دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
3
9
2017
01
20
مطالعه تحلیلی اینترنت اشیا در محیط های یادگیری؛ کاربردها، الزامات و چالشها از دیدگاه متخصصان
1
22
FA
مریم
قنبرنژاد
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمیران
m.ghanbarnejad72@gmail.com
حسن
رستگار پور
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران
h_rast1@yahoo.com
ساسان
سلیمی
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی
ssalimi713@gmail.com
کاظم
دلروز
استادیار گروه پژوهشی مطالعات تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران
delrouz@yahoo.com
10.22054/jti.2019.36559.1252
هدف کلی مطالعهی حاضر معرفی فناوری اینترنت اشیا و بررسی تأثیر آن در محیطهای یادگیری میباشد. روش پژوهشی مورداستفاده برای دستیابی به اهداف پژوهش حاضر روش ترکیبی (تحلیلی-زمینه یابی) است و ازنظر هدف از نوع بنیادی میباشد. دادههای توصیفی پژوهش بامطالعهی کتب مربوط به این موضوع، پایاننامههای فارغالتحصیلان، مقالات فارسی و لاتین مندرج در مجلات، سایتهای مختلف اینترنتی و همچنین تعامل با متخصصین اینترنت اشیا جمعآوری و تحلیل گردید. جامعهی آماری در این پژوهش 100 نفر از متخصصان اینترنت اشیا هستند که به دلیل کم بودن تعداد جامعه همین تعداد نیز بهعنوان نمونه در نظر گرفته شد. با توجه به گسترده بودن موضوع، موانع و چالشهای پیش روی اجرای این فناوری در حوزه آموزش در پرسشنامه محقق ساخته موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بعد فرهنگی-آموزشی ازنظر متخصصان بیشترین تأثیرگذاری را در پذیرش و کاربرد اینترنت اشیا در محیط یادگیری دارد و بعدازآن عوامل اقتصادی، ساختاری-انسانی، عوامل زیرساختی-فنی و بعد فردی به ترتیب اولویت تأثیرگذاری بر کاربرد اینترنت اشیا در محیطهای یادگیری رادارند.
"فناوری","اینترنت اشیا","محیطهای یادگیری"
https://jti.atu.ac.ir/article_10680.html
https://jti.atu.ac.ir/article_10680_f5e34fbd579c8a7980742df170a1f958.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
3
9
2017
01
20
فراتحلیل نقش کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در جریان آموزش و یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران
23
52
FA
زهرا
بیگدلی
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی
zahrabigdeli93@gmail.com
مهدی
معینی کیا
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
m_moeinikia@uma.ac.ir
عادل
زاهد بابلان
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق ارذبیلی
zahed@uma.ac.ir
علی
خالق خواه
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
alikhalegh@gmail.com
10.22054/jti.2019.19376.1199
با توجه به این که هدف پژوهش حاضر توصیف، تحلیل و ترکیب تحلیلهای ارائه شده در زمینهی نقش کاربست فاوا در جریان آموزش و یادگیری بر پیشرفت تحصیلی فراگیران است، روش این پژوهش فراتحلیل است. جامعهی آماری پژوهش حاضر را آثار مکتوب اعم از پایاننامهها و مقالات مندرج در سایتهای علمی ایران داک، مگ ایران، اس.آی.دی ، نورمگز و برخی از مقالات نمایه شده در مجلات در بین سالهای 94-87 تشکیل داده است، که از بین آثار انجام شده 57 پژوهش انتخاب و بعد از بررسیهای انجام شده 36 پژوهش به دلیل دارا بودن اطلاعات لازم برای بررسی برگزیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک دو نرم افزار فراتحلیل و اکسل صورت گرفته است. به منظور بررسی آماری در بخش آمار توصیفی از فراوانی و درصد فراوانی و در بخش آمار استنباطی برای محاسبه اندازه اثر از g هگز و مدل اثرات ثابت و اثرات تصادفی، و جهت ترکیب اندازه اثرها از روش ترکیب احتمالات t واینر استفاده گردید. یافتههای پژوهش در بخش آمار توصیفی نشان میدهد، بیشترین مقالات از بین سالهای 91-92 انتخاب شدهاند. در بخش آمار استنباطی نیز نتایج نشان از سوگیری انتشار مطالعات اولیه دارند. همچنین یافتهها نشان میدهد که اندازه اثر تمامی پژوهشها به جز یک پژوهش در سطح 05/0 معنیدار میباشند، بنابراین بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با پیشرفت تحصیلی فراگیران رابطه معناداری وجود دارد. این مطلب مؤید نقش مؤثر فاوا بر پیشرفت تحصیلی فراگیران در صورت کاربرد اصولی آنها در مدارس و دانشگاهها میباشد.
فراتحلیل,فاوا,آموزش و یادگیری,پیشرفت تحصیلی
https://jti.atu.ac.ir/article_10681.html
https://jti.atu.ac.ir/article_10681_d5e821586caf04079056b7487f6b89e2.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
3
9
2017
01
20
تاثیر آموزش فلسفه به روش پژوهش مشارکتی بر کاهش باورهای غیرمنطقی دانش آموزان
53
62
FA
لیلا
فتحی ورنوسفادرانی
هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
l.fathi70@yahoo.com
قدسی
احقر
دانشیار سازمان برنامه ریزی پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش و دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
l.fatzhi70@yahoo.com
10.22054/jti.2020.15960.1180
تحقیقی نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است.هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش فلسفه به شیوه مشارکتی بر کاهش باورهای غیر منطقی دانش آموزان بوده است.جامعه ی مورد مطالعه : دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی تهران 94-93 بوده است.که از روش نمونه برداری چند مرحله ای تعداد50 نفر از دانشآموزانی که باورهای غیر منطقی آنها بالاتراز سطح متوسط است انتخاب و به حکم قرعه یک گروه به عنوان گروه آزمایش(25 نفر)و یک گروه دیگر تحت عنوان گروه گواه (25نفر)انتخاب شدند. برنامه آموزش فلسفه ( p4c ) روی گروه آزمایش در 8جلسه 90دقیقه ای اجرا شد در حالی که گروه کنترل ، هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد . بعد از مداخله در مرحله پس آزمون هر دو گروه (آزمایش و گواه) پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونزرا تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس بین گروهی )استفاده شد. ضمن تایید فرضیه اصلی تحقیق،نتایج پژوهش نشان داد آموزش فلسفه به روش پژوهش مشارکتی باورهای غیر منطقی دانش آموزان دختر دوره متوسطه را کاهش داده است.
" آموزش فلسفه "," پژوهش مشارکتی "," کاهش باورهای غیر منطقی "
https://jti.atu.ac.ir/article_10883.html
https://jti.atu.ac.ir/article_10883_ad441466603416271182f387525eb8f7.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
3
9
2017
01
20
تأثیر واقعیت افزوده آموزشی بر یادگیری مادام العمر و عملکرد یادگیری در دانش آموزان
63
91
FA
مریم
رجبیان ده زیره
عضو هسته پژوهشی، دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
m.rajabiyan1393@gmail.com
حمید رضا
مقامی
مدیر هسته پژوهشی، استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
hmaghami@gmail.com
صلاح
اسمعیلی گوجار
عضو هسته پژوهشی، کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
salah@yahoo.com
سکینه
شریفاتی
تکنولوژیآموزشی ، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی ، علامه طباطبتئی ، تهران
sharifati.s110@gmail.com
10.22054/jti.2020.43564.1268
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر واقعیت افزوده آموزشی بر یادگیری مادامالعمر و عملکرد یادگیری دانشآموزان است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 میباشند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. گروه آزمایش با استفاده از واقعیت افزوده و گروه کنترل به روش سنتی در شش جلسه یکساعته آموزش دیدند. پیشآزمون –پسآزمون دو گروه با استفاده از پرسشنامه اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری مادامالعمر وتزل (2010) و عملکرد یادگیری مهدی پور (1393) بودند. یافتههای پژوهش نشان داد در متغیر عملکرد یادگیری و متغیر یادگیری مادامالعمر تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (P<0.001). در مؤلفههای یادگیری مادامالعمر (باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستوجوی اطلاعات، توجه به صلاحیتهای فردی) تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (P<0.001). بهطور کلی نتایج نشان داد استفاده از واقعیت افزوده آموزشی بر یادگیری مادامالعمر و عملکرد یادگیری دانش آموزان و همچنین مؤلفههای یادگیری مادامالعمر تأثیر دارد و باعث افزایش یادگیری مادامالعمر و بهبود عملکرد یادگیری در دانش آموزان میشود. پیشنهاد میشود که از واقعیت افزوده آموزشی در آموزش دروس مختلف و پایه های مختلف استفاده شود.
واقعیت افزوده آموزشی,یادگیری مادامالعمر,عملکرد یادگیری,دانش آموزان
https://jti.atu.ac.ir/article_10884.html
https://jti.atu.ac.ir/article_10884_de9b6c64db6b17019847d77a25262683.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
3
9
2017
01
20
رابطه بین استفاده از شبکه اجتماعی و مهارت اجتماعی دانشجویان
91
110
FA
زهرا
حسینی
دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
hosseinizahra12@yahoo.com
زهرا
حسینی
استادیار
zahra_hosseini25 @yahoo.com
10.22054/jti.2020.7124.1112
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی با مهارتهای اجتماعی دانشجویان انجام شد. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی و از نظر نوع روش، یک پژوهش هبستگی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه در این پژوهش، با استفاده از فرمول کوکران110 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی بودند که به روش خوشهای نمونهگیری شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته شبکه اجتماعی و پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون بود؛ که روایی شبکه اجتماعی توسط چند تن از کارشناسان خبره علوم ارتباطات سنجیده شد و پایایی آن 78 % بدست آمد. روایی پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون توسط چند تن از کارشناسان سنجیده شد و همچنین پایایی آن 83 % به دست آمد. برای تحلیل دادهها، از تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی: آزمون آماری همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استاندارد به شیوه همزمان استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین مهارت اجتماعی دانشجویان و استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
شبکه اجتماعی,مهارت اجتماعی,فضای مجازی
https://jti.atu.ac.ir/article_10684.html
https://jti.atu.ac.ir/article_10684_3ec54eedc833128829c1bd7d15d9b211.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
3
9
2017
01
20
فراتحلیل پیامدهای شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی یادگیری الکترونیک
111
131
FA
گویا
قدیمی مقدم
دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
gooya_90@yahoo.com
جواد
مصرآبادی
دانشیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
mesrabadi@gmail.con
10.22054/jti.2020.6527.1102
یادگیری الکترونیک حیطه ای نسبتا نوپا در عرصه تعلیم و تربیت است که فرصت یادگیری را برای هرکس، هرکجا و در هر زمان فراهم میکند. هدف این پژوهش تعیین اندازه اثر پیامدهای شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی یادگیری الکترونیک بر اساس پژوهشهای داخل کشور به وسیله یک روند تحقیقی فراتحلیل است. جامعه آماری به تحقیقات در دسترس مرتبط، پیامدهای شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی یادگیری الکترونیک در داخل کشور مربوط میشود که پس از لحاظ ملاکهای ورود و خروج در نهایت نتایج کمی 37 تحقیق تحلیل شدند. ترکیب اندازههای اثر اختلاف فراگیران در آموزش الکترونیک و سنتی حاصل از این تحقیقات نشان دادند که به صورت کلی عملکردفراگیران در آموزش الکترونیک برتر از فراگیران در سیستم آموزش سنتی است (ES: 0/48). این تفاوت در بیش از دو سوم اندازههای اثر تحقیقات اولیه مشاهده شد با این وجود با تحلیلهای دقیق تر مشخص شد که تفاوت معنادار بین دو گروه آموزش الکترونیک و سنتی در تمام شاخصهای شناختی(ES: 0/47)، عاطفی (ES: 0/65)و روانی - حرکتی (ES: 0/42) است. هم چنین تحلیلهای تکمیلی نشان دادند که از بین شیوههای مختلف آموزش الکترونیک بزرگ ترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به شیوههای آموزش مبتنی بر کامپیوتر (ES: 0/75)، آموزش مجازی (ES: 0/48) و مدرسه هوشمند (ES: 0/45) میباشد که اندازههای اثر شیوههای آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش مجازی از لحاظ آماری معنادار نیز میباشند.
یادگیری الکترونیک,آموزش مبتنی بر کامپیوتر,مدرسه هوشمند,آموزش آنلاین,فراتحلیل
https://jti.atu.ac.ir/article_10677.html
https://jti.atu.ac.ir/article_10677_50674502a1bc547c7bfbb470c6b8a551.pdf