@article { author = {Khalaj, Zohre and Noroozi, Dariush}, title = {The Effects of Internet Information Literacy Education on Students’ Problem Solving Skills}, journal = {Educational Technologies in Learning}, volume = {3}, number = {12}, pages = {1-25}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-4256}, eissn = {2981-2119}, doi = {10.22054/jti.2020.7123.1111}, abstract = {This study was conducted with a main purpose: “Examine the effects of Internet information literacy education on students’ problem solving skills”. Research plan was a kind of quasi-experimented and pre-test design Quasi-experimental design. The population of this study consisted all girls in first grade of Qom private high schools in 2014-2015 academic year. The sample was selected among the accessible high schools, then two classes were selected as experimental and control groups randomly. Internet information literacy skills training were presented for experimental group in seven sessions, while the control group was not given this instruction. Davarpanah & Siamak Internet information literacy questionnaire (2009) and Heppner & Peterson problem solving skills questionnaire (1982) were used in this study. The results of the pre-test and post-test was used to compare and analyze using analysis of covariance and split-plot ANOVA design (SP ANOVA) between-within participants. The results of this research showed that internet information literacy instruction has been effective to increase students' ability to apply internet information literacy skills. Moreover, results of this research showed that internet information literacy instruction has positive effects on students' problem-solving skills. Also this instruction had positive effect on three factors of education in problem solving skills including problem-solving confidence, orientation activities, behaviors and emotions control during problem solving. Keywords: Information Literacy, Internet, Problem Solving Skills}, keywords = {information literacy,Internet,Problem Solving Skills}, title_fa = {تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارت های حل مسأله دانش آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارت‏های حل مسئله دانش‏آموزان، انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‏آموزان دختر پایه اول دبیرستان‏های غیرانتفاعی استان قم در سال تحصیلی 94-93 بودند. نمونه آماری از بین مدارس در دسترس انتخاب شد، سپس دو کلاس به‏صورت تصادفی به‏عنوان گروه آزمایش و گواه انتخاب شدند. آموزش مهارت‏های سواد اطلاعاتی اینترنتی در هفت جلسه به گروه آزمایش ارائه شد، درحالی‏که این آموزش‏ها به دانش‏آموزان گروه گواه داده نشد. در این پژوهش از پرسشنامه سواد اطلاعاتی اینترنتی داورپناه و سیامک (1388) و پرسشنامه مهارت حل مسئله هپنر و پترسن (1982) استفاده شد. نتایج به‏دست‏آمده از پیش‏آزمون و پس‏آزمون با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تحلیل واریانس مختلط بین-درون آزمودنی‏ها، یا همان طرح آنوای دوتکه مورد مقایسه و تجزیه‏وتحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد‏، آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی در افزایش توانایی دانش‏آموزان در به‏کارگیری مهارت سواد اطلاعاتی اینترنتی اثربخش بوده است. علاوه بر این‏که نتایج این پژوهش نشان داد، آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر افزایش مهارت حل مسئله دانش‏آموزان تأثیر مثبت دارد. همچنین این آموزش بر هر سه مؤلفه مهارت حل مسئله که شامل اعتماد به حل مسئله، گرایش به فعالیت‏های حل مسئله و کنترل رفتار و هیجانات حین حل مسئله است، اثر مثبت داشت.}, keywords_fa = {آموزش سواد اطلاعاتی,اینترنت,مهارت حل مسئله}, url = {https://jti.atu.ac.ir/article_10673.html}, eprint = {https://jti.atu.ac.ir/article_10673_2b074a722b39865d4aeb71636963b474.pdf} }