ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقایسه ای سواد رسانه ای دانش آموزان و والدین آن ها بر اساس طبقه بندی پاتر(مورد مطالعه: شهر اردبیل)
هدف از تحقیق حاضر مقایسه سواد رسانه ای دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه و والدین آنها در شهر اردبیل می باشد. روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه است. گروه نخست دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل می باشد که تعداد آنها 19391 نفر می باشد و گروه دوم والدین( پدر و مادر) آنها می باشند که جمعیتی حدود 38782 نفر را شامل می شود. در تحقیق حاضر برای بهدست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده گردید و در نهایت 400 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss و برای تحلیل فرضیات از آزمون t استفاده شده است. نتایج نشان می دهد بین دانش آموزان و والدین آنها در ابعاد شناختی، احساسی، اخلاقی و زیبایی شناختی سواد رسانه ای تفاوت معنی داری وجود دارد و والدین از نظر سواد رسانه ای در وضعیت بهتری نسبت به دانش آموزان قرار دارند لذا پیشنهاد می شود که: امکانات در خصوص آموزش های سواد رسانه ای در مدارس ارتقا یافته، انجمن های اولیا و مربیان در زمینه آگاهی بخشی درباره آسیب های نوپدید فضای مجازی فعال گردد و ارتقای آگاهی نسبت به محتوای رسانهها از طریق رسانه ها، مربیان و اولیا صورت گیرد.
https://jti.atu.ac.ir/article_11975_bf797a3bd6a538381500bd229c7ea2a7.pdf
2018-03-21
1
21
10.22054/jti.2020.43733.1270
رسانه
دانش آموزان
دوره دوم متوسطه
سواد رسانه ای
والدین
علی
جعفری
jafari.communication@gmail.com
1
استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
LEAD_AUTHOR
اشرفی ریزی، حسن، حسنزاده، دلارام و کاظم پور، زهرا. (1393). میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس شاخصهای سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو. دوماهنامه مدیریت اطلاعات سلامت، 38، 424-434.
1
باهنر، ناصر و چابکی درزابی، رامین. (1392). تحلیل سیاستهای سواد رسانهای در سه نهاد فرهنگی و ارتباطی ایران، دو فصلنامه رسانه و فرهنگ، 3(2)، 1-26.
2
بصیریان، حسین و بصیریان، رضا. (1385). درآمدی به سواد رسانهای و تفکر انتقادی. فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباطجمعی، 68، 50-33.
3
بیچرانلو، عبدالله، اکرامی، محمود و فیاض، ابراهیم. (1392).رسانهها و فرهنگ عمومی. تهران: انتشارات موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات.
4
پاتر، جیمز. (1385). تعریف سواد رسانهای، ترجمه لیدا کاووسی. فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباطجمعی، 17(4)، 26-7.
5
تامن، الیزابت. (1380). مهارتها و راهبردهای آموزش رسانهای، مترجم حسن نورایی بیدخت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
6
تقی زاده، عباس و افخمی، حسینعلی. (1392). بررسی مقایسهای سواد رسانهای دانشآموزان (مطالعه موردی: دانشآموزان دختر و پسر سال چهارم دبیرستانهای شهر کرمان)، فصلنامه علوم اجتماعی، 62، 126- 93.
7
تقی زاده، عباس و کیا، علیاصغر. (1393). نیازسنجی برنامه آموزش سواد رسانهای در مدارس. فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 27، 104-79.
8
چشمه سهرابی، مظفر و شاهین، اکرم. (1391). مطالعه مقایسهای سواد رسانهای در بین دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجله جهانی رسانه، 14، 35-27.
9
سلطانی فر، محمد. (1387). تحلیل وضعیت سواد اینترنتی دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران 1386 - 1385 در مقایسه با مربیان و والدین آنها، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 27، 60- 37.
10
سلیمان، صفر، خسروی، فریبرز و حداد، زهرا. (1392). ارزیابی سواد رسانهای دانشجویان و دانشآموزان شهر تهران، مجله جهانی رسانه، 16، 47-68.
11
سورین، ورنر و تانکارد، جیمز. (1388). نظریههایارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان. تهران: دانشگاه تهران.
12
شجاعی، مهناز و امیرپور، مهناز. (1391). بررسی وضعیت سواد رسانهای دانشجویان خراسان شمالی در جامعه اطلاعاتی. مجله مطالعات جامعهشناختی جوانان، 7، 56- 43.
13
نصیری، بهاره. (1383). بررسینظراتمتخصصانعلمارتباطاتپیرامونسوادرسانهایدرجامعه، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
14
References
15
Sahin, Abdurrahman (2002). Understanding media literacy: An in-depth analysis of media educator's understanding and teaching of media literacy. Unpublished doctoral thesis. New Mexico State University, Las Crucess, New Mexico.
16
Wood, E. (2009). Media literacy education: Evaluating media literacy education in Colorado Schools (Doctoral dissertation, University of Denver).
17
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر چند رسانهای آموزشی بر درک مفهوم و حل مسئله ریاضی دانش آموزان
هدف این پژوهش تأثیر چندرسانهای آموزشی بر درک مفهوم و حل مسئله ریاضی دانش آموزان پایه پنجم است. روش مورد استفاده از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه ای که هدف این مطالعه می باشد دانشآموزان پسر پایه پنجم شهرستان قرچک که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بوده اند و نمونه های انتخاب شده به تعداد 60 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (30) نفر و آزمایش (30) نفر قرار داده شدند. ابزار پژوهش برای آموزش چند رسانه ای از نرم افزار کیف الکترونیک آریا و برای درک مفهوم (فضایی، مکانی و زمانی) و حل مسئله ریاضی که سوالات محقق ساخته بود، مورد استفاده قرار گرفت. اعتبار این آزمون از طریق آلفای کرونباخ 734/0 بود و روایی آن با توجه به دیدگاه متخصصان مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در پژوهش با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از روش های آمار توصیفی از شاخص های میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتیجه ی پژوهش نشان می دهد بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه کنترل و آزمایش در متغیر وابسته درک مفهوم و حل مسئله ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد . این مطلب مؤید نقش مؤثر چندرسانه ای آموزشی بر درک بهتر مفاهیم ریاضی (درک فضایی، درک مکانی و درک زمانی) و حل مسائل ریاضی دانش آموزان پایه پنجم بوده است.
https://jti.atu.ac.ir/article_11976_acfcf9679130e8aa39d8727070875351.pdf
2018-03-21
23
51
10.22054/jti.2020.49991.1300
چندرسانهای آموزشی
درک مفهوم
حل مسئله
ریاضی
حسین
اکبری احمدسرایی
hakbari.135554@gmail.com
1
کارشناسی ارشد، تکنولوژی آموزشی / آموزگار آموزش وپرورش شهرستانهای استان تهران، شهرستان
LEAD_AUTHOR
حمید رضا
مقامی
hmaghami@gmail.com
2
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران..
AUTHOR
یوسف
مهدوی نسب
yousefmahdavi.n@gmail.com
3
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه میزان دانش عصب شناسی با رفتارهای یادگیری، عملکرد یادگیری و تفکر سطح بالا در دانشجویان
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه میزان دانش عصب شناسی با رفتارهای یادگیری، عملکرد یادگیری و تفکر سطح بالا در دانشجویان می باشد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی می باشد که 100 نفر از آن ها به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دانش عصب شناسی هوکولانو-هوزل (2002)، رفتارهای یادگیری مک درموت و همکاران (1999)، عملکرد یادگیری یانگ، کلمز و مورفی (2003) و تفکر سطح بالا سرمد و همکاران (1390) می باشد. یافته های پژوهش نشان داد بین دانش عصب شناسی با رفتارهای یادگیری رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. بین دانش عصب شناسی با عملکرد یادگیری رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین دانش عصب شناسی با تفکر سطح بالا رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج نشان داد بین دانش عصب شناسی با رفتارهای یادگیری، عملکرد یادگیری و تفکر سطح بالا در دانشجویان رایطه وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود که می توان با برگزاری دوره های آموزشی و تهیه پکیج های آموزشی دانش عصب شناسی دانشجویان را افزایش داد.
https://jti.atu.ac.ir/article_11977_7dda175d86b93efc1faea3b435693061.pdf
2018-03-21
51
69
10.22054/jti.2020.50562.1308
دانش عصب شناسی
رفتارهای یادگیری
عملکرد یادگیری
تفکر سطح بالا
دانشجویان
مریم
رجبیان ده زیره
m.rajabiyan1393@gmail.com
1
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمد رضا
نیلی احمدآبادی
nili1339@gmail.com
2
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنتز پژوهی مؤلفه های مؤثر بر کیفیت محیطهای یادگیری
هدف این تحقیق، مطالعه نظام مند مؤلفه های مؤثر بر کیفیت محیط های یادگیری است.. در این تحقیق، یک محیط یادگیری از تمام جوانب مورد بررسی قرار گرفته است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب می باشد. برای یافتن ویژگی ها و مؤلفه های محیط یادگیری، پژوهش های اخیر با روشی نظام مند انتخاب شده اند. جامعه مورد مطالعه تحقیقات انجام شده از پژوهش های 17سال اخیر است که طی واکاوی محتوایی، دسته بندی و غربالگری انجام گرفته و در حدود 33 پژوهش واجد شرایط و معیارهای مد نظر، بصورت هدفمند انتخاب شده، کد گذاری و طبقه بندی صورت گرفته و الگوها، پایه های نظری و مضامین اصلی استخراج شدند. سپس با استفاده از تحلیل محتوا، 29 زیر طبقه و 7 بعد شناسایی گردید، که عبارتند از: بعد رویکردهای برنامه درسی در 4زیر طبقه، بعد یادگیرنده در 6 زیر طبقه، بعد معلم در4زیر طبقه، بعد فرایند یاددهی- یادگیری در 4 زیر طبقه، بعد محیط فیزیکی یادگیری در 4زیر طبقه، بعد محتوای آموزش در 2زیر طبقه و بعد ارزشیابی در 4 زیر طبقه.
https://jti.atu.ac.ir/article_11978_235dd0856bd1de132254e2914bb6247b.pdf
2018-03-21
71
103
10.22054/jti.2020.45197.1281
محیط یادگیری
برنامه درسی
مؤلفه های محیط یادگیری
نسرین
علی پور
alipour622@gmail.com
1
دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
داریوش
نوروزی
drdnoroozi@gmail.com
2
دانشیار گروه برنامهریزی درسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
AUTHOR
محمد
نوریان
mnourian2001@yahoo.com
3
دانشیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی الزامهای اجرایی دورههای برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر فنی و تکنولوژی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزامهای اجرایی دورههای برخط آزاد انبوه(موک) در دانشگاه پیامنور از منظر فنی و تکنولوژی انجام گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، کاربردی و نحوه گردآوری اطلاعات، کیفی بود. مؤلفههای مورد استفاده بر اساس بررسی اسناد و مدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شدند. به منظور بررسی اسناد و مدارک و تحلیل یافتههای مصاحبه از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای شناسایی جامع مؤلفههای اصلی و زیر مؤلفههای الزامهای اجرایی دورههای برخط آزاد انبوه در دانشگاه پیامنور از منظر فنی و تکنولوژی، علاوه بر بررسی مطالعههای انجام شده در این زمینه، مصاحبهای نیمهساختارمند با 15 نفر از خبرگان حوزه در دورههای برخط آزاد انبوه(موک) صورت گرفت. نتایج نشان داد که الزامهای اجرایی دورههای برخط آزاد انبوه در دانشگاه پیامنور از منظر فنی و تکنولوژی شامل پنج مؤلفه اصلی: تشکیل تیم فنی(سختافزار-نرمافزار)، ویژگیهای پلتفرم، امنیت و حریم خصوصی، امکانات فنی پلتفرم و ارائه خدمات پشتیبانی فنی ؛ و 34 زیرمؤلفه است.
https://jti.atu.ac.ir/article_11979_76cfdb9d60a537bd0c054a69c26a169f.pdf
2018-03-21
105
131
10.22054/jti.2020.50574.1310
"الزامهای اجرایی"
"دورههای برخط آزاد انبوه(موک)"
"ویژگی های پلتفرم"
" امنیت و حریم خصوصی"
"امکانات فنی پلتفرم"
سکینه
اشرفی
sohilaashrafi@yahoo.com
1
مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
آراسته
arasteh@khu.ac.ir
2
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.
AUTHOR
حسن رضا
زین آبادی
hzeinabad@yahoo.com
3
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
AUTHOR
حسین
عباسیان
h_abbasian@khu.ac.ir
4
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
علل و زمینه های اعتیاد اینترنتی در بین دانش آموزان: ارائه یک نظریه مبنایی
در چند دهه اخیر جهان شاهد فرصتهای بیشمار اینترنت در تمامی ابعاد زندگی بوده است اما، تهدیدات مدرن و متنوعی نیز مانند اعتیاد اینترنتی همگام آن رواج یافته است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت تجربه دانشآموزان از اعتیاد اینترنتی است. روش پژوهش نیز کیفی و برای تحلیل دادهها از نظریه مبنایی استفاده شده است. از جامعه آماری با 25 دانشآموز دوره متوسطه مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته انجام گرفت. نمونهگیری هدفمند و حجم نمونه بر اساس معیار اشباع نظری بود و برای اعتبار یافتهها در کنار تحلیل و بازبینی مجدد کدها از صاحب نظران بیرون از تحقیق نیز استفاده شد. حاصل یافتهها 55 مفهوم اولیه، 9 درون مایه اصلی و هسته اصلی پژوهش یعنی "اعتیاد اینترنتی به مثابه همدردِ دردساز" بود. مضامین اصلی شناسایی شده شامل «گریز از در خود بودن»، «اختلالات سهگانه (جسمی- جنسی و روانی)»، «مدیریت اتصال»، «اهمال کاری نظاممند»، «واپسزنی نظام مدرسه»، «صمیمیتزدایی» و «تسهیلگر چند بعدی» بودند. در نهایت، مضامین اصلی در قالب مدل پنجگانه اشتراوس و کوربین یعنی علل اصلی، علل زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها صورت بندی شدند.
https://jti.atu.ac.ir/article_11980_8d8192260b19a4b6be019f8edeee682b.pdf
2018-03-21
133
168
10.22054/jti.2020.49109.1292
اعتیاد اینترنتی
فضای مجازی
دانشآموزان
نظریه مبنایی
مرجان
آل بهبهانی
malbehbahani@gmail.com
1
مربی، گروه روانشناسی، واحد بندر دیلم، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر دیلم، ایران.
AUTHOR
حسن
مومنی
hasan1841@gmail.com
2
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR