%0 Journal Article %T بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر انگیزش و بازده‌های یادگیری سطح بالای آن‌ها %J فناوری های آموزشی در یادگیری %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2476-4256 %A مومنی راد, اکبر %A سلیمی روش, اکرم %D 2016 %\ 06/21/2016 %V 2 %N 7 %P 1-23 %! بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر انگیزش و بازده‌های یادگیری سطح بالای آن‌ها %K انگیزش %K بازده‌های یادگیری سطح بالا %K تولید محتوای الکترونیکی %R 10.22054/jti.2019.24762.1221 %X این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش­آموزان بر انگیزش و بازده­های یادگیری سطح بالا در دوره اول متوسطه، در درس علوم انجام گرفت. روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه‌گیری خوشه­ای تصادفی ساده، حجم نمونه به تعداد 58 نفر (29 نفر در گروه آزمایش و 29 نفر در گروه کنترل) بود. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر و آزمون محقق ساخته بازده­های یادگیری سطح بالا استفاده شد. گروه آزمایش با استفاده از نرم‌ افزار پاورپوینت، محتوای درسی را به ‌صورت دیجیتال تولید کردند. گروه کنترل به شیوه متداول و سخنرانی آموزش دیدند. در تجزیه‌وتحلیل پژوهش، از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جدول و نمودار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، آزمون لون و کولموگروف اسمیرنوف) استفاده شد. نتایج نشان داد در فرضیه اصلی اول یعنی تأثیر محتوای الکترونیکی تولیدشده توسط دانش آموزان بر انگیزش آن­ها (p=0/40) تفاوت معنی­داری بین گروه گواه و آزمایش در انگیزش (درونی و بیرونی) وجود ندارد. در فرضیه اصلی دوم یعنی تأثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر بازده­های یادگیری سطح بالای آن­ها (p<0/05) تفاوت معنی­داری بین بازده­های یادگیری سطح بالا در دو گروه آزمایش و گواه نشان داد. به‌ طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که درگیر کردن یادگیرندگان در تولید محتوای الکترونیکی باعث افزایش بازده­های یادگیری سطح بالای آن­ها می­شود. %U https://jti.atu.ac.ir/article_10269_96aa387ec10c4602e9ee3500090a5a51.pdf