per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2015-09-23
1
3
7
22
10.22054/jti.2015.1813
1813
Research Paper
تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی دانشآموزان متوسطه دوم در درس ریاضی
The Effect of Blended learning-Based Social Networks on Second Year High School Students’ Self-efficacy in Math
منیره موحدی
1
محمدصادق اسماعیلیفر
2
نادیا غلامی پور
3
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی درس ریاضی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان قائمشهر انجام گرفت. جامعه پژوهش را دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 6263 نفر که در 42 مدرسه مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. از میان مدارس مجهز به فناوری اطلاعات و ارتباطات، یک مدرسه و در آن دو کلاس پایه دوم به روش تصادفی ساده بهعنوان گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی ماتیاس جروسلم و رالف شوارز و نظامی بود که جهت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در دو گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. ابتدا از دانشآموزان پیشآزمون گرفته شد و سپس، محتوای درسی در طول نیمه اول سال تحصیلی و طی 8 هفته در کنار استفاده از شبکه اجتماعی و همچنین به روش سنتی به ترتیب برای کلاسهای گروه آزمایش و کنترل ارائه گردید. پس از آموزش، هر دو گروه ازنظر میزان خودکارآمدی مورد آزمون قرار گرفتند. آزمون پیگیری دو ماه از آموزش به عمل آمد. تجزیهوتحلیل نتایج تحقیق با استفاده از اندازهگیری مکرر نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در خودکارآمدی در مقایسه با گروه کنترل ایجاد شد (001/0 P ). گروه آزمایش بعد از دو ماه پس از آموزش برتری خود را حفظ کردند. نتایج پژوهش، بیانگر تأثیر مثبت استفاده از یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکههای اجتماعی بر خودکارآمدی بود.
The present study was conducted to investigate the effect of Blended learning-Based Social Networks on female second-year high school students’ self-efficacy in math in Gha’emshahr. The population of study consisted of 6263 female second-year high school students in Gha’emshahr. They were studying in 42 schools in 93-94 school year. Out of schools with ICT facilities, one school was randomly selected, then two second grade classes were selected as experimental and control groups. Matius et al’s Self-efficacy questionnaire was used to gather required information on self-efficacy. It was used as a pre-test, survey and post-test instrument in both control and experimental group. First pre-test was administered. Then, during 8 weeks of first term of school year, educational contents were taught using social networks and traditional methods for experimental and control groups, respectively. After training, both groups were assessed in terms of their self-efficacy. Survey test was administered two months after training. Using frequent assessments, the results revealed that there was a significance difference in the self-efficacy of experimental and control groups (P≥./001). Experimental group continued their superiority in self-efficacy two months after training. Research results demonstrated the positive effect of Blended learning-Based Social Networks on self-efficacy.
https://jti.atu.ac.ir/article_1813_9fd55627ec2fa86e864c095cd6e74c8d.pdf
یادگیری تلفیقی
شبکههای اجتماعی
خودکارآمدی
آموزش ریاضی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
Blended learning
Social networks
self-efficacy
Mathematics Education
ICT
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2015-09-23
1
3
23
36
10.22054/jti.2015.1814
1814
Research Paper
تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان
The Effect of Virtual Social Networks Usage on the Students' English Language Learning
اسماعیل زارعی زوارکی
ezarei@gmail.com
1
حمیدرضا قربانی
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
این پژوهش باهدف تعیین میزان تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان صورت پذیرفت. روش تحقیق شبه آزمایشی بوده و در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه تحقیق کلیه فراگیران زبان انگلیسی در رده سنی 14 تا 18 سال آموزشگاههای زبان انگلیسی شهرستان ساری بوده است. حجم نمونه برای این پژوهش در دو گروه کنترل و آزمایش، 30 نفر درنظرگرفته شده است. 15 نفر در گروه کنترل و 15 نفر نیز در گروه آزمایش حضور داشتند. انتخاب این حجم نمونه از طریق نمونهگیری هدفمند بوده است. به دانشآموزان گروه آزمایش از طریق روشهای آموزش معمولی و شبکه اجتماعی مجازی اسکایپ و به دانشآموزان گروه کنترل بهصورت روشهای آموزشی معمولی و بدون استفاده از شبکه اجتماعی مجازی آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات از سؤالات استاندارد کتاب مربوطه استفاده شد. بهمنظور بررسی فرضیههای پژوهش از روشهای استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیری، آزمون لوین، تحلیل کوواریانس و آزمون کولموگروف – اسمیرنف استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داده است که آموزش از طریق شبکه اجتماعی مجازی اسکایپ بر میزان یادگیری سه مهارت شنیداری، گفتاری و درک مطلب دانشآموزان تأثیر مثبت داشته است و درواقع نتایج حاصله وجود تفاوت معنیداری را در استفاده از شبکه اجتماعی مجازی نسبت به آموزش از طریق روشهای سنتی و معمول در یادگیری این سه مهارت زبانی تأیید کرد؛ اما در خصوص تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر مهارت نوشتاری دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری ملاحظه نشد. درمجموع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر میزان یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان تأثیر معنیداری داشته است.
This research occurred to determine the effect of virtual social networks usage on the students' English language learning. The method of research is Quasi-experimental and the pre-test and post-test with the control group was used. The research community includes all English language students between 14-18 years old of Sari English language institutes. The sample size of this research is 30 students. We divided them in two groups. There were 15 students in control group and 15 students in experimental group. The selection of this sample size was done by purposive sampling. We taught to experimental group by using Skype as a virtual social network and taught to control group commonly and without virtual social network. We used the standard questions of Interchange book for collecting the information. The experts have confirmed the validity and its reliability has been proved by the applying of test-retest method. To evaluate the research hypothesis the multivariate analysis of covariance has been used. This research finding showed that teaching by virtual social networks has a considerable positive effect on three language skills: listening, speaking and reading. As the tests have been conducted, the experimental group students achieved better scores. However, there was not any significant difference about the effect of virtual social networks on writing skill. Generally, using of virtual social network has a significant effect on students' English language learning.
https://jti.atu.ac.ir/article_1814_c17a79aef824ad3861652adcc9f26860.pdf
شبکههای اجتماعی مجازی
اسکایپ
یادگیری غنیشده مبتنی بر وب
یادگیری زبان انگلیسی
مهارتهای اصلی زبان انگلیسی
Virtual Social Networks
Skype
Web Based Enrichment Learning
English Language Learning
English Language Skills
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2015-09-23
1
3
37
55
10.22054/jti.2015.1815
1815
Research Paper
بررسی و مقایسۀ قابلیت های وایبر و واتس آپ در آموزش عالی
Comparative and Investigative Study of Viber and WhatsApp Capabilities in Higher Education
آزاد الله کرمی
azad.a.karami@gmail.com
1
حجت اله الماسی
2
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسۀ قابلیتهای وایبر و واتسآپ در آموزش و یادگیری از دیدگاه دانشجویانِ کاربر بود. روش پژوهش آمیخته و جامعه آماری کلیه دانشجویانِ کاربر وایبر و واتسآپ دانشگاه پیام نور شهریار در سال 94-1393 بودند. از این جامعۀ آماری در بخش کیفی 13 نفر و در بخش کمی 143 نفر از دانشجویان با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات و جهت بررسی سؤالات از مصاحبه نیمه ساختار یافته و آزمون محقق ساخته استفاده شد، براساس مبانی نظری، پیشینه تجربی و مصاحبه با متخصصان مؤلفههای تشکیل و مدیرت گروه، چند رسانه ای بودن، جذابیت آموزشی، امنیت و اعتبار و سهولت نصب و اجرا شناسایی و پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 29 سؤال تهیه شد. یافتههای پژوهش نشان داد دانشجویان قابلیت تشکیل و مدیریت گروه برنامه وایبر را متوسط، و قابلیتهای چند رسانه ای بودن و سهولت نصب و اجرا را مطلوب ارزیابی میکنند، آنها همچنین وضعیت جذابیت آموزشی و امنیت و اعتبار وایبر را ضعیف میدانند. همچنین دانشجویان وضعیت متغیر جذابیت آموزشی واتسآپ را ضعیف، ولی وضعیت دیگر متغیرها را مطلوب ارزیابی میکنند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد دو برنامه در متغیرهای چند رسانه ای بودن و جذابیت آموزشی با هم تفاوت آماری معناداری ندارند، ولی تفاوت آنها در متغیرهای تشکیل و مدیریت گروه، امنیت و اعتبار و سهولت نصب و اجرا معنادار میباشد. پیشنهاد میشود با توجه به اهمیت برنامههای پیام رسان موبایل در محیطهای یادگیری نرم افزارهای مناسب با در نظر گرفتن استانداردها و اصول طراحی آموزشی تهیه و به صورت هدفمند در محیطهای یادگیری مورد استفاده قرار گیرد.
The purpose of present study was to investigate and compare Viber and WhatsApp capabilities in teaching and learning from university students’ point of view. Combined research method was used and the population of study consisted of all university students users of Viber and WhatsApp at Shahreyar Payamenoor University in 1393-94. Out of this population, 13 and 143 university students were selected randomly for qualitative and quantitative sections, respectively. Semi-structured interview and researcher made test were used to gather required information and to investigate the research questions. Based on theoretical principles, empirical literature, and interview with specialists in forming and managing group components, using multimedia, educational attractiveness, security and creditability, feasibility of installing and administration, researcher made questionnaire consisted of 29 items. Research findings revealed that from students’ point of view group, formation and management capability of Viber was average and its multimedia, installing and administration feasibility was desirable. They also stated that educational attractiveness, security and creditability of Viber were weak. University students also asserted that educational attractiveness of WhatsApp was weak but its other variables were desirable. In addition, the results of multi variable variance analysis indicated no statistically significant difference between two programs in terms of being multimedia program and educational attractiveness. However, there was significant difference in-group formation and management, security and creditability, installation and administration feasibility variables of two programs. With regard to the importance of mobile messenger programs in learning settings, appropriate software should be designed based on the principles and standards of educational planning and should be incorporated into learning milieus.
https://jti.atu.ac.ir/article_1815_901f1c2611ceb14bc98208bf6097dda4.pdf
آموزش عالی
برنامههای پیام رسان
وایبر و واتسآپ
Higher education
Messenger Programs
Viber and WhatsApp
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2015-09-23
1
3
57
68
10.22054/jti.2015.1816
1816
Research Paper
میزان و نحوه استفاده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از شبکههای اجتماعی مجازی
The Amount and Method of Using Virtual Social Networks among Farhangian University Students
صدیقه کاظمی
kazemisahar92@yahoo.com
1
نجمه صولتی
2
مریم طالب دوست
3
استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس هاشمی نژاد، مشهد
دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس هاشمی نژاد، مشهد
دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس هاشمی نژاد، مشهد
هدف اصلی این پژوهش آشنایی با وضعیت موجود و میزان و نحوه استفاده دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد از شبکههای اجتماعی مجازی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد بوده و نمونه 230 دانشجوی دوره کارشناسی در گروههای مختلف آموزشی در پردیس شهید هاشمی نژاد است که از طریق جدول حجم نمونه مورگان و متناسب با حجم جامعه انتخاب شدهاند. این تحقیق از نوع توصیفی است با هدف دستیابی به میزان و نحوه استفاده افراد از شبکههای اجتماعی مجازی که به روش پیمایشی اجرا گردیده و از نظر جمعآوری اطلاعات روش کمی-کیفی مدنظر بوده است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است که روایی پرسشنامه از طریق تحلیل محتوا و اعتبار آن از طریق باز آزمایی به دست آمده است. یافتههای تحقیق نشان داد 4/67% پاسخدهندگان بیان کردهاند که رایگان بودن شبکههای مجازی باعث ماندگاری آنها در این شبکهها میشود. 30% از دانشجویان صرفاً در یک شبکه اجتماعی، 20% در دو و 16% در سه شبکه عضویت دارند. هدف عمده استفاده از شبکههای اجتماعی نیز به ترتیب اولویت در نمونه موردبررسی 51% پر کردن اوقات فراغت، 13% تبادل اطلاعات، 9% برقراری ارتباط با دیگران و 2% به پیشنهاد عضویت دوستان بوده است. بر اساس این یافتهها توجه به شبکههای اجتماعی بهعنوان بستری برای یادگیری و کسب شایستگیهای لازم معلمی باید در دستور کار برنامه ریزان قرار گیرد.
The main purpose of the present study was to identify the existing status on the amount and method of using virtual social networks among Farhangian instructors and university students. The population of this study consisted of university students at Shahid Hasheminezhad Pardis Farhangian University of different fields. For the sample of this study, 230 freshman undergraduate students were selected using Morgan sample size table according to the comprehensive population size. This study is descriptive research in order to determine the amount and method of using virtual social networks through survey. Qualitative-quantitative method was used collect data. Researcher made questionnaire was used to obtain required information. Its validity was confirmed using content analysis and its reliability was computed using test retest. Research finding revealed that 67/4 percent of respondents stated that free use of virtual social networks has made them to continue using these networks. Out of subjects 30%, 20 % and 16% of them were members of one, two and three social networks, respectively. The main purpose of using social networks in the studied sample was spending free time (51%), information exchange (13%), communication (9%), and friends’ recommendation (2%). Based on these findings, social networks as body for learning and acquiring essential merits should be taken into consideration by curriculum planners and designers.
https://jti.atu.ac.ir/article_1816_68ec0a4077cbed67c9f47ea0c5981dd4.pdf
شبکههای اجتماعی مجازی
دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
برنامه درسی رسمی
برنامه درسی غیررسمی
Virtual Social Networks
Students and Teachers of Farhangian University
Formal Curriculum
the Informal Curriculum
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2015-09-23
1
3
69
88
10.22054/jti.2015.1817
1817
Research Paper
واکاوی نقش و کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشجویان
Analysis of the Role and Use of Virtual Social Networks among University Students
مرجان کیان
kian@khu.ac.ir
1
نیما یعقوبی ملال
nima.yaghoubi.67@gmail.com
2
نصرت ریاحینیا
3
استادیار دانشگاه خوارزمی
کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی
استاد دانشگاه خوارزمی
هدف این پژوهش بررسی نحوه شناخت، درک و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی عمومی در بین دانشجویان دوره کارشناسی ارشد است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی 93-92 است که به شیوه نمونهگیری تصادفی، تعداد 120 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که 6 مقوله مربوط به شبکههای اجتماعی مجازی را بررسی کرده است. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس آزمونهای من-ویتنی یو و خیدو از طریق نرمافزار آماری SPSS نسخه 20 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که فیسبوک محبوبترین شبکه اجتماعی مجازی در بین 86% دانشجویان است. میزان حسابهای کنترلشده و کنترل نشده بهطورکلی تقریباً برابر است اما آزمون خیدو نشان داد که حسابهای کنترلشدۀ دانشجویان دختر بهطور معناداری بیشتر از حسابهای کنترلشدۀ دانشجویان پسر است. هدف اصلی اکثر دانشجویان در پیوستن به این شبکهها، تفریح و سرگرمی است. میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد.دانشجویان از امکانات و ویژگیهای منحصربهفردی که این شبکهها دارند بیاطلاع هستند یا تمایلی به استفاده از آنها ندارند. منفیترین اثر ناشی از شبکههای اجتماعی مجازی صرف زمان زیاد در این شبکهها است که میتواند به روند تحصیلی آنها آسیب برساند. اطلاعرسانی در خصوص استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و آثار مختلف آن میتواند علاوه بر جلوگیری از رکود تحصیلی در بهرهگیری بهتر از این شبکهها کمک کند.
The purpose of the present study is to investigate how graduate students recognize, perceive and use public virtual social networks. The method of this research is descriptive using survey. The population consisted of all graduate students at Tehran Kharazmi University in 1392-93 school year. For the purpose of this study, 120 students were selected using random sampling. Research instrument is a researcher made questionnaire. It investigates six issues concerning virtual social networks. Gathered data were analyzed using Mann- Whitney U and Chi-square tests, with SPSS software (version 20). Findings indicated that Facebook was the most popular virtual social network (86%). The controlled and uncontrolled general accounts were approximately equal but Chi-square test showed that females’ controlled accounts were significantly more than male students’ controlled accounts. The main goal of most students joining these networks was recreation and entertainment. There was no significant difference between male and female students on use of virtual social networks. Students were unaware of features and unique characteristics of these networks or they were unwilling to use these properties. The most negative effect of virtual social networks is spending so much time in these networks that could harm their educational process. Providing information on the use of virtual social networks and their various works can prevent decrease in academic success and promote better use of these networks as well.
https://jti.atu.ac.ir/article_1817_92f2dc09d37751ce00b93c00a4c46afa.pdf
شبکههای اجتماعی مجازی
فیسبوک
گوگل پلاس
توییتر
Virtual Social Networks
Facebook
Google+
Twitter
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2015-09-23
1
3
89
106
10.22054/jti.2015.1818
1818
Research Paper
بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه
The Relationship between Internet Addiction and Academic Procrastination among Secondary School Students
فریده حمیدی
1
مجید مهدیه نجف آبادی
2
ثمانه نمازیان نجف آبادی
3
دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر
اهمالکاری تحصیلی یکی از موانع موفقیت تحصیلی و اهداف آموزشی است. با توجه به اینکه رایانه و اینترنت ابزار ضروری زندگی مسبب تسهیل زندگی مردم امروز است، از طرف دیگر خطرات جدیدی را به ارمغان آورده است؛ که یکی از این مخاطرات میتواند ایجاد اهمالکاری تحصیلی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه بود. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه شهر نجفآباد در سال تحصیلی 94-1393 بود؛ که به روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای یک دبیرستان انتخاب گردید حجم نمونه برابر 124 دانشآموز بود. ابزار پژوهش پرسشنامه اعتیاد اینترنت یانگ و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری است. دادهها به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت 52/0= r برقرار است (P≤0.01) و اعتیاد به اینترنت 9/26 درصد واریانس اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی مینماید. در دانش آموزان غیر معتاد به اینترنت این ضریب همبستگی به 46/0= r کاهش مییابد (P≤0.01). پس بهطور گروهی میتوان گفت که وابستگی به اینترنت پیشبینی کننده خوبی برای اهمالکاری تحصیلی میتواند باشد و در دانشآموزان غیر معتاد به اینترنت این پیشبینی ضعیفتر است بدین معنی وابستگی کمتر به اینترنت خطر اهمالکاری را بیشتر کاهش میدهد. از نتایج حاصل میتوان به لزوم انجام راهکارهایی برای پیشگیری و مقابله با وابستگی به اینترنت پی برد.
Academic procrastination is one of the barriers to academic success and educational objectives. On the one hand, computers and internet as essential tools facilitate people’s life; on the other hand, they bring about new dangers and problems. One of these dangers can be ignoring academic success. The aim of the present study is to probe the relationship between internet addiction and academic procrastination among secondary school students. This research is a descriptive correlative study. The population of the study consisted of all secondary students of Najafabad city in 1393-94 school year. Using one-step cluster sampling one secondary school was selected. The sample included 124 students. Yang’s Internet Addiction Questionnaire and Savari’s Academic Procrastination Questionnaire were used as research instruments. Data were analyzed using Pearson correlation and Linear Regression. Results indicated that there is a positive relationship between internet addiction and academic procrastination (r=. /52, p≤. /01). Internet addiction predicts 26/9 percent of variance in academic procrastination. Among students non-addicted to internet the correlation reduced to r=./46 (P≤./01). In general, it can be concluded that internet dependence can be a strong predictor of academic procrastination. This prediction is weaker among non-addicted students. On the other hand, less internet dependence decreases procrastination. Based on obtained results, the need for implementing strategies to prevent and cope with internet dependence is inferred.
https://jti.atu.ac.ir/article_1818_5524e66f4a56c8d757dfa4c2f57cfedf.pdf
اهمالکاری تحصیلی
اعتیاد به اینترنت
دانش آموزان متوسطه
Academic Procrastination
Internet addiction
Secondary Students