%0 Journal Article %T واکاوی الزام‏های اجرایی دوره‏های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر فنی و تکنولوژی %J فناوری های آموزشی در یادگیری %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2476-4256 %A اشرفی, سکینه %A آراسته, حمیدرضا %A زین آبادی, حسن رضا %A عباسیان, حسین %D 2018 %\ 03/21/2018 %V 4 %N 14 %P 105-131 %! واکاوی الزام‏های اجرایی دوره‏های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر فنی و تکنولوژی %K "الزام‌های اجرایی" %K "دوره‌های برخط آزاد انبوه(موک)" %K "ویژگی های پلتفرم" %K " امنیت و حریم خصوصی" %K "امکانات فنی پلتفرم" %R 10.22054/jti.2020.50574.1310 %X پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه(موک) در دانشگاه پیامنور از منظر فنی و تکنولوژی انجام گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، کاربردی و نحوه گردآوری اطلاعات، کیفی بود. مؤلفه‌های مورد استفاده بر اساس بررسی اسناد و مدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شدند. به منظور بررسی اسناد و مدارک و تحلیل یافته‌های مصاحبه از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای شناسایی جامع مؤلفه‌های اصلی و زیر مؤلفه‌های الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه در دانشگاه پیامنور از منظر فنی و تکنولوژی، علاوه بر بررسی مطالعه‌های انجام شده در این زمینه، مصاحبه‌ای نیمه‌ساختارمند با 15 نفر از خبرگان حوزه در دوره‌های برخط آزاد انبوه(موک) صورت گرفت. نتایج نشان داد که الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه در دانشگاه پیامنور از منظر فنی و تکنولوژی شامل پنج مؤلفه اصلی: تشکیل تیم فنی(سخت‌افزار-نرم‌افزار)، ویژگی‌های پلتفرم، امنیت و حریم خصوصی، امکانات فنی پلتفرم و ارائه خدمات پشتیبانی فنی ؛ و 34 زیرمؤلفه است. %U https://jti.atu.ac.ir/article_11979_76cfdb9d60a537bd0c054a69c26a169f.pdf