%0 Journal Article %T بررسی میزان استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی وارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان %J فناوری های آموزشی در یادگیری %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2476-4256 %A نجفی, محمود %A مقامی, حمید رضا %A حسینی, جواد %A جعفری, نصرت %D 2016 %\ 03/10/2016 %V 2 %N 5 %P 81-106 %! بررسی میزان استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی وارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان %K تکنولوژی‌های نوین آموزشی %K فناوری %K پیشرفت تحصیلی %R 10.22054/jti.2016.6956 %X هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی میزان استفاده از تکنولوژی‌های نوین آموزشی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدارس استان سمنان و ارائه راهکارهای مناسب بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. بدین منظور نمونه‌ای شامل 600 نفر دانش‌آموز، 300 نفر معلم، 200 نفر مدیر از مدارس استان سمنان با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های وضعیت استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی، زیرساخت‌ها، موانع استفاده از تکنولوژی‌های نوین آموزشی روی آن‌ها اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های توصیفی و آزمون خی دو مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان برخورداری و استفاده از تکنولوژی‌های نوین آموزشی در دانش­آموزان استان سمنان در حد متوسط می‌باشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مهم‌ترین مانع استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی از دیدگاه معلمان و مدیران مانع اقتصادی است. پس‌ازآن مهم‌ترین موانع به ترتیب عبارت بودند از موانع راهبردی، آموزشی، فنی، حقوقی و فرهنگی. همچنین بین استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. درمجموع نتایج حاکی از وضعیت مطلوب و متوسط استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی ازنظر دانش آموزان و نیاز به برنامه‌ریزی در جهت حل مشکلات اقتصادی و رفع موانع آموزشی بود. %U https://jti.atu.ac.ir/article_6956_cb348f6682b0a4ca7cc9a406f96d1239.pdf