ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تحلیلی اینترنت اشیا در محیط های یادگیری؛ کاربردها، الزامات و چالشها از دیدگاه متخصصان
هدف کلی مطالعهی حاضر معرفی فناوری اینترنت اشیا و بررسی تأثیر آن در محیطهای یادگیری میباشد. روش پژوهشی مورداستفاده برای دستیابی به اهداف پژوهش حاضر روش ترکیبی (تحلیلی-زمینه یابی) است و ازنظر هدف از نوع بنیادی میباشد. دادههای توصیفی پژوهش بامطالعهی کتب مربوط به این موضوع، پایاننامههای فارغالتحصیلان، مقالات فارسی و لاتین مندرج در مجلات، سایتهای مختلف اینترنتی و همچنین تعامل با متخصصین اینترنت اشیا جمعآوری و تحلیل گردید. جامعهی آماری در این پژوهش 100 نفر از متخصصان اینترنت اشیا هستند که به دلیل کم بودن تعداد جامعه همین تعداد نیز بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد. با توجه به گسترده بودن موضوع، موانع و چالشهای پیش روی اجرای این فناوری در حوزه آموزش در پرسشنامه محقق ساخته موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بعد فرهنگی-آموزشی ازنظر متخصصان بیشترین تأثیرگذاری را در پذیرش و کاربرد اینترنت اشیا در محیط یادگیری دارد و بعدازآن عوامل اقتصادی، ساختاری-انسانی، عوامل زیرساختی-فنی و بعد فردی به ترتیب اولویت تأثیرگذاری بر کاربرد اینترنت اشیا در محیطهای یادگیری رادارند.
https://jti.atu.ac.ir/article_10680_f5e34fbd579c8a7980742df170a1f958.pdf
2017-01-20
1
22
10.22054/jti.2019.36559.1252
"فناوری"
"اینترنت اشیا"
"محیطهای یادگیری"
مریم
قنبرنژاد
m.ghanbarnejad72@gmail.com
1
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمیران
AUTHOR
حسن
رستگار پور
h_rast1@yahoo.com
2
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
ساسان
سلیمی
ssalimi713@gmail.com
3
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
کاظم
دلروز
delrouz@yahoo.com
4
استادیار گروه پژوهشی مطالعات تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
اسماعیلی، س. (1394). بررسی تأثیر استفاده از اینترنت اشیا بر کیفیت آموزش و یادگیری. مقاله منتشرشده در سومین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای کاربردی در مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
1
بحرینی نژاد، اردشیر؛ طاهری زاده، سلمان. (1386). راهحل برای اینترنت اشیا. مرجع دانش (سیویلیکا). مقاله منتشرشده در دومین کنفرانس بینالمللی RFID، تهران. دانشگاه تربیت مدرس.
2
عرب، سعیدرضا؛ اشرف زاده، حسین. (1395). اینترنت اشیا راهحلی جدید در هوشمند سازی جهان پیرامون. در امیر علیدادی (ویراستار)، مرجع دانش (سیویلیکا). مقاله منتشرشده در کنفرانس بینالمللی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دبیرخانه دائمی کنفرانس. (ص 4). تهران: مجتمع آموزش عالی بم.
3
Alam, Furqan., Mehmood, Rashid.,Katib Iyad., AIBeshri,Aiiad. (2016). Analysis of Eight Data Mining Algorithms for Smarter Internet of Things (IOT). PROCEDIA COMPUTER Science 98(2016)pp.437-442. From http://www.sciencedirect.com
4
Aldein Mohammed, zeinab kamal., Ali Ahmed, Elmustafa sayed(2017). Internet of Things Applications, challenges and Related future Technologies. WSN 67(2), pp. 126-148.2017. from http://www. Worldscientificnews.com
5
Aldowah, H., Rehman, S. U., Ghazal, S., & Umar, I. N. (2017, September). Internet of Things in Higher Education: A Study on Future Learning. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 892, No. 1, p. 012017). IOP Publishing.
6
Asseo,I., Johnson,M., Nilsson,B., chalapathy,N., and Costello T.J. (2016).Internet of Things: Riding the wave in higher education. EDUCAUSE review July/August 2016.
7
Chang, F-C. & chen, Duen-Kai. (2015).Future classroom with the Internet of Things A service-oriented Framework. Journal of Information Hiding and Multimedia signal processing-ubiquitous International.
8
Educause learning Initiative. (ELI2017).7Things you Should know About Smart classrooms.from http://www.rit.edu/academicaffairs/tls/sites/rit.edu
9
Gul, shahla,. Asif, Muhammad., Ahmad, Arshad., Yasir,Muhammad,. Majid,Muhammad.,sherazarshad,M(2017).A survey on Role of Internet of Things in Education. IJCSNS International journal of computer scince and network security, vol.17.,no 5.may 2017.
10
Johnson MC, Graham CR. (2013). The effect of instructional use on teaching and
11
learning. Idaho. Brigham
12
Kalluri,Rahul(july 21, 2017). The Application of IOT in Education. From http://mse238blog.stanford.edu/2017/07/rahulkal/the-applications-of-iot-in-education/
13
Kusmin, M. (2017). school of Digital Technology. IFI 8101-INFORMATION society Approaches and ICT processes.
14
Lin, G.xiao(2010). Research on the courses program and Educational Mission for the Specially in
15
the Internet of things. Computer, vol.16.
16
McRae, Leanne., Ellis, Katie, and Kent Mike(2018). The internet of things(iot): education and technology. From http://www.curtin.edu.au/
17
Nadel, Brian(2017).school building on outopilot. From http://www.distrctadministration.com
18
Niewolny, D. (2013). How the internet of things is revolutionizing healthcare. White paper, 1-8.
19
Pruet, putjorn., Farzin, Deravi.,Siang, chee., chaiwut, Ang-Narong(2015). Exploring the Internet
20
of "Educational Things"(IOET) in rural under privileged areas. 978-1-4799-7961-5/15/2015 IEEE.
21
Saran, C. (2013). Internet of Things to power classroom education.from http://www.computerweekly.com
22
Selinger,M., Sepulveda,A., and Buchan, j(2013). Education and the internet of Everything, How Ubiquitous connectedness can help Trans from pedagogy. Sisco consulting Serrices and sisco EMEAR Education Team.
23
Veermanickam, M.R.M.,Mohanapriya, Dr,M. (April 2016). IOT enabled Futurs Smart Campus With effective E-learning: i-campus. GSTF Journal of Engineering Technology(JET) VOL 3 (N 04),April 2016.
24
ORIGINAL_ARTICLE
فراتحلیل نقش کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در جریان آموزش و یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران
با توجه به این که هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیلهای ارائه شده در زمینهی نقش کاربست فاوا در جریان آموزش و یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران است، روش این پژوهش فراتحلیل است. جامعهی آماری پژوهش حاضر را آثار مکتوب اعم از پایاننامهها و مقالات مندرج در سایتهای علمی ایران داک، مگ ایران، اس.آی.دی ، نورمگز و برخی از مقالات نمایه شده در مجلات در بین سالهای 94-87 تشکیل داده است، که از بین آثار انجام شده 57 پژوهش انتخاب و بعد از بررسیهای انجام شده 36 پژوهش به دلیل دارا بودن اطلاعات لازم برای بررسی برگزیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک دو نرم افزار فراتحلیل و اکسل صورت گرفته است. به منظور بررسی آماری در بخش آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در بخش آمار استنباطی برای محاسبه اندازه اثر از g هگز و مدل اثرات ثابت و اثرات تصادفی، و جهت ترکیب اندازه اثرها از روش ترکیب احتمالات t واینر استفاده گردید. یافتههای پژوهش در بخش آمار توصیفی نشان میدهد، بیشترین مقالات از بین سالهای 91-92 انتخاب شدهاند. در بخش آمار استنباطی نیز نتایج نشان از سوگیری انتشار مطالعات اولیه دارند. همچنین یافتهها نشان میدهد که اندازه اثر تمامی پژوهشها به جز یک پژوهش در سطح 05/0 معنیدار میباشند، بنابراین بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با پیشرفت تحصیلی فراگیران رابطه معناداری وجود دارد. این مطلب مؤید نقش مؤثر فاوا بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در صورت کاربرد اصولی آنها در مدارس و دانشگاهها میباشد.
https://jti.atu.ac.ir/article_10681_d5e821586caf04079056b7487f6b89e2.pdf
2017-01-20
23
52
10.22054/jti.2019.19376.1199
فراتحلیل
فاوا
آموزش و یادگیری
پیشرفت تحصیلی
زهرا
بیگدلی
zahrabigdeli93@gmail.com
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
مهدی
معینی کیا
m_moeinikia@uma.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
عادل
زاهد بابلان
zahed@uma.ac.ir
3
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق ارذبیلی
AUTHOR
علی
خالق خواه
alikhalegh@gmail.com
4
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
احمدی، م.، فلاح، و. و میرزا خانی، س. (1390). مقایسه تأثیر آموزش چندرسانهای تعاملی با چندرسانهای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانشآموزان ابتدایی، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(4)، 117-129.
1
ادیب، یوسف؛ راد سلیمانی، لیلا؛ عظیمی، محمد. (1394). تأثیر هوشمند سازی مدارس در تعامل با نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزش، سال ششم، شمارهی اول، 41-21.
2
امیری، صدیقه. (1393). بررسی تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس فیزیک دوره دوم متوسطه، ماهنامه سراسری رسانههای نوین و آموزش، سال اول، شمارهی سوم، 23-17.
3
آصفیاملشی، ر. (1388). شاخصهای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزشوپرورش ایران و جهان. تهران: ورای دانش.
4
بخشایش، علیرضا؛ جسمانی، سیده سمانه؛ افشانی، سید علیرضا. (1393). بررسی تأثیر مدارس هوشمند بر اضطراب رایانه، خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی و مقایسهی آن با مدارس غیرهوشمند، فصلنامه اندیشههای نوین، دورهی یازدهم، شمارهی دوم، 48-33.
5
البرزی، شهلا؛ سیف، دیبا. (1393). بررسی رابطه باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و برخی از عوامل جمعیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس آمار، مجلهعلوماجتماعیوانسانی، دانشگاه شیراز، شماره 12.
6
تقوایی، سعید؛ زحمتکش، ناصر. (1384). فناوری اطلاعات در اروپا، تهران، انتشارات گلواژه.
7
توکلی دیزیچه، ایرج؛ کریمی علویجه، مهدی. (1394). بررسی کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند مهارتآموزی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، سازمان فنی حرفهای، تهران.
8
حاج مؤمنی، شیرین؛ وطنخواه اعظم. (1392). تأثیر آموزش چندرسانهای بر عملکرد و رغبت تحصیلی دانشآموزان نسبت به درس زبان انگلیسی، مجموعه مقالات همایش ملی فناوریهای نوین در تعلیم و تربیت، اداره کل آموزشوپرورش، اصفهان. 204- 192.
9
حسن پور، معصومه. (1393). تأثیر فناوریهای نوین بر بهرهوری آموزشی معلمان آموزشوپرورش مازندران، ماهنامه سراسری رسانههای نوین و آموزش، سال اول، شمارهی دوم، 28-19.
10
حسینی، عباس؛ معینیکیا، مهدی؛ فرجاللهی، مهران؛ رجبی، حسنعلی. (1392). امکانسنجی آموزش درس کامپیوتر در دورهی ابتدایی، مجموعه مقالات همایش ملی فناوریهای نوین در تعلیم و تربیت، اداره کل آموزشوپرورش، اصفهان. 108- 92.
11
خدادادحسینی، سید حمید؛ فتحی، سعید. (1390). بررسی ارتباط بین آمادگی الکترونیکی کشور و اثربخشی کاربرد فناوری اطلاعات در بنگاهها با رویکرد فراتحلیل، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره سوم، شماره 8، 81-96.
12
خلخالی، علی؛ شکیبایی، زهره؛ آندش، مهدی. (1390). فراتحلیل اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفهای معلمان. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دورهی اول، شماره 3، 165-181.
13
دائیزاده، حسین؛ حسین زاده، بابک؛ غزنوی، محمدرضا. (1389). بررسی نقش (ICT) بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، سال چهارم، شماره 4، 97 ـ 81.
14
درتاج، فریبرز؛ لک پور، الهام؛ بهلولی، علی. (1392). بررسی میزان تأثیر مدارس هوشمند استان لرستان بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه، نشریه فناوری آموزشی، جلد هشتم، شمارهی دوم، 141-123.
15
دلاور، علی. (1385). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، نشر ویرایش.
16
دلاورپور، محمدآقا. (1388). پیشبینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی براساس جهتگیری هدف پیشرفت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، شیراز.
17
دلیر ناصر، نرگس، حسینی نسب، سید داود. (1394). بررسی مقایسهای پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشآموزان ابتدایی مدارس عادی و هوشمند شهر تبریز، فصلنامه علوم تربیتی، آموزش و ارزشیابی، شمارهی 29، 42-31.
18
ذوقی پور، عباس؛ غفاری، صمد. (1384). مدارس چندرسانهای گامی بهسوی مدارس در آموزشوپرورش، مجموعه مقالات اولین کنفرانس IT هوشمند، سازمان آموزشوپرورش، یزد.
19
زمانی، بیبی عشرت؛ سعیدی، ذوالفقار؛ عابدی، احمد. (1390). اثربخشی و پایداری تأثیر استفاده از چندرسانهایها بر خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی درس ریاضی سال اول دبیرستان، مجله رویکردهای نوین آموزشی، شمارهی چهاردهم، 22-1.
20
سراجی، فرهاد؛ سیفی، آتنا. (1393). بررسی نقش مهارتهای یادگیری الکترونیکی بر رضایت و موفقیت تحصیلی دانشجویان مجازی، مجله فناوری آموزش و یادگیری، سال اول، شمارهی دوم، 81-57.
21
سلیمان پور، جواد؛ خلخالی، علی؛ رعایت کننده فلاح، لیلا. (1389). تأثیر روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی سال سوم راهنمایی، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دورهی اول، شمارهی دوم، 93-86.
22
سیاری، حبیبالله؛ لطفی پور، پیمان؛ کاظم پور، اسماعیل. (1391). تأثیر آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال هشتم، شمارهی بیست و سوم، 25-1.
23
شاهمحمدی، غلامرضا؛ محمدی مقدم، یوسف؛ عنایتی، علی. (1389). بررسی نقش فناوری اطلاعات در بهبود آموزش دانشگاه علوم انتظامی، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، دورهی پنجم، شمارهی دوم، 250-228.
24
شریفی، اصغر؛ محمد داودی، امیرحسین؛ اسلامیه، فاطمه. (1391). رابطه میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد دبیران در فرایند یاددهی و یادگیری، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دورهی دوم، شمارهی چهارم، 167-145.
25
صادقی، سارا. (1388). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پیشرفت و انگیزش تحصیلی دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر دارب در سال تحصیلی 88-87، پایاننامهی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت.
26
صادقی، طیبه؛ امانی، وحید. (1394). تأثیر چندرسانهای آموزشی بر یادگیری درس ریاضی پایه ششم ابتدایی دبستانهای شهرستان بجنورد در سال تحصیلی 95-94، مجموعه مقالات ملی مدارس هوشمند و تعلیم و تربیت، خراسان شمالی، 334-325.
27
صدرالدین، ستاری؛یوسف، نامور؛ حاج نظری، یوسف. (1391). رابطه میزان آشنایی و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر هریس، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دورهی سوم، شمارهی دوم، 103- 85.
28
ضامنی، فرشیده؛ سحر، کاردان. (1389). تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شمارهی اول، 38-24.
29
عارضی، سوزان؛ شهبازی، محمد؛ شهبازی، مهرداد. (1392). بررسی نقش فنّاوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در محیط آموزشی، مجموعه مقالات همایش ملی فناوریهای نوین در تعلیم و تربیت، اداره کل آموزشوپرورش، اصفهان. 128- 109.
30
عسگری، اعظم؛ شکری کهی، مریم؛ کمالی محمد زاده، فریده. (1394). بررسی تأثیر تکنولوژی بر یادگیری و یادداری درس ریاضی، سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران.
31
عقیلی، مجتبی؛ فتوحی نیا، مریم. (1392). بررسی تأثیر فناوری هوشمند (کلاسهای مجهز به تخته هوشمند) بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستان نمونه شهرستان گنبدکاووس، دانشگاه پیام نور واحد بینالملل، دانشکده علوم انسانی، دوحهی قطر.
32
غمین، خجسته؛ نوروزی، داریوش. (1391). تأثیر چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری درس لوحه نویسی فارسی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، شمارهی 24، 142-119.
33
فراهانی، ابوالفضل؛ زارعی، مریم؛ شریفیان، اسماعیل. (1387). فناوری اطلاعات و رابطهی آن با عملکرد تحصیلی و آیندهی شغلی دانشجویان تربیتبدنی. مطالعه موردی: دانشگاه کرمان، فصلنامه المپیک، سال هفدم، شمارهی دوم، 112-101.
34
قاسمی، مریم. (1388). تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر میزان یادگیری و سواد اطلاعاتی دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی در درس علوم تجربی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتمعلم، تهران.
35
قربانی زاده، وجه اله؛ حسننانگیر، سید طه. (1392). راهنمای کاربردی فراتحلیل با نرمافزار CMA2، تهران: نشر جامعهشناسان.
36
قربانیزاده، وجهالله؛ حسننانگیر؛ سید طه؛ رودساز، حبیب. (1392). فراتحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در ایران، فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران. دورهی 17، شماره 2، 177-196.
37
قندالی، زهرا؛ ضرابیان، فروزان، ضرابیان؛ فتانه، حسنی جعفری؛ تاجیک فیلستان، حسن. (1393). تأثیر استفاده از نرمافزار کیف الکترونیکی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال پنجم، شمارهی دوم، 160-141.
38
کاظم پور، اسماعیل؛ غفاری، خلیل؛ هدایتی، فرشته. (1390). طراحی برنامه درسی فاوا و بررسی اثربخشی آن بر عملکرد دانشآموزان دوره متوسطه، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شمارهی سوم، 65-44.
39
کیاسی، حمیرا. (1386). راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات در آموزشوپرورش، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، شماره 15.
40
ماشینی، جمیله. (1390). عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی،فصلنامهتعلیمو تربیت، شماره 8.
41
مشهدی سری، فرشته؛ عطایی، غلامرضا. (1391). تأثیر آموزش مبتنی بر وب نمرات درس فیزیک برای دانشجویان رشته رادیولوژی، فصلنامه پژوهش در آموزش علوم پزشکی، دورهی پنجم، شمارهی اول، 66-61.
42
ملکی، حسن. (1388). رویکرد تلفیقی به برنامه درسی، تهران، انجمن اولیا و مربیان.
43
منوچهری، سوران. (1393). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری درس جغرافیای دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر سروآباد، مجله آموزش جغرافیا، دورهی سیام، شمارهی اول، 57-48.
44
نجفی، حسین. (1387). تأثیر فناوری اطلاعات بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای شهر اردبیل، مجله پیک نور، شمارهی بیست و سوم، 93-82.
45
نیاز آذری، کیومرث؛ بهنام فر، رضا؛ اندی، صدیقه. (1391). تأثیر بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری دانشآموزان دورهی ابتدایی، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال دوم، شمارهی سوم، 43-31.
46
واصفیان، پروانه؛ نقش، سیمین. (1393). مقایسهی یادگیری خود نظم بخش و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس عادی و هوشمند اصفهان، مجله پژوهشهای برنامه درسی، انجمن مطالعات برنامهی درسی ایران، دورهی چهارم، شمارهی اول، 116- 103.
47
وطنخواه اعظم؛ حاج مؤمنی، شیرین. (1392). تأثیر آموزش فعال فناورانه درس شیمی بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت در دانشآموزان مقطع متوسطه، مجموعه مقالات همایش ملی فناوریهای نوین در تعلیم و تربیت، اداره کل آموزشوپرورش، اصفهان.
48
هومن، حیدر علی. (1392). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی، چاپ سوم، تهران، انتشارات سمت.
49
Adeyemi, B. A. (2012). Effects of computer assisted instruction (CAI) on students’ achievement in social studies in Osun state, Nigeria. Mediterranean Journal of Social Sciences, 3(2), 269-277.
50
Basri, H. (2010). Digital divide in turkish primary schools: Sakarya sample. the turkish Online Journal of Educational technology, 9 (1).
51
Ben Youssef, A., & Dahmani, M. (2008). The Impact of ICT on student performance in higher education: direct effects, indirect effects and organizational change. Revista de Universida y Sociedad Del Conocimiento, 5(1), 45-56.
52
Breen, R. Lindsay, R. Jenkins, A. & Smith, P. (2001). the role ofinformation and communications technologies in a university learning environment. Studies in Higher Education, 26 (1), 95-114.
53
COX, M, et al. (1999). what factors support or prevent teachers form using ICT in their classrooms. 6 (9), 45 – 59.
54
Deryakulu, D. Buyukozturk, S., & Ozcinar, H. (2010). Predictors of academic achievement of student ICT teachers with different learning styles. International Journal of Human and Social Sciences, 5 (9). 567- 570.
55
Elliot, S. (2010). Multimedia in schools: A study of web-based animation effectiveness. Retrieved from http://center. uoregon. Edu.
56
Harrison, C., Cavendish, S., Comber, C., Fisher, T., Harrison, A., Haw, K., et al. (2014). ImpaCT2: The impact of information and communication technologies on pupil learning and attainment. ICT in Schools Research and Evaluation Serie 7. Covery: BECTA/London: DfES.
57
Jaschik, S. (2010). Educes constituent groups online and face to face discussions on topics of interest. Retrieved from http://www. educause. edu.
58
Little, J.H. Corcoran, J. & Pillai, V. (2008). Systematic Reviews and Meta-Analysis. Published by Oxford University Press.
59
Miker, F. (2011). The roles of information communication technologies in education review article with emphasis to the computer and internet. Ethiopian Journal of Education and Sciences, 6(2), 1-14.
60
Owusu, K. A., Monney, K. A., Appiah, J. Y., & Wilmot, E. M. (2010). Effects of computer-assisted instruction on performance of senior high school biology students in Ghana. Computers and education, 55(2), 904-910.
61
Sang, G. Valcke, M. Braak, J. V. & tondeur, Jo. (2010). Student teacher’s thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54 (1), 103-112.
62
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر آموزش فلسفه به روش پژوهش مشارکتی بر کاهش باورهای غیرمنطقی دانش آموزان
تحقیقی نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است.هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش فلسفه به شیوه مشارکتی بر کاهش باورهای غیر منطقی دانش آموزان بوده است.جامعه ی مورد مطالعه : دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی تهران 94-93 بوده است.که از روش نمونه برداری چند مرحله ای تعداد50 نفر از دانشآموزانی که باورهای غیر منطقی آنها بالاتراز سطح متوسط است انتخاب و به حکم قرعه یک گروه به عنوان گروه آزمایش(25 نفر)و یک گروه دیگر تحت عنوان گروه گواه (25نفر)انتخاب شدند. برنامه آموزش فلسفه ( p4c ) روی گروه آزمایش در 8جلسه 90دقیقه ای اجرا شد در حالی که گروه کنترل ، هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد . بعد از مداخله در مرحله پس آزمون هر دو گروه (آزمایش و گواه) پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونزرا تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس بین گروهی )استفاده شد. ضمن تایید فرضیه اصلی تحقیق،نتایج پژوهش نشان داد آموزش فلسفه به روش پژوهش مشارکتی باورهای غیر منطقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه را کاهش داده است.
https://jti.atu.ac.ir/article_10883_ad441466603416271182f387525eb8f7.pdf
2017-01-20
53
62
10.22054/jti.2020.15960.1180
" آموزش فلسفه "
" پژوهش مشارکتی "
" کاهش باورهای غیر منطقی "
لیلا
فتحی ورنوسفادرانی
l.fathi70@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
LEAD_AUTHOR
قدسی
احقر
l.fatzhi70@yahoo.com
2
دانشیار سازمان برنامه ریزی پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش و دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
- آلیس، آ. و هارپر، ر. (1975). زندگی عاقلانه. ترجمه مهرداد فیروز بخت. (1377). تهران: رشد.
1
- پورشایگان، م.؛ حسنیان، س. و یزدی، م. (1382). رابطه باورهای غیرمنطقی با میزان رضایت شغلی مشاوران دبیرستانهای شهر تهران. تازهها و پژوهشهای مشاوره، 4 (14)، 55-68.
2
- ذوالفقاری مطلق، م (1377). بررسی اثربخشی درمان منطقی هیجانی بر افسردگی و روابط بین فردی نامتعادل ناشی از تعارض زناشویی (مطالعه موردی)، پایاننامه کارشناسی ارشد بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران
3
- سیاوشی، حسین و نوابی نژاد، ش (1384). رابطه بین الگوهای ارتباط زناشویی و باورهای غیرمنطقی دبیران دبیرستانهای ملایر، تازههای پژوهش مشاوره، شماره 4.
4
- شفیعآبادی، عبدالله (1387). فنون و روشهای مشاوره. نشر: مقدمه، تهران.
5
- صمصام شریعت، م (1390). توانمندیهای روابط بین فردی، تهران: نشر قطره
6
- علیزاده صحرایی، ا - ه. خسروی، ز و بشارت، م - ع (1389). رابطه باورهای غیرمنطقی با کمالگرایی مثبت و منفی در دانش آموزان شهرستان نوشهر، مطالعات روانشناختی، شماره 6.
7
- Dil0venzo, T, David, & Montgomery, GH. (2007). The interrelathons between irrational cognitive processes and distress in stressful academic settings. personality and Individual Differences, 42 (2): 765 – 776.
8
- Feidman, R.S. (1987). Understanding psychology. New York: Mc Graze Hill.
9
- Lipman. M. (2003). Thinking in education, New York: Cambridge University Press.
10
- Marcotte, D. (1996). Irrational belifs and depression in adolescence. Adolescence, 31: 935 – 954.
11
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر واقعیت افزوده آموزشی بر یادگیری مادام العمر و عملکرد یادگیری در دانش آموزان
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر واقعیت افزوده آموزشی بر یادگیری مادامالعمر و عملکرد یادگیری دانشآموزان است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 میباشند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. گروه آزمایش با استفاده از واقعیت افزوده و گروه کنترل به روش سنتی در شش جلسه یکساعته آموزش دیدند. پیشآزمون –پسآزمون دو گروه با استفاده از پرسشنامه اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری مادامالعمر وتزل (2010) و عملکرد یادگیری مهدی پور (1393) بودند. یافتههای پژوهش نشان داد در متغیر عملکرد یادگیری و متغیر یادگیری مادامالعمر تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (P<0.001). در مؤلفههای یادگیری مادامالعمر (باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستوجوی اطلاعات، توجه به صلاحیتهای فردی) تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (P<0.001). بهطور کلی نتایج نشان داد استفاده از واقعیت افزوده آموزشی بر یادگیری مادامالعمر و عملکرد یادگیری دانش آموزان و همچنین مؤلفههای یادگیری مادامالعمر تأثیر دارد و باعث افزایش یادگیری مادامالعمر و بهبود عملکرد یادگیری در دانش آموزان میشود. پیشنهاد میشود که از واقعیت افزوده آموزشی در آموزش دروس مختلف و پایه های مختلف استفاده شود.
https://jti.atu.ac.ir/article_10884_de9b6c64db6b17019847d77a25262683.pdf
2017-01-20
63
91
10.22054/jti.2020.43564.1268
واقعیت افزوده آموزشی
یادگیری مادامالعمر
عملکرد یادگیری
دانش آموزان
مریم
رجبیان ده زیره
m.rajabiyan1393@gmail.com
1
عضو هسته پژوهشی، دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
AUTHOR
حمید رضا
مقامی
hmaghami@gmail.com
2
مدیر هسته پژوهشی، استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
AUTHOR
صلاح
اسمعیلی گوجار
salah@yahoo.com
3
عضو هسته پژوهشی، کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
AUTHOR
سکینه
شریفاتی
sharifati.s110@gmail.com
4
تکنولوژیآموزشی ، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی ، علامه طباطبتئی ، تهران
LEAD_AUTHOR
حقی، پرستو و روحی، صمد (1394). طراحی کاربرد آموزش الفبای فارسی با بهره گیری از فناوری واقعیت افزوده. اولین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها. اصفهان، بنیاد ملی بازی های رایانه ای، دانشگاه اصفهان.
1
رستمی، سلمان، (1396). مطالعه تحلیلی نقش فنائری واقعیت افزوده در فرایند یاددهی و یادگیری و کسب دیدگاه متخصصان و ارائه راهکار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی.
2
سبزواری، مهری و آداک، موسی (1394). رویکرد یادگیری مادام العمر و دلالت های آن برای تغییر فرهنگ یادگیری. اولین همایش راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران.
3
سعید، نسیم و زارع، حسین (۱۳۹۳). روش تدریس پیشرفته. تهران: انتشارات پیام نور.
4
شکری، امید (1396). تاثیر استفاده از واقعیت افزوده در آموزش و یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد علمو تربیتی، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند.
5
صرامی، نسیبه، راستی، جواد و ماهر، مجتبی (1395). بررسی کاربرد فناوری واقعیت افزوده به عنوان یک روش چندحسی در بهبود نارساخوانی. دومین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالشها، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
6
طالب، زهرا و محمودی، زهرا (1397). واقعیت افزوده و مفاهیم و کاربرد آن در آموزش. دومین کنفرانس دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی ایران، تهران.
7
عباسی، حامد (1396). نگرشی نو بر تکنولوژی آموزشی. نشریۀ نامه بالندگی، شماره 1، 18-1.
8
علیخانی، پرستو، رضاییزاده، مرتضی، وحیدی اصل (1396). تحلیل بازی گروهی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بنام سفارش غذا در یادگیری همیارانه. فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه های نوین تربیتی، دوره 13، شماره 4، 39-62.
9
علیخانی، پرستو، رضاییزاده، مرتضی، وحیدی اصل، مجتبی و کریمی مقدم، نازنین (1396). یادگیری پدیده های جوی از طریق نرم افزار واقعیت افزوده AR-Blue Sky با تاکید بر افزایش تعامل. سومین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
10
کبیری، علی اکبر، نوروزی، ناصر، حسینی، سید مصطفی و قاسمی، علی (1396). ضرورت استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در برنامه آموزش فلسفه به کودکان (P4C). فصلنامه علمی تخصصی فناوری آموزشی، سال چهارم، شماره 6 و 7، 65-57.
11
مهدی پور، مصطفی (1393). تاثیرعوامل انگیزش یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گیلان). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
12
نودولقی، محمدرضا و خلیق، غلامرضا (1395). بررسی کاربرد واقعیت افزوده در ارتقای کیفی مهارت آموزی. پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال، تهران.
13
نوروزی، محسن، سامانی، بهزاد و لطفی، احسان (1396). واقعیت افزوده و کاربردهای آن. سومین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر و مکانیک ایران.
14
هادیلو، امین (1395).نقش روند فناوری اطلاعات بر سواد دیجیتالی به روش آینده پژوهی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
15
Alfirevic, N., Bosnjak, I., Brudic, A., Buic, N., Pavicic, J., Piljek Ziljal, O., Rasan-Krizanac, M., Vranesevic Marinic, N., Vucic, M., Ziljak, T., & Zivcic, M. (2017). Strategic framework for promotion of lifelong learning in the republic of croatia 2017-2021. Mile Živčić, Director, 12, 1-11.
16
Attaran, M. (2004). Information technology context of reforms in education. Tehran: Institute of Technological Educational Development of Smart Schools; 2004.
17
Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6(4), 355-385..
18
Azuma, R., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S., & MacIntyre, B. (2001). Recent advances in augmented reality. IEEE computer graphics and applications, 21(6), 34-47.
19
Beckmann, J., & Weber, P. (2016). Cognitive presence in virtual collaborative learning: Assessing and improving critical thinking in online discussion forums. Interactive Technology and Smart Education, 13(1), 52-70.
20
Bokyung, K. (2008). Investigation on the relationships among media characteristics, presence, flow, and learning effects in augmented reality based learning. In Multimedia and E-Content Trends (pp. 21-37). Vieweg+ Teubner.
21
Bourdon, M. (2014). Lifelong learning from the ‘70s to Erasmus for all: A rising concept. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3005-3009.
22
Bower, M., Howe, C., McCredie, N., Robinson, A., & Grover, D. (2014). Augmented Reality in education–cases, places and potentials. Educational Media International, 51(1), 1-15.
23
Chen, C. M., & Tsai, Y. N. (2012). Interactive augmented reality system for enhancing library instruction in elementary schools. Computers & Education, 59(2), 638-652.
24
Chen, C. P., & Wang, C. H. (2015). Employing augmented-reality-embedded instruction to disperse the imparities of individual differences in earth science learning. Journal of Science Education and Technology, 24(6), 835-847.
25
Cheng, K. H., & Tsai, C. C. (2013). Affordances of augmented reality in science learning: Suggestions for future research. Journal of science education and technology, 22(4), 449-462.
26
Chiang, T. H., Yang, S. J., & Hwang, G. J. (2014). Students' online interactive patterns in augmented reality-based inquiry activities. Computers & Education, 78, 97-108.
27
Chin, K. Y., Wang, C. S., & Chen, Y. L. (2018). Effects of an augmented reality-based mobile system on students’ learning achievements and motivation for a liberal arts course. Interactive Learning Environments, 1-15.
28
Dewey, J. (1966). Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. New York: Free Press.
29
Di Serio, Á., Ibáñez, M. B., & Kloos, C. D. (2013). Impact of an augmented reality system on students' motivation for a visual art course. Computers & Education, 68, 586-596.
30
Eisenkraft, A. (2003). Expanding the 5E model, Science Teacher.
31
Guazzaroni, G. (2013). Emotional mapping of the archaeologist game. Computers in Human Behavior, 29(2), 335-344.
32
Guazzaroni, G., & Leo, T. (2011). Emotional mapping of a place of interest using mobile devices for learning. In Proceedings of IADIS International Conference on Mobile Learning (pp. 277-281).
33
Huang, T. C., Chen, C. C., & Chou, Y. W. (2016). Animating eco-education: To see, feel, and discover in an augmented reality-based experiential learning environment. Computers & Education, 96, 72-82.
34
Ibáñez, M. B., Di Serio, Á., Villarán, D., & Kloos, C. D. (2014). Experimenting with electromagnetism using augmented reality: Impact on flow student experience and educational effectiveness. Computers & Education, 71, 1-13.
35
Ibanez, M. B., Di-Serio, A., Villaran-Molina, D., & Delgado-Kloos, C. (2015). Support for augmented reality simulation systems: The effects of scaffolding on learning outcomes and behavior patterns. IEEE Transactions on Learning Technologies, 9(1), 46-56.
36
ITNOW (2012). Digital citizenship. Retrieved October 30, 2014, from ttp://www.bcs.org/ content/conWebDoc/48348
37
Johnson, L., Becker, S. A., Estrada, V., & Freeman, A. (2015). NMC horizon report: 2015 library edition (pp. 1-54). The New Media Consortium.
38
Ke, F., & Hsu, Y. C. (2015). Mobile augmented-reality artifact creation as a component of mobile computer-supported collaborative learning. The Internet and Higher Education, 26, 33-41.
39
Kidd, S. H., & Crompton, H. (2016). Augmented learning with augmented reality. In Mobile learning design (pp. 97-108). Springer, Singapore.
40
Laal, M., & Salamati, P. (2012). Lifelong learning; why do we need it?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31, 399-403.
41
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press.
42
Leone, S., & Guazzaroni, G. (2012). Pedagogical sustainability of interoperable formal and informal learning environments. In Organizational Learning and Knowledge: Concepts, Methodologies, Tools and Applications (pp. 2823-2846). IGI Global.
43
Lin, T. J., Duh, H. B. L., Li, N., Wang, H. Y., & Tsai, C. C. (2013). An investigation of learner's collaborative knowledge construction performances and behavior patterns in an augmented reality simulation system. Computers & Education, 68, 314-321.
44
Lytridis, C., Tsinakos, A., & Kazanidis, I. (2018). ARTutor—An Augmented Reality Platform for Interactive Distance Learning. Education Sciences, 8(1), 6.
45
Markamah, N., Subiyanto, S., & Murnomo, A. (2018). The effectiveness of augmented reality app to improve student's achievement in learning introduction to animals. Journal of Education and Learning, 12(4), 2089-9823.
46
Munnerley, D., Bacon, M., Wilson, A., Steele, J., Hedberg, J., & Fitzgerald, R. (2012). Confronting an augmented reality.
47
O’Brien, T., & Stavert, B. (2011). Creating good digital citizens. Education in a technological world: Communicating current and emerging research and technological efforts, 115-119.
48
Ozdemir, M., Sahin, C., Arcagok, S., & Demir, M. K. (2018). The Effect of Augmented Reality Applications in the Learning Process: A Meta-Analysis Study. Eurasian Journal of Educational Research, 74, 165-186.
49
Ribble, M. (2011). Digital citizenship in schools. International Society for Technology in Education.
50
Ribble, M. S., Bailey, G. D., & Ross, T. W. (2004). Digital citizenship: Addressing appropriate technology behavior. Learning & Leading with technology, 32(1), 6.
51
Schank, R. C. (1995). What we learn when we learn by doing. Northwestern University.
52
Sommerauer, P., & Müller, O. (2014). Augmented reality in informal learning environments: A field experiment in a mathematics exhibition. Computers & Education, 79, 59-68.
53
Wang, H. Y., Duh, H. B. L., Li, N., Lin, T. J., & Tsai, C. C. (2014). An investigation of university students’ collaborative inquiry learning behaviors in an augmented reality simulation and a traditional simulation. Journal of Science Education and Technology, 23(5), 682-691.
54
Wei, X., Weng, D., Liu, Y., & Wang, Y. (2015). Teaching based on augmented reality for a technical creative design course. Computers & Education, 81, 221-234.
55
Wu, H. K., Lee, S. W. Y., Chang, H. Y., & Liang, J. C. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & education, 62, 41-49.
56
Wetzel, A. P., Mazmanian, P. E., Hojat, M., Kreutzer, K. O., Carrico, R. J., Carr, C., ... & Rafiq, A. (2010). Measuring medical students' orientation toward lifelong learning: a psychometric evaluation. Academic medicine, 85(10), S41-S44.
57
Yoon, S. A., Elinich, K., Wang, J., Steinmeier, C., & Tucker, S. (2012). Using augmented reality and knowledge-building scaffolds to improve learning in a science museum. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 7(4), 519-541.
58
Zhang, J., Sung, Y. T., Hou, H. T., & Chang, K. E. (2014). The development and evaluation of an augmented reality-based armillary sphere for astronomical observation instruction. Computers & education, 73, 178-188.
59
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین استفاده از شبکه اجتماعی و مهارت اجتماعی دانشجویان
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی با مهارتهای اجتماعی دانشجویان انجام شد. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و از نظر نوع روش، یک پژوهش هبستگی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه در این پژوهش، با استفاده از فرمول کوکران110 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی بودند که به روش خوشهای نمونهگیری شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته شبکه اجتماعی و پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون بود؛ که روایی شبکه اجتماعی توسط چند تن از کارشناسان خبره علوم ارتباطات سنجیده شد و پایایی آن 78 % بدست آمد. روایی پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون توسط چند تن از کارشناسان سنجیده شد و همچنین پایایی آن 83 % به دست آمد. برای تحلیل دادهها، از تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی: آزمون آماری همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استاندارد به شیوه همزمان استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین مهارت اجتماعی دانشجویان و استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
https://jti.atu.ac.ir/article_10684_3ec54eedc833128829c1bd7d15d9b211.pdf
2017-01-20
91
110
10.22054/jti.2020.7124.1112
شبکه اجتماعی
مهارت اجتماعی
فضای مجازی
زهرا
حسینی
hosseinizahra12@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
LEAD_AUTHOR
زهرا
حسینی
zahra_hosseini25 @yahoo.com
2
استادیار
AUTHOR
احمدنیا، ش. (1392). بررسی جامعهشناختی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر مناسبات خانوادگی، همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکههای اجتماعی، تهران، جهاد دانشگاهی، پژوهشکده فناوری اطلاعات.
1
اسکندری پور، ا. (1391). شبکه نگاری کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی اینترنتی، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشکده صداوسیما.
2
اسلامی، م. (1391). بررسیشبکههایاجتماعیوتأثیراتآنهابرابعادمختلفزندگی. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی. دانشگاه تهران.
3
باستانی، س. (1382). جزوه درس تحلیل شبکه در جامعهشناسی، دانشگاه الزهرا.
4
حسینی، ب. افراسیابی، م. (1391). شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان، مطالعه موردی بزرگترین جامعه مجازی ایران، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره 1، ص 31-62.
5
درود، س. م. (1388). ماکسیممسازی انتشار تأثیرات اجتماعی در شبکههای اجتماعی، تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
6
دهستانی، م. (1387). مهارت های زندگی (4). چاپ اول، تهران: جیحون.
7
رضانیا، آ. (1389). اینترنت و حوزه عمومی، مطالعه موردی تحلیل سایت گفتمان، برگرفته از سایت موسسه تحقیقاتی همشهری به آدرس: WWW.HCCMR.COM.
8
زنجانی زاده، ه. جوادی، ع.م. (1384). "بررسی تأثیرات اینترنت بر ارزشهای خانواده در بین دانشآموزان دبیرستان ناحیه 3 مشهد". مجله روانشناسی ایران، دوره ششم، ش 2، ص 128_146.
9
سیدعلوی،م.، نقیب السادات، ر. (1391). حوزه عمومی در فضای مجازی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره: 109-151.
10
عدلی پور، ص.، یزدخواستی، ب.، کیخائی، ا. (1392). حوزه عمومی و گفتگو در فضای مجازی شبکههای اجتماعی، مطالعات فرهنگ_ ارتباطات، سال چهارم، شماره 21: 81-101.
11
عقیلی و.، جعفری، ع. (1392). بررسی اهداف آشکار و پنهان شبکههای اجتماعی، همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکههای اجتماعی، تهران، جهاد دانشگاهی، پژوهشکده فناوری اطلاعات،
12
فیضی، ا. (1384). سبک فراغتی و استفاده از اینترنت در بین دانشآموزان 18 ـ 12 ساله شهر تهران، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
13
قربان نیا، ن. (1391). تبیین سازگاری دانش آموزان برحسب دانش، نگرش و رفتار آنها نسبت به شبکههای اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی . دانشگاه آزاد واحد چالوس.
14
محسنی، ح. (1386). فنآوری اطلاعات. تهران: انتشارات کتابدار.
15
مهرابی زاده، م.، تقوی، ف.، عطاری، ی. (1388). تأثیر آموزشجرات ورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر، مجله علوم رفتاری، تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره 3، شماره 64، 1.
16
ناظری، خ. (1387). بررسی میزان تفاوت معیارهای دوستیابی نوجوانان در فضای مجازی و غیرمجازی، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
17
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship, Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 13 (1), pp: 210-230.
18
Elliottn, S.; & Gersham, M. (2005). Social skills intervention for children, behavior Modification. 17(3): 287-313.
19
Engelberg, E.; & Sjoberg, L. (2004). Emotional. Intelligence, Affect intensity and social adjustment. Journal of Personality and Individual Differences. 37(1):533- 542.
20
Joinson, Adam, N. (2008). "Looking at, looking up or keeping up with people Motives use of Facebook". In: Proceedings of CHI ‘08. ACM, New York, NY, pp. 1027– 1036, people.bath.ac.uk/aj266/pubs_pdf/1149-joinson.pdf.
21
Karavidas, M. (2004). The effect of computers on older adult users, computer in human behavior.
22
Kraut, R., Kiesler, S., & Boniva, B. (2010). Internet Paradom Revisited, Journal of Social Issues.
23
Lee, W., & Eddiec, C., Kuo, C. (2002). Internet and displacement effect children’s media use and activities in Singapore”, journal of computer mediated communication, vole 7, no.2.
24
Leen, S., Tessaiwe, w. (2002). Pathological gambling in eating disorders and psychoactive substance use disorders, comorbidity of addictive and psychiatric disorders. 2002; 89-102.
25
Lenhart, A., & Madden, M. (2007). "Teens, Privacy and Online Social Networks. Pew Internet and American Life Project", Washington, DC. Available:
26
http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_Teens_Privacy_SNS_Report_Final.pd.
27
Massari, L. (2010). “Analysis of My Space User Profiles”. Information systems Frontiers, 1-70.
28
Matson, J.L., Fee, V.E, Coe, D.A., & Smith, D. (2000). A Social Skills Program for Developmentally delayed Preschoolers. Journal of clinical child Psychology, 20(4).
29
Mesch, G.S. (2005). The internet and family. A study on Israel2005. Available at http//: www. Soc.haif.ac.
30
Morrison, M., Krugman, D. (2001). A look at mass and computer mediated technologies: understanding the role of television and computer in the home journal of broad casting electronic media. 45(1):164-135.
31
Slaby, T & Guara, T. (2003). Self -efficacy and personal goal setting. American
32
Education Research Journal, N, 29, 663-669.
33
Takhira, M., Ando, R & Skamoto, A. (2004). The effect of internet use on information literacy: A panel study with Japanese elementary school student. 7(4).pp. 419. Norfolk, VA: AACE.
34
Wickelyren, W. (2002). How to solve problem: Element of a Theory of Problems and Problem Solving. W.H. Freeman. Inc.
35
ORIGINAL_ARTICLE
فراتحلیل پیامدهای شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی یادگیری الکترونیک
یادگیری الکترونیک حیطه ای نسبتا نوپا در عرصه تعلیم و تربیت است که فرصت یادگیری را برای هرکس، هرکجا و در هر زمان فراهم میکند. هدف این پژوهش تعیین اندازه اثر پیامدهای شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی یادگیری الکترونیک بر اساس پژوهشهای داخل کشور به وسیله یک روند تحقیقی فراتحلیل است. جامعه آماری به تحقیقات در دسترس مرتبط، پیامدهای شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی یادگیری الکترونیک در داخل کشور مربوط میشود که پس از لحاظ ملاکهای ورود و خروج در نهایت نتایج کمی 37 تحقیق تحلیل شدند. ترکیب اندازههای اثر اختلاف فراگیران در آموزش الکترونیک و سنتی حاصل از این تحقیقات نشان دادند که به صورت کلی عملکردفراگیران در آموزش الکترونیک برتر از فراگیران در سیستم آموزش سنتی است (ES: 0/48). این تفاوت در بیش از دو سوم اندازههای اثر تحقیقات اولیه مشاهده شد با این وجود با تحلیلهای دقیق تر مشخص شد که تفاوت معنادار بین دو گروه آموزش الکترونیک و سنتی در تمام شاخصهای شناختی(ES: 0/47)، عاطفی (ES: 0/65)و روانی - حرکتی (ES: 0/42) است. هم چنین تحلیلهای تکمیلی نشان دادند که از بین شیوههای مختلف آموزش الکترونیک بزرگ ترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به شیوههای آموزش مبتنی بر کامپیوتر (ES: 0/75)، آموزش مجازی (ES: 0/48) و مدرسه هوشمند (ES: 0/45) میباشد که اندازههای اثر شیوههای آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش مجازی از لحاظ آماری معنادار نیز میباشند.
https://jti.atu.ac.ir/article_10677_50674502a1bc547c7bfbb470c6b8a551.pdf
2017-01-20
111
131
10.22054/jti.2020.6527.1102
یادگیری الکترونیک
آموزش مبتنی بر کامپیوتر
مدرسه هوشمند
آموزش آنلاین
فراتحلیل
گویا
قدیمی مقدم
gooya_90@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
جواد
مصرآبادی
mesrabadi@gmail.con
2
دانشیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
بذرافشان، صابره، علیخانی، مرتضی، رستگار پور، حسن (1393). بررسی اثر آموزش از طریق محتوای الکترونیکی (چند رسانه های آموزشی) بر یادگیری درس علوم پایه ششم دانش آموزان دختر آسیب دیده شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 14(3): 17-21.
1
خاندان،مریم، نوحی، عصمت، میرزازاده، علی(1390). تأثیر آموزش الکترونیک خودمراقبتی و مداخلات پیگیر بر عملکرد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفیشده. بهبود. 15(6): 443-449.
2
زارعی زوارکی، اسماعیل، غریبی، فرزانه(1391). تاثیر آموزشی چندرسانه ای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی پایه چهارم شهر اراک، روانشناسی افراد استثنایی; 2(5):1-19.
3
زارعی زوارکی، اسماعیل، ملازادگان، علی (1393). مقایسه میزان انگیزه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی مدارس هوشمند با مدارس عادی. فناوری آموزش, 8(3): 214-205.
4
سیف، علی اکبر (1388). روان پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
5
عمرانی، صغرا،فردانش، هاشم، ابراهیمزاده، عیسی،سرمدی، محمدرضا، رضایی، منصور(1391). مقایسه تأثیر دو روش آموزش مبتنی بر سخنرانی و آموزش الکترونیک با الگوی Merrillو Reigeluth بر یادگیری و انگیزش مشمولین آموزش مداوم پزشکی. گام های توسعه در آموزش پزشکی. 9(2): 143-152.
6
فردانش، هاشم، ابراهیمزاده، عیسی، سرمدی، محمدرضا،رضایی، منصور، عمرانی، صغرا (1391). مقایسه یادگیری و انگیزش آموزش مداوم الکترونیکی جامعه پزشکی با استفاده از تلفیق الگوهای طراحی آموزشی و انگیزشی. آموزش در علوم پزشکی. 12(5): 364-376
7
قربانی، اعظم، ارجینی، زهرا، تیموری، راضیه (1393). مقایسه تأثیر آموزش الکترونیک با چاپی بر آگاهی مراقبت از خود در بیماران دیابتی. دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 18(6): 63-66.
8
and Contemporary Practice, The University of Michigan.
9
Borenstein, M., Hedges, L,V., Higgins, J,P,T., Rothstein, H,R. (2009). Introduction to Meta-Analysis, John Wiley & Sons, Ltd, UK.
10
Cavanaugh, C., Gillan, K. J., Kromrey, J., Hess, M., & Blomeyer, R. (2004). The effects of distance education on K-12 student outcomes: A meta-analysis. Learning Point Associates/North Central Regional Educational Laboratory (NCREL).
11
Higgins J,P,T., Thompson, S,G., Deeks, J,J.& Altman, D,G. (2003). Measuring inconsistency in meta-analyses. British Medical Journal, 327, 557-560
12
Korat, O., I. Levin, et al. (2013). E-book as facilitator of vocabulary acquisition: support of adults, dynamic dictionary and static dictionary. Reading and Writing: 1-17.
13
Kulik, James. , Kulik, Che-Linc. (1988). Meta-analysis Historical Origins
14
Lahti, M., Hätönen, H., & Välimäki, M. (2014). Impact of e-learning on nurses’ and student nurses knowledge, skills, and satisfaction: a systematic review and meta-analysis. International journal of nursing studies, 51(1), 136-149.
15
Massey, S., L. Lee, et al. (2012). The effects of synchronized distance education on anxiety, depression, and academic achievement in first year doctor of pharmacy students in an accelerated curriculum. Currents in Pharmacy Teaching and Learning.
16
Rello, L., G. Kanvinde, et al. (2012). A Mobile Application for Displaying More Accessible eBooks for People with Dyslexia. Procedia Computer Science14(0): 226-233.
17
Rienties, B., N. Brouwer, et al. (2013). The effects of online professional development on higher education teachers' beliefs and intentions towards learning facilitation and technology. Teaching and Teacher Education29(0): 122-131.
18
Shamir, A. and I. Shlafer (2011). E-books effectiveness in promoting phonological awareness and concept about print: A comparison between children at risk for learning disabilities and typically developing kindergarteners. Computers & Education57(3): 1989-1997.
19
Woody, W. D., D. B. Daniel, et al. (2010). E-books or textbooks: Studentsprefer textbooks. Computers & Education55(3): 945-948.
20
Wutoh, R., Boren, S. A., & Balas, E. A. (2004). ELearning: a review of Internet‐based continuing medical education. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 24(1), 20-30.
21
Zahed-Babelan, A., E. Ghaderi, et al. (2011). Attitudes of University Applicant's toward Distance Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences30(0): 1926-1929.
22
Zucker, T. A., A. K. Moody, et al. (2009). The effects of electronic books on pre-kindergarten-to-grade 5 students' literacy and language outcomes: A research synthesis. Journal of Educational Computing Research40(1): 47-87.
23