دانش، افزایش مهارت، افزایش نگرش، آشنایی با اطلاعات و مهارت‌های جدید تدریس و همفکری معلمان با یکدیگر، تبادل‌نظر و استفاده از راهکارها برای اداره بهتر کلاس‌ها، نقاط ضعف شامل کوتاه بودن ساعات دوره و برگزاری آن در کلاس‌ها، کمبود رسانه‌های آموزشی، اجرای دوره‌ها در زمان نامناسب، عدم تناسب دوره‌ها با نیازهای آموزشی معلمان عشایر، ضعف علمی مدرسان دوره، ضعف محتوایی ارائه‌شده در دوره‌ها از لحاظ به روز بودن. نتایج نشان داد، فراگیرندگان واکنش مطلوبی نسبت به دوره‌های آموزشی نشان داده‌اند.}, keywords_fa = {معلمان ابتدایی,عشایر,توانمندسازی}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_8436.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_8436_62f814ee800721763467fdac857e9447.pdf} } @article { author = {Jafarkhani, Fatemeh and Jamebozorg, Zahra}, title = {Effects of Augmented Reality on Developing Self- Skills of Students with Autism}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {6}, pages = {95-108}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2018.28793.1230}, abstract = {Daily living skills should be a focus of treatment plans for individuals with Autism Spectrum Disorders. The purpose of the current study was to investigate the efficacy of augmented reality on self-skills in children with Autism Spectrum Disorders. Present research is an experimental study of a single case. Three male students ages 7-8, diagnosed with an autism spectrum disorder, participated in the study. A baseline design for each participant and chart analysis for data analysis was used. Data analysis showed that the augmented reality as a new technology was effective on developing practical self-skills in all students and they learned how to brush their teeth independently and maintained the skill 3 weeks later with the introduction of augmented reality. It can be concluded that augmented reality provides an engaging multimedia approach in real world context and increases developing and maintaining attention of the learners comparing video/picture modeling. Therefore augmented reality increased highly learning self-skills of the students with autism spectrum disorder. }, keywords = {Augmented Reality,Self-Skills,Autism}, title_fa = {تأثیر واقعیت افزوده در افزایش مهارت خودیاری دانش آموزان دارای اختلال اوتیسم}, abstract_fa = {به دلیل ضرورت توجه به مهارت‌های زندگی روزانه در درمان افراد با اختلال طیف اوتیسم پژوهش حاضر باهدف  بررسی تأثیر آموزش با فناوری واقعیت افزوده بر افزایش مهارت خودیاری دانش آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت .پژوهش شامل بر مطالعه آزمایشی تک موردی بود که در آن سه کودک پسر  7 تا 8 ساله مبتلا به اختلال اوتیسم شرکت داشتند. از طرح خطوط پایه برای هر آزمودنی استفاده شد و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها  تحلیل نموداری بکار گرفته شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که روش آموزش با فناوری واقعیت افزوده برافزایش مهارت خودیاری آزمودنی‌ها تأثیر دارد  و هر سه دانش‌آموز توانستند مهارت مسواک زدن را به‌طور مستقل یاد گرفته و پس از سه هفته این یادگیری پایدار بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که  واقعیت افزوده به‌عنوان ابزاری نوین با ترکیب تصاویر و فیلم  تعاملی در محیط واقعی آزمودنی باعث ایجاد و حفظ تمرکز در مقایسه با مدل‌سازی ویدئویی یا تصویری شده و می‌توان از آن در یادگیری بهتر تکالیف زنجیره‌ای برای  دانش آموزان اوتیسم  استفاده کرد.}, keywords_fa = {واقعیت افزوده,اوتیسم,مهارت خودیاری}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_8437.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_8437_d5ae2d6b79f9cf8269b29e70af0c5a32.pdf} }