per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2014-12-22
1
1
1
17
10.22054/jti.2014.222
222
Research Paper
تأثیر رویکرد یادگیری مبتنی بر وظیفه برافزایش درک مطلب یادگیرندگان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی
The Impact of Task-based Learning Approach on Developed Reading Comprehension of the EFL learners
داریوش نوروزی
drdnoroozi@gmail.com
1
مرضیه محمدی
marzie.mohamadii@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رویکرد یادگیری مبتنی بر وظیفه برافزایش درک مطلب یادگیرندگان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی است. بر این اساس نمرههای آزمون درک مطلبِ خواندن در گروهی از دانشجویان که روش مبتنی بر وظیفه را تجربه کردهاند با نمرههای گروه دیگر که با روش رایجِ خواندن و ترجمه آموزشدیدهاند، مقایسه شده است. شرکتکنندگان شامل 26 نفر از دانشجویان مقطع فوقلیسانس در رشتۀ تکنولوژی آموزشی میشود که در دانشکدۀ علوم تربیتیِ دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودهاند. پژوهشگر از بین دانشجویان دختر فوقلیسانس در رشتۀ تکنولوژی آموزشی، دو گروه را بهطور تصادفی بهعنوان گروه آزمایشی (13 نفر) و گروه کنترل (13 نفر) در نظر گرفته است. گروه آزمایش متن آموزشی را بر اساس طرح درس مبتنی بر وظیفه گذراندند و گروه کنترل محتوا را به روش رایج آموزش دیدند. ابزار اندازهگیری پیشآزمون و پسآزمون محقق ساخته درزمینۀ درک مطلب زبان انگلیسی در سطح آموزش عالی بوده است. پایایی هر یک از آزمونها به ترتیب 63/0 و 72/0 بوده که بزرگتر از ملاک 60/0 است. روش تحلیل دادههای پژوهش بوده که شامل میانگین، انحراف استاندارد، کمترین مقدار و بیشترین مقدار گروه آزمایش و کنترل میشود. آزمون معنیداری تفاوت بین میانگینهای دو گروه با استفاده از t اختلافی نشان دادهشده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که نمرههای زبان در گروه آزمایش که با روش مبتنی بر وظیفه آموزشدیدهاند، در مقایسه با نمرههای زبان در گروه کنترل که به روش رایجِ خواندن و ترجمه آموزشدیدهاند، بیشتر است؛ بنابراین روش مبتنی بر وظیفه در آموزش زبان انگلیسی، منجر به افزایش درک مطلب یادگیرندگان این زبان میشود.
This study is aimed at investigating the impact of task-based learning approach on developed reading comprehension of the EFL learners. To this end, the scores of reading comprehension tests in a group of students experiencing task-oriented method were compared with those of another group taught the common reading and translation method. The participants include 26 master's degree candidates of educational technology at the Faculty of Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, in the academic year 2012-2013. The researcher randomly selected the subjects from among the female master's degree candidates of educational technology and divided them into two 13-member groups, namely experimental and control. The experimental group completed the educational text based on the task-oriented lesson plan, and the control group was taught the content with the common method. The measurement tool includes researcher-developed pre-test and post-test on English language reading comprehension at the higher education level. The tests were reliable by 0.63 and 0.72 respectively, which was higher than the criterion, i.e. 0.60. The data analysis method is quantitative, including mean, standard deviation, lowest and highest numbers of the experimental and control groups. The significance test suggested a difference between means of the two groups by means of different t-statistic. Results of the data analysis indicate that the language scores in the experimental group, taught using the task-oriented method, were higher in comparison to those of the control group, taught using the common reading and translation method. Therefore, the task-based method in teaching the English language develops reading comprehension skill of the learners.
https://jti.atu.ac.ir/article_222_f67ec8c9b586b313962ff692f5fc7f05.pdf
یادگیری
وظیفه
درک مطلب
زبان انگلیسی
Learning
Task
reading comprehension
English Language
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2014-12-22
1
1
21
37
10.22054/jti.2014.223
223
Research Paper
تأثیر بازی رایانهای آموزشی مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان
The Effects of Educational Computer Game based on EFM Model on Students' Motivation and Learning
اسماعیل زارعی زوارکی
ezaraii@yahoo.com
1
زینب گرزین
zeinabgorzin@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی تولیدشده مبتنی بر الگوی محیط یادگیری مؤثر بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر رشته طراحی معماری هنرستانهای شهر قائمشهر در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل داده است. نمونه موردمطالعه بهصورت هدفمند از مدارسی که دارای این رشته تحصیلی بودند به تعداد 50 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. پس از طراحی بازی آرشیتکت، ابتدا پیشآزمونهای انگیزش و یادگیری بر هر دو گروه اجرا شد، سپس محتوای معمول تدریس در هر دو گروه انجامشده و گروه آزمایش طی دو جلسه بازی آموزشی را نیز انجام دادند و مصاحبههایی با تعدادی از آنها انجام گرفت. در پایان، پسآزمونهای انگیزش و یادگیری از هر دو گروه به عمل آمد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای انگیزش کلر و آزمون یادگیری محقق ساخته بود. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادههای کمی به روش آنکوا نشاندهنده تأثیر مثبت بازی بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان و تحلیل تفسیری دادههای کیفی حاصل از مصاحبهها، نشاندهنده علاقه و رضایت اکثریت دانش آموزان از انجام بازی در محیطهای یادگیریشان بود.
This study examines the effectiveness of an educational computer game designed based on the EFM model on motivation and learning of students. The statistical population is consisted of female students of architectural design at the industrial arts schools of Ghaemshahr City in the academic year 2013-2014. 50 subjects were selected objectively from the schools offering this field of study and randomly divided in two experimental and control groups. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and control group. After producing the Architect game, first pretests of motivation and learning were administered to both experimental and control groups. Then, common lesson content was taught to both groups, and the experimental group played the educational game in two sessions and an interview was conducted on some of its members. Finally, posttests of motivation and learning were administered to the both groups. Research instruments included Keller motivation questionnaires and the researcher-developed learning test. Results of the quantitative analysis based on ANCOVA method suggest the positive impact of the game on the students' motivation, and an interpretive analysis of the qualitative data deriving from the interviews indicates that most of the students were interested in and satisfied with playing the game in their learning environments.
https://jti.atu.ac.ir/article_223_c42d51dabc39dc5d84650089df7571b7.pdf
بازی رایانهای آموزشی
الگوی محیط یادگیری مؤثر
انگیزش
یادگیری
educational computer games
EFM Model
motivation
Learning
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2014-12-22
1
1
39
60
10.22054/jti.2014.224
224
Research Paper
مقایسه تأثیر محتوای درسی دانشگاهی با راهبرد قالب داستانی و متداول در بهبود انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان
Comparing the Impact of Academic Textbook Content and Traditional Story Strategy on the Students’ Heightened Motivation for Academic Achievement
حسن فانیدپور
1
یوسف مهدوی نسب
2
هاشم فردانش
hfardanesh@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تدوین محتوای درسی دانشگاهی با راهبرد قالب داستانی و قالب متداول در میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان تکنولوژی آموزشی در درس طراحی آموزشی دانشگاه تبریز بود. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 180 نفر از کلیه دانشجویان کارشناسی تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تبریز تشکیل دادند. برای نمونهگیری این پژوهش که حجم آن 40 نفر بود، از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی ورلند بود. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، پیشآزمون و پسآزمونی از این پرسشنامه بر روی کلیه آزمودنیهای نمونه اجرا شد. مقیاسهای آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی با استفاده از تحلیل کوواریانس محاسبه و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله حاکی از آن بود که بین دو گروه در میزان انگیزش تفاوت معنیداری وجود دارد؛ و این تفاوت به نفع گروه آزمایشی بود یعنی تدوین محتوای درسی با راهبرد قالب داستانی، تأثیری معنیداری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان تکنولوژی آموزشی در درس طراحی آموزشی دارد.
The aim of this study was to investigate the effect of using the story based design strategy in the university textbook design in comparison with using the traditional strategy on the level of motivation for academic achievement in the course of “Educational Design”, taken by the students majoring in educational technology at Tabriz University. The methodology of this piece of research is quasi- experimental with pretest and posttest designs and control and experimental groups. The statistical population consists of 180 undergraduate students of educational technology from among all students at the Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tabriz University. The sampling method was random sampling and sample size was 40. The measurement instruments included Werland Scale of Motivation for Academic Achievement. For the purpose of data collection, a pretest and posttest of the foregoing scale were administered to all sample subjects. The scales of the test of motivation for academic achievement were analyzed by means of covariance analysis. Results suggested that there is a significant difference between both groups in terms of level of motivation, and this difference benefits the experimental group, i.e., material development using story strategy has a significant effect on motivation for academic achievement in the students of educational technology in the course of “Educational Design”.
https://jti.atu.ac.ir/article_224_78d9950bf56583c4c9e7807dba72c706.pdf
طراحی آموزشی کتاب درسی
راهبرد پیش آموزشی
راهبرد مبتنی بر داستان
انگیزش پیشرفت تحصیلی
Textbook Content Design
Pre-Educational Strategy
Story-based Strategy
Motivation for Academic Achievement
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2014-12-22
1
1
61
83
10.22054/jti.2014.225
225
Research Paper
اثربخشی برنامه پرورش خلاقیت به شیوه فعالیتهای گروهی بازی محور بر مؤلفههای خلاقیت کودکان پیشدبستانی
Effectiveness of Creativity Developing Program Using Game-based Group Activities in the Components of Pre-Elementary School Children’s Creativity
مریم سادات کیافر
1
سید محسن اصغری نکاح
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
پرورش خلاقیت کودکان همواره یکی از اهداف بنیادی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است، ازآنجاکه مبانی نظری و تجربی در حیطه خلاقیت مؤید قابل پرورش بودن خلاقیت است، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه پرورش خلاقیت از طریق فعالیتهای گروهی برافزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی انجامگرفته است. این پژوهش شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش عبارت است از کلیه کودکان پیشدبستانی تحت نظارت سازمان بهزیستی در سال تحصیلی 93- 92. نمونه پژوهش شامل 44 کودک پیشدبستانی بودند که بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه یکساعته مداخلات مربوط با مبانی نظری خلاقیت را دریافت نمودند. ابزار پژوهش فرم B تصویری تورنس بود. بهمنظور تحلیل دادهها روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار به کار رفت. نتایج نشان داد که برنامه پرورش خلاقیت میتواند بهطور معناداری باعث ارتقاء خلاقیت و مؤلفههای آن در کودکان گردد. تفاوت برنامه پرورش خلاقیت برحسب جنسیت در نمره کلی خلاقیت معنادار نبود به عبارتی تأثیر افزایشی برنامه روی دختران و پسران در نمره کلی خلاقیت یکسان بود اما در مؤلفههای اصالت و بسط، تفاوت برحسب جنسیت معنادار بود و دختران عملکرد بالاتری نسبت به پسران داشتند؛ بنابراین با توجه به اثربخشی برنامه ضروری به نظر میرسد که چنین برنامههایی بهمنظور ارتقاء رشد شناختی و خلاقیت در سطح کلان در مراکز پیشدبستانی اجرا شود.
Fostering children’s creativity has always been a fundamental goal in children education. Since theoretical and empirical foundations in the area of creativity verify expandability of creativity, this study is aimed at investigating effectiveness of teaching creativity development program through group activities in increased creativity of pre-elementary school children. This study is of quasi-experimental nature with pretest, posttest and control group. The statistical population is composed of 24 pre-elementary school children who were divided into two experimental and control groups. The experimental group experienced 12 one-hour sessions of the interventions relating to theoretical foundations of creativity. Research instruments include Torrens Visual Form B. In order to analyze the data, the covariance analysis was carried out. Results suggest that creativity development program could significantly develop creativity and its components in children. The difference in the program for creativity program was not significant based on gender in overall score of creativity; in other words, the increasing impact of the program on the boys and girls in overall score of creativity was the same. Therefore, considering effectiveness of the program, it seems that such programs are required to be implemented for the purpose of increasing cognitive development and creativity on a large scale in the pre-elementary schools.
https://jti.atu.ac.ir/article_225_849c858136357985f51cdef88c8d0a4e.pdf
پرورش خلاقیت
فعالیتهای بازی محور
کودکان پیشدبستانی
Creativity Development
Game-based Activities
Pre-elementary Children
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2014-12-22
1
1
85
109
10.22054/jti.2014.226
226
Research Paper
آزمون مدل راهبردهای یادگیری خودتنظیم در درس ریاضی بر اساس عوامل انگیزشی و واسطهگری هیجانهای تحصیلی
The Model of Self-regulated Learning strategies in Mathematics based on Motivational and Mediating Factors of Academic Emotions
شهرام واحدی
1
سعید قرهآغاجی
2
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
این پژوهش باهدف بررسی الگوی مفروض راهبردهای یادگیری خودتنظیم در درس ریاضی بر اساس عوامل انگیزشی و واسطهگری هیجانهای تحصیلی انجام شد. برای آزمون این الگو تعداد 395 نفر از دانشآموزان پسر نواحی پنجگانه تبریز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه یادگیری خودتنظیم و هیجانهای پیشرفت را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر بررسی شدند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان میدهد که ارزش تکلیف با راهبردهای مبتنی بر یادگیری عمیق و سطحی ارتباط معنیداری دارد. رابطهی خودکارآمدی با راهبردهای یادگیری عمیق و سطحی، معنیدار و مثبت است. ارزش تکلیف و خودکارآمدی رابطهی مثبت و معنیداری با هیجانهای مثبت و رابطهی منفی و معنیداری با هیجانهای منفی دارند. یافتهها حاکی از آن هستند که هیجانهای منفی رابطهی معنیداری با راهبردهای یادگیری عمیق ندارند؛ ولی رابطهی معنیداری بین هیجانهای منفی و یادگیری سطحی مشاهده میشود. درنهایت نتایج پژوهش نشان میدهد که هیجانهای مثبت با گرایش فراگیران به استفاده از راهبردهای یادگیری عمیق و سطحی مرتبط هستند
This study investigated the hypothetical model of self-regulated learning strategies in the subject of mathematics based on motivational and mediating factors of academic emotions. In order to test this model, 395 of male students from among those in the five districts of Tabriz were selected using the cluster multistep sampling method and completed the questionnaire of self-regulated learning and achievement emotions. The data were analyzed by means of the route analysis statistical method. Results suggested that there is a significant relation between task value and the strategies founded on deep and superficial learning. There relation between self-efficacy and deep and superficial learning strategies is positive and significant. There relation between task and self-efficacy and positive emotions is positive and significant and the one between task and self-efficacy and negative emotions is negative and significant. Findings indicate there is no significant relation between negative emotions and deep learning strategies, whereas there is a significant relation between negative emotions and superficial learning. In the end, the research results suggest that positive emotions are related to the learners’ tendency to deep and superficial learning strategies.
https://jti.atu.ac.ir/article_226_9a436ad95299a9daab41210a09b4f089.pdf
ارزش تکلیف
خودتنظیمی یادگیری
خودکارآمدی
هیجانهای تحصیلی درس ریاضی
یادگیری سطحی
یادگیری عمیق
Task value
self-regulated learning
self-efficacy
Academic Emotions in Mathematics Subject
Superficial Learning
Deep Learning
per
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
2014-12-22
1
1
111
136
10.22054/jti.2014.227
227
Research Paper
مدلسازی دانش کاربر به منظور یادگیری تطبیقی در محیط یادگیری الکترونیکی
Modeling User Knowledge for Adaptive Learning in
E-Learning Environment
ایوب درگی
1
حسن رشیدی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین
دانشیار دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی
در سالهای اخیر از روشهای دادهکاوی بهطور گسترده درزمینهی یادگیری الکترونیکی استفادهشده است. درواقع محققین مختلف با استفاده از روشهای دادهکاوی سعی در شناخت هر چه بیشتر یادگیرندگان و درنتیجه ایجاد یادگیری تطبیقی داشتهاند. در تحقیقات از ویژگیها، عملکرد، سبک یادگیری و سبکشناختی یادگیرندگان استفادهشده است. این مقاله به شناسایی سطح دانش یادگیرندگان و مدلسازی آنها بهمنظور شخصیسازی آموزش ارائهشده، میپردازد. بهمنظور ایجاد مدل پیشنهادی از شبکه عصبی تابع پایه شعاعی بهبودیافته استفادهشده و برای ارتقاء این شبکه از یک رویکرد آموزش سه مرحلهای بهرهگیری شده است. این رویکرد در مرحله اول از الگوریتم بهینهسازی گروه ذرات، در مرحله دوم الگوریتم نزدیکترین K همسایه و در فاز سوم الگوریتم تندترین کاهش را به کار گرفته است. در ادامهی مقاله به بررسی مشخصههای یادگیرندگان پرداخته و چهار مشخصه مناسب بهمنظور پیشبینی متغیر کلاس جهت تعیین سطح دانش یادگیرندگان، ایجادشده است. جهت ارزیابی مدل ارائهشده، یک دورهی مجازی آموزش مایکروسافت اکسل مورد آزمایش قرارگرفته است. یادگیرندگان دورهی موردنظر در سه گروه آزمایشی قرار گرفتند. یکی از گروهها از مدل پیشنهادی استفاده کرده و دو گروه دیگر از یادگیرندگان از ارائه دروس متوسط و الگوریتمی موجود از ادبیات تحقیق بهره بردند. نتایج حاصل از آزمایشها، موفقیت و رضایت تحصیلی یادگیرندگان گروه مربوط به مدل پیشنهادی را نشان میدهد.
Recently, data mining methods has widely been used in e-learning. In fact, various researchers attempt, by adopting data mining method, to understand the learners more and more and accordingly foster adaptive learning. The studies have employed the learners’ characteristics, performance, learning style and cognitive style. This study identifies the level of learners’ knowledge and develops models for them for customizing the material taught. To develop the suggested model, the researchers applied improved RBF neural network and used a three-step teaching approach to strengthen this network. This approach adopts the particle group optimization algorithm in the first step, the nearest neighboring K algorithm in the second step, and fastest reduction algorithm in the third step. Further parts of the article deal with the learners’ characteristics and four appropriate characteristics were developed for the purpose of predicting the class variable to determine the level of learners’ knowledge. In order to assess the suggested model, an online course of Excel was tested. The learners of this course were divided into three experimental groups. One of the groups employed the suggested model, and the other two groups of learners benefited from presentation of the mediocre and algorithm courses available in the research literature. Test results suggest academic achievement and satisfaction of the learners paced in the group relating to the suggested model.
https://jti.atu.ac.ir/article_227_22ae60779f7c265f7f1608ee34699d96.pdf
یادگیری الکترونیکی
دادهکاوی
الگوریتم بهینهسازی گروه ذرات
شبکه عصبی تابع پایهی شعاعی
: E-Learning
Data mining
Optimization Algorithm of Particle Group
RBF Neural Network