%0 Journal Article %T بررسی تاثیر آموزش مهارت‏ های زندگی بر سلامت عمومی و عزت‏نفس دانش‏ آموزان %J فناوری های آموزشی در یادگیری %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2476-4256 %A محمدآبادی, معصومه %A جباری, نگین %A کریمی دورابی, محمد %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 3 %N 12 %P 47-69 %! بررسی تاثیر آموزش مهارت‏ های زندگی بر سلامت عمومی و عزت‏نفس دانش‏ آموزان %K سلامت عمومی %K عزت‏نفس %K مهارت‏های زندگی %R 10.22054/jti.2020.6820.1107 %X هدف از آموزش مهارت‏های زندگی افزایش توانایی‏های روانی اجتماعی و درنهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیب‏زننده به بهداشت و سلامت و ارتقا سطح سلامت عمومی فرد بود. هدف کلی این پژوهش شناسایی تأثیر آموزش مهارت‏های زندگی بر سلامت عمومی و عزت‏نفس دانش‏آموزان پایه دهم شهرستان بندر ترکمن در سال تحصیلی 94-93 بوده است. پژوهش حاضر ازلحاظ روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش‏آزمون –پس‏آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. یافته‏ها، به اثرات مثبت این آموزش‏ها بر مهارت دانش‏آموزان در حل مشکل عزت‏نفس و سلامت آنان دلالت داشتند. به دنبال چنین آموزش‏هایی، شرکت‏کنندگان قادر می‏شوند تا تعارض‏های خود را با همسالان به نحو سازنده‏ای حل نمایند و محبوبیت بین فردی بیشتری یابند. داده‏های پژوهش نشان داد که میزان سلامت عمومی و عزت‏نفس دانش‏آموزان دختر و پسر آموزش دیده بیشتر از آموزش ندیده است، موضوع بعدی تفاوت سلامت عمومی دو گروه از دانش‏آموزان آموزش دیده و آموزش ندیده تحت تأثیر جنسیت بود که در فرضیه عنوان‏شده بود تغییر می‏کند که پس از بررسی داده‏ها فرضیه پژوهش رد و فرضیه صفر تأیید گردید و ثابت شد سلامت عمومی و عزت‏نفس دانش‏آموزان دختر و پسر آموزش دیده و آموزش ندیده تحت تأثیر جنسیت تغییر نمی‏کند، با توجه به یافته‏های پژوهش با 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطا نتیجه‏گیری شد که تأثیر آموزش مهارت‏های زندگی بر عزت‏نفس و سلامت عمومی دانش‏آموزان آموزش دیده نسبت به دانش‏آموزان آموزش ندیده بیشتر است. %U https://jti.atu.ac.ir/article_10904_1390b73dfaec707ee0215a36ac52c4a4.pdf