%0 Journal Article %T چندرسانه ای تعاملی، سـواد قــرآنـی و انگیزش تحصیلی %J فناوری های آموزشی در یادگیری %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2476-4256 %A الله کرمی, آزاد %A امیری, ججت %A طوفانی نژاد, احسان %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 3 %N 12 %P 27-46 %! چندرسانه ای تعاملی، سـواد قــرآنـی و انگیزش تحصیلی %K انگیزش تحصیلی %K چندرسانه‏ای آموزشی %K سواد قرآنی %K قرآن %R 10.22054/jti.2020.1024.1029 %X این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانه‏ای تعاملی بر سواد قرآنی و انگیزش تحصیلی در درس قرآن صورت گرفته است. روش پژوهش شبه‏آزمایشی، با طرح پژوهش پیش‏آزمون-پس‏آزمون دوگروهی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‏آموزان پسر سوم متوسطه شهر ایلام در سال تحصیل 94-1393 بودند و از این جامعه با روش تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‏ای تعداد دو کلاس 30 نفره انتخاب و یک کلاس به‏عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به‏عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در این پژوهش گروه آزمایش با چندرسانه‏ای تعاملی محقق ساخته و گروه کنترل با روش سنتی همراه با نوار صوتی آموزش دیدند. به‏منظور سنجش آزمودنی‏ها، آزمون سواد قرآنی محقق‏ساخته با ضریب پایایی 81/0 و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر با ضریب پایایی 77/0 مورداستفاده قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی ابزارها نیز توسط متخصصین حوزه علوم قرآنی و علوم تربیتی تأیید گردید. پس از جمع‏آوری داده‏ها، در تجزیه‏وتحلیل آن‏ها از شاخص‏های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد)، آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس چند متغیری) استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات درکِ معانی و تدبرِ قرآن در گروه آزمایش افزایش داشته و تفاوت دو گروه معنادار بود، ولی تفاوتی در نمرات روخوانی قرآن دانش‏آموزان دو گروه دیده نشد. همچنین یافته‏ها نشان داد که میزان انگیزش تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به‏طور معناداری افزایش داشته است. %U https://jti.atu.ac.ir/article_10683_4081c6f720294706cb0a895f71d6b316.pdf