@article { author = {momeni rad, akbar and salimiravesh, akram}, title = {An Investigation of the Effects of Student Produced Electronic Content on the Motivation and High-level Learning Outcomes}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {7}, pages = {1-23}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2019.24762.1221}, abstract = {The aim of the present study is to investigate the effect of students’ electronic content on the high-level learning motivation and efficiency in the first grade of elementary school in the science course. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. The population of this pseudo-experimental study with pre-test, post-test, and control group, was all the girls in the seventh grade of 1395-96 school year. The sampling method was simple randomized cluster and the sample size was 58 (29 in experimental group, and 29 in control group). Data were gathered using Harter’s educational motivation questionnaire and a researcher-made high-level learning efficiency test. The experimental group produced digital course content using PowerPoint software. Control group learned by the simple method and speeches. Analyzing the research, descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation, tables, and graphs) and inferential statistics (covariance analysis, Leven, and Kolmogorov–Smirnov tests) were used. The results showed that in the first main hypothesis, i.e. the effects of electronic content produced by students on their motivation, there was no significant difference in (internal and external) motivation between the control group and experimental group (p=0.40). In the second main hypothesis, i.e. the effect of electronic content produced by students on their high-level learning outcomes, there was a significant difference between high-level learning outcomes in the experimental and control groups (p<0.05). It could be concluded in general, engaging the learners in producing the electronic content will increase their high-level learning efficiencies.  }, keywords = {electronic content,motivation,High Level Learning Outcomes}, title_fa = {بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر انگیزش و بازده‌های یادگیری سطح بالای آن‌ها}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش­آموزان بر انگیزش و بازده­های یادگیری سطح بالا در دوره اول متوسطه، در درس علوم انجام گرفت. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه‌گیری خوشه­ای تصادفی ساده، حجم نمونه به تعداد 58 نفر (29 نفر در گروه آزمایش و 29 نفر در گروه کنترل) بود. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر و آزمون محقق ساخته بازده­های یادگیری سطح بالا استفاده شد. گروه آزمایش با استفاده از نرم‌ افزار پاورپوینت، محتوای درسی را به ‌صورت دیجیتال تولید کردند. گروه کنترل به شیوه متداول و سخنرانی آموزش دیدند. در تجزیه‌وتحلیل پژوهش، از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جدول و نمودار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، آزمون لون و کولموگروف اسمیرنوف) استفاده شد. نتایج نشان داد در فرضیه اصلی اول یعنی تأثیر محتوای الکترونیکی تولیدشده توسط دانش آموزان بر انگیزش آن­ها (p=0/40) تفاوت معنی­داری بین گروه گواه و آزمایش در انگیزش (درونی و بیرونی) وجود ندارد. در فرضیه اصلی دوم یعنی تأثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر بازده­های یادگیری سطح بالای آن­ها (p<0/05) تفاوت معنی­داری بین بازده­های یادگیری سطح بالا در دو گروه آزمایش و گواه نشان داد. به‌ طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که درگیر کردن یادگیرندگان در تولید محتوای الکترونیکی باعث افزایش بازده­های یادگیری سطح بالای آن­ها می­شود.}, keywords_fa = {انگیزش,بازده‌های یادگیری سطح بالا,تولید محتوای الکترونیکی}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_10269.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_10269_96aa387ec10c4602e9ee3500090a5a51.pdf} } @article { author = {Sajjadi, seyed Atieh and Fathi Vajargah, Kourosh}, title = {The study of social Networks as a Teaching Complementary Tool in Higher Education (Case study of Tarbiat Modarres University and Islamic Azad University of Tehran)}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {7}, pages = {25-58}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2019.43983.1276}, abstract = {The present paper is designed to examine the impact and role of Telegram as one of the social networks as a complementary tool in the teaching process as well as to study whether or not to use it as a complementary tool in the teaching process. To achieve this goal, four main research questions regarding the characteristics of the Telegram, the results of its application, the barriers to its application, as well as the suggestions for making better use of this tool in the training process are discussed. This is a qualitative and interpretive phenomenological research. Research tools include Semi-structured interview, Observation and Journal Writting. In order to analyze the data of these three tools in the research, Thematic analysis method was used and Narrative analysis was used in addition to Thematic analysis. The research area is the Islamic Azad University of Tarbiat Modares University and the sample consisted of 8 postgraduate students of Tarbiat Modarres University and 11 postgraduate students of Islamic Azad University of Tehran. According to the research questions, the results of the three research tools indicate that the Telegram has the capacity and capability to be used in educational settings, but not alone, but rather in a traditional teaching method.}, keywords = {Social networks,Telegram,Teaching Complementary Tool,Higher education}, title_fa = {مطالعه کاربست شبکه ‌های اجتماعی به‌ عنوان ابزار مکمل تدریس در آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز)}, abstract_fa = {مقاله حاضر به ‌منظور بررسی تأثیر و نقش تلگرام به‌ عنوان یکی از شبکه‌ های اجتماعی و به‌ عنوان ابزاری مکمل در فرایند آموزش و همچنین مطالعه در خصوص امکان یا عدم امکان استفاده از آن به ‌عنوان یک ابزار مکمل در فرایند تدریس تدوین شده است. برای دستیابی به این هدف، چهار سؤال اصلی پژوهش در خصوص ویژگی ‌های تلگرام، نتایج کاربست، موانع کاربست آن و همچنین ارائه پیشنهاد‌های لازم برای استفاده بهتر از این ابزار در فرایند آموزش مورد بررسی قرار گرفته است. روش این پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی تفسیری است. ابزار پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته، مشاهده و دفترچه خاطرات است. به‌ منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ های حاصل از این سه ابزار در پژوهش، از روش تحلیل مضامین استفاده شد و برای ابزار مشاهده علاوه بر تحلیل مضامین از تحلیل روایتی نیز استفاده شده است. قلمرو تحقیق دانشگاه‌ های تربیت مدرس و آزاد اسلامی تهران مرکز است و نمونه پژوهش نیز شامل 8 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس و 11 نفر از دانشجویان مقطع دکترا دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز می‌ باشند که هر دو به‌ صورت هدفمند انتخاب شده ‌اند. طبق سؤالات پژوهش نتایج حاصل از سه ابزار پژوهش حاکی از آن است که تلگرام ظرفیت و قابلیت ‌های لازم جهت استفاده در محیط‌ های آموزشی را داراست اما نه به ‌تنهایی بلکه باید در راستای یک روش تدریس سنتی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {شبکه ‌های اجتماعی,تلگرام,ابزار مکمل تدریس,آموزش عالی}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_10270.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_10270_d66f89e96e67222a2293f2613337a98f.pdf} } @article { author = {farahani, morteza and khoda bande loo, roohoalah}, title = {Studying the impact of standardized educational multimedia in the cognitive theory framework on the degree of the student s' learning & Attitude to the course in distance education centers}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {7}, pages = {59-79}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2019.3210.1067}, abstract = {The purpose of this study is to compare the effectiveness of multimedia produced in the framework of Mayer's multimedia cognitive theory on learning and students' attitude toward mathematical lesson.. This is a quasi-experimental study and it was conducted with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this research is all students of first grade of highschool of distance education centers that are located in 2 district education OF Arak city.Among the mentioned community, two distance learning centers were selected randomly and from these two centers 40 individuals were randomly divided into two experimental and control groups. The control group recieved formal training from recreation centers and the experimental group by a researcher-made multimedia, studied the first and second chapters of mathematics of the first grade of highschool. Reliability of the researcher-made test data collection tool based on the educational objectives of Chapter 1 and 2 of mathematics of the 7th grade of highschool is 0/85. The attitude toward mathematics was also measured by the Aiken Math Attitude Questionnaire.In this study, the Cronbach's alpha coefficient was 0.84. The results of ANCOVA Covariance analysis in the test of learning and attitude toward the mathematical lesson indicate a significant difference in the experimental group versus the control group. The research results show that a multimedia produced in the framework of cognitive theory of multimedia Can have more impact on students' learning and attitude in comparison to common practices in distance learning centers.}, keywords = {Standardized Multimedia,cognitive theory,Learning and Attitude toward mathematical lesson}, title_fa = {بررسی تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی استانداردشده در چارچوب نظریه شناختی چندرسانه‌ای‌ها بر میزان یادگیری و نگرش به درس ریاضی دانش‌آموزان مراکز آموزش از راه دور}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه ی اثر بخشی چند رسانه ای تولید شده در چارچوب نظریه شناختی چند رسانه ای مایر ، بر یادگیری و نگرش به درس ریاضی دانش آموزان می باشد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع اول متوسطه مراکز آموزش از راه دور که در ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر اراک قرار دارند ، می باشد.از بین جامعه مذکور 2 مرکز آموزش از راه دور بطور تصادفی انتخاب گردید و40 نفر از بین دو مرکز پس از همتاسازی به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه کنترل تحت آموزشهای مرسوم و رایج مراکز آموزش از راه دور و گروه آزمایش بوسیله چندرسانه ای محقق ساخته به یادگیری فصول اول و دوم ریاضیات پایه اول متوسطه پرداختند. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون محقق ساخنه با میزان پایایی 85/0 بود. نگرش به درس ریاضی نیز توسط پرسشنامه ی نگرش ریاضی آیکن اندازه گیری شد. در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ آن 84/0 به دست آمده است. نتایج بدست آمده از تحلیل کوواریانس یک متغیری در آزمون یادگیری و نگرش به درس ریاضی حاکی از برتری معنادار گروه آزمایش در مقابل گروه کنترل است.}, keywords_fa = {چندرسانه‌ای استانداردشده,نگرش به درس ریاضی,نظریه شناختی و یادگیری}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_10271.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_10271_0a30fb7f3b6be761b2ed5e622cfc532f.pdf} } @article { author = {nasrollahi, masoomeh}, title = {Identify and prioritize the factors affecting trends in e-learning teachers}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {7}, pages = {81-105}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2019.12933.1159}, abstract = {This study is an attempt to identify and prioritize the effective factors affecting public schools teachers’ tendency to employ e-learning. The study population are 667 elementary school teachers teaching in public schools. The study sample, using the Morgan table, were 242 people who were selected by simple random sampling. In this research four components of individual characteristics, environmental factors, infrastructure, educational media and educational content were studied and indicators for each component were determined. The study data gathering instrument was a 30-item researcher-made questionnaire.that was designed and developed on the basis of opinions of education experts and scholars and the findings of previous studies . The result of this research indicates that environment and infrastructure (3.11), educational media (2.43), individual characteristics of the learner (2.39) and educational content (2.08), were ranked one to four. The components of each factor were also ranked, among which computer literacy and experience and web knowledge were (8.52) at the highest level and appropriateness of educational content with occupational needs (2.38) were at the lowest level. The study findings indicate that teachers prefer electronic in-service education to other modes of teaching and learning because it is less time-consuming and cheaper.}, keywords = {E-learning,Personal characteristics,Media educational,Environmental and Educational content}, title_fa = {شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر برگرایش معلمان به آموزش الکترونیکی}, abstract_fa = {چکیده هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر گرایش معلمان به آموزش الکترونیکی در آموزش‌وپرورش بوده است؛ این پژوهش از نظر ماهیت و هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی(تحقیقات موردی و کاربردی) می باشد .جامعه آماری این پژوهش را معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی شهرستان رباط‌کریم که تعداد آن‌ها حدود 667 نفر است، تشکیل می‌دهند، با استفاده از جدول مورگان 242 نفر در نمونه آماری این مطالعه بوده است. برای انتخاب گروه نمونه هم از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. در این پژوهش چهار مؤلفه ویژگی‌های فردی، عوامل محیطی و زیرساخت‌ها، رسانه آموزشی و محتوای آموزشی مطالعه شد و برای هر مؤلفه هم شاخص‌هایی تعیین شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه بوده که داده‌های پژوهش حاضر به‌وسیله یک پرسشنامه 30 سؤالی محقق ساخته به دست آمده است. این پرسشنامه به کمک کارشناسان و صاحب‌نظران آموزش‌وپرورش و یافته‌های تحقیقات پیشین تنظیم و تدوین گردید. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که عامل محیطی و زیرساخت‌ها (3.11)، رسانه آموزشی (2.43)، ویژگی‌های فردی یادگیرنده (2.39) و در پایان محتوای آموزشی (2.08) به ترتیب اولویت به دست آمده است. مؤلفه‌های هر یک از این عوامل نیز رتبه‌بندی شد که تجربه و سطح آشنایی با کامپیوتر و اینترنت (8.52) در بالاترین حد و تناسب محتوای آموزشی با نیاز شغلی (2.38) در پایین‌ترین حد قرار گرفت. با توجه به نتایج پژوهش به نظر می‌رسد که معلمان ازاین‌جهت به آموزش الکترونیکی تمایل دارند که در کمترین زمان و با کمترین هزینه بتوانند در کلاس‌های ضمن خدمت شرکت کنند. چکیده هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر گرایش معلمان به آموزش الکترونیکی در آموزش‌وپرورش بوده است؛ این پژوهش از نظر ماهیت و هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی(تحقیقات موردی و کاربردی) می باشد .جامعه آماری این پژوهش را معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی شهرستان رباط‌کریم که تعداد آن‌ها حدود 667 نفر است، تشکیل می‌دهند، با استفاده از جدول مورگان 242 نفر در نمونه آماری این مطالعه بوده است. برای انتخاب گروه نمونه هم از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. در این پژوهش چهار مؤلفه ویژگی‌های فردی، عوامل محیطی و زیرساخت‌ها، رسانه آموزشی و محتوای آموزشی مطالعه شد و برای هر مؤلفه هم شاخص‌هایی تعیین شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه بوده که داده‌های پژوهش حاضر به‌وسیله یک پرسشنامه 30 سؤالی محقق ساخته به دست آمده است. این پرسشنامه به کمک کارشناسان و صاحب‌نظران آموزش‌وپرورش و یافته‌های تحقیقات پیشین تنظیم و تدوین گردید. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که عامل محیطی و زیرساخت‌ها (3.11)، رسانه آموزشی (2.43)، ویژگی‌های فردی یادگیرنده (2.39) و در پایان محتوای آموزشی (2.08) به ترتیب اولویت به دست آمده است. مؤلفه‌های هر یک از این عوامل نیز رتبه‌بندی شد که تجربه و سطح آشنایی با کامپیوتر و اینترنت (8.52) در بالاترین حد و تناسب محتوای آموزشی با نیاز شغلی (2.38) در پایین‌ترین حد قرار گرفت. با توجه به نتایج پژوهش به نظر می‌رسد که معلمان ازاین‌جهت به آموزش الکترونیکی تمایل دارند که در کمترین زمان و با کمترین هزینه بتوانند در کلاس‌های ضمن خدمت شرکت کنند.}, keywords_fa = {آموزش الکترونیکی,ویژگی‌های فردی,عوامل محیطی و زیرساخت‌ها,رسانه آموزشی,محتوای آموزشی}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_10273.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_10273_d3955d6ba7e2256974a20e7bd0b56a4c.pdf} } @article { author = {Alibakhshi, Goudarz and Khazaie, Saeed and Mohammadi, Mohammad Javad}, title = {An Investigation into the Impact of Genre-Based mode of L2 English Instruction via Mobile on Iranian mothers' training ability}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {7}, pages = {107-130}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2019.2254.1053}, abstract = {Regarding to the social importance of family, its context has important effect on the development of children. For that reason, this study endeavors to see to what extent enhancing mothers' international literacy has important effect on their educational ability. To that end, 182 Iranian mothers were selected to be taught English L2 contents. They were randomly divided into two groups. Regarding the relationship between the level of mothers' literacy and their social behavior, the first group was taught through conventional method of teaching and the second group was taught through application of genre-based instruction (GBI) via cellphone. In addition to the formative assessment of the participants, pre-research and post-research questionnaires were conducted. Analysis of the results revealed that GBI method of teaching L2 through the medium of cellphone had important impact on promoting the international literacy of Iranian mothers, which in turn paved the way for boosting their educational ability.}, keywords = {Genre-based instruction,training,Iranian mothers' English knowledge,Learning English as the international language,Mobile technology}, title_fa = {بررسی کاربردپذیری زبان‌آموزی گونه‌مدار مبتنی بر فناوری در ارتقای توانش تربیتی زنان ایرانی}, abstract_fa = {چکیده این پژوهش سه‌بعدی با هدف بررسی کاربردپذیری فناوری‌های نوین آموزشی در تقویت مهارت‌های درک خوانداری و نوشتاری زبان انگلیسی و توانش تربیتی زنان ایرانی انجام شد. با اتخاذ روی‌کرد میان‌رشته‌ای و روش نمونه‌گیری هدفمند، 196 نفر از دانشجویان زن ایرانی از حوزه‌ی پرستاری با سطح بسندگی متوسط انگلیسی انتخاب و به شیوه‌ی تصادفی به دو گروه گواه و آزمایشی تقسیم شدند. با تلفیق گونه‌ی ادبی‌، مهارت‌های خواندار و نوشتار انگلیسی در قیاس با شیوه‌ی مرسوم یاددهی در یک دوره‌ی برخط در نیمسال دوم تحصیلی 1396-1397 آموزش داده شد. اطلاع از نگرش و درک آزمودنی‌ها به گونه مداری یاددهی-یادگیری مبتنی بر فناوری و ارزیابی تکوینی در کنار ارزیابی تلخیصی پیشرفت شکلی چندبعدی به پژوهش داد. تحلیل توصیفی و استنباطی داده‌های گردآوری شده از تأثیر معنادار کاربرد فناوری آموزشی در تلفیق با گونه در پیشرفت مهارت‌های خوانداری و نوشتاری انگلیسی و توانش تربیتی زنان ایرانی خبر داد (000/0 Sig.= و 339/159t=). با تأیید کاربردپذیری شیوه‌های یاددهی-یادگیری مبتنی بر فناوری در سطوح آموزش عالی، هدایت نگاه میان‌رشته‌ای در عین گونه‌مداری برای ایجاد تعامل بین ذی‌نفعان حوزه‌ی یاددهی-یادگیری بدیهی به‌نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {آموزش مبتنی بر فناوری,توانش تربیتی,زنان ایرانی,گونه-مداری,مهارت‌های درک خوانداری و نوشتاری انگلیسی}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_10272.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_10272_0f8fc60b8493d50bcaca2abc95f93d08.pdf} } @article { author = {jafari, ali and faramarziani, saeid and malek poor, mahmood}, title = {The Relationship between human communication skills and Ardabil Applied -scientific students' learning}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {2}, number = {7}, pages = {131-151}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2019.26821.1225}, abstract = {The aim of this study was to determine the relationship between human relations skills with students learning level of Ardabil is applied. The goal of the application, the method is descriptive correlational and in their mode of data collection survey and questionnaire data collection. The population of this study included all students of Ardabil University of Applied Sciences that their number is over 7,000. Cochran formula was used to determine sample size was 364 students who were selected by stratified random sampling method. To collect the required data were collected from questionnaires. Statistical data processing and analysis using SPSS software to analyze the main hypotheses and sub-hypotheses, Pearson correlation coefficient was used first to seventh. The results show that the human relations skills with students learning level there is a significant positive relationship. The correlation coefficient between the two variables is 56/0. The results also show that the correct expression of thoughts and feelings, good listening skills, concentration and attention to teachers, good verbal communication and feedback skills by learning level there is a significant positive relationship.}, keywords = {human relations skills,learning level,students of Applied Science Ardabil}, title_fa = {رابطه مهارت های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی استان اردبیل}, abstract_fa = {چکیده هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه مهارت‌های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی شهر اردبیل بوده است. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضرشامل  تمامی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اردبیل در سال 1396 بود. که تعداد آن‌ها برابر 7000 نفر  براورد گردیده است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه برابر 364 نفر به دست آمد که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای سهمیه‌ای انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌های موردنیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارت‌های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی بین دو متغیر 56/0 است. همچنین نتایج نشان داد که بین ابراز صحیح افکار و احساسات، مهارت خوب گوش دادن، میزان تمرکز و توجه به اساتید، ارتباط کلامی مناسب و مهارت بازخورد دهی با سطح یادگیری دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.}, keywords_fa = {دانشجویان,علمی کاربردی اردبیل,مهارت‌های ارتباطات انسانی,یادگیری}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_10274.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_10274_9a1d119e61ad4a86288585dc3a03455d.pdf} }