دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
4
13
2017
12
22
رابطه میزان استفاده از بازیهای رایانهای با کارکردهای اجرایی در کودکان پیشدبستانی
75
90
FA
شقایق
لطفی زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آ.پ پیشدبستانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
lotfi.mail1@gmail.com
حمید
علیزاده
استاد گروه روانشناسی کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
hamidalizadeh1@yahoo.com
10.22054/jti.2020.31789.1238
این پژوهش باهدف بررسی رابطه میزان استفاده از بازیهای رایانهای با کارکردهای اجرایی در کودکان پیشدبستانی 5 تا 6 ساله منطقه 4 کرج بود، نمونه آماری این تحقیق شامل 31 نفر کودک دختر و 30 نفر از کودکان پسر پیشدبستانی بود که بهصورت نمونه در دسترس انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند، ابتدا با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از بازیهای رایانهای به دست آمد سپس از طریق آزمون کولیج،کارکردهای اجرایی کودکان پیشدبستانی بررسی شد. برای به دست آوردن دادهها از آزمون پیرسون، آنوا یکطرفه و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج بهدستآمده از این تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده از بازیهای رایانهای با کارکردهای اجرایی رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد ) 0.05 (p < که این نتیجه با استفاده از آزمون پیرسون حاصل شد؛ همچنین با استفاده از آزمون پیرسون مشخص شد ارتباط بین میزان استفاده از بازی های رایانه ای با کارکرد تصمیم گیری –برنامه ریزی کودکان پیش دبستانی معنادار است که همبستگی متوسطی را نشان می داد ) 0.05 (p <؛ اما بین میزان استفاده از بازی های رایانه ای با کارکرد سازماندهی و بازداری رابطه معنی داری وجود نداشت ) 0.05(p>؛ همچنین با استفاده از آزمون t مستقل مشخص شد تفاوتی میان گروه دختر و پسرپیش دبستانی دراستفاده از بازی های رایانه ای وجود ندارد و در آخر آزمون آنوای یکطرفه نشان داد بین میزان سابقه استفاده از بازیهای رایانهای با کارکردهای اجرایی کودکان پیشدبستانی رابطه معناداری وجود ندارد ) 0.05 (p>.
کارکرد اجرایی,برنامه ریزی,سازماندهی,بازداری,پیش دبستانی
https://jti.atu.ac.ir/article_10907.html
https://jti.atu.ac.ir/article_10907_ee1f45e02880e4382891fb542dab66ea.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
4
13
2017
12
22
تحلیل تجربه مربیان پیشدبستانی درباره تأثیر فضای مجازی بر سلامت کودکان
91
116
FA
سمیرا
ابراهیم پور کومله
دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
samiraebrahimpour@yahoo.com
زهره
منتظر
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
zohrehrezamontazer@gmail.com
مریم
صفرنواده
معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران.
dr.safarnavadeh@gmail.com
احسان
اکرادی
دکتری آموزش عالی، مدرس و پژوهشگر دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
ehsan.ekradi954@gmail.com
10.22054/jti.2020.47636.1288
پژوهش حاضر با هدف تحلیل تجربه مربیان پیشدبستانی درباره تأثیر فضای مجازی بر سلامت کودکان انجام شد. این پژوهش یک مطالعه کیفی بر پایه رویکرد پدیدارشناسی توصیفی یا همان تجربه زیستشده بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مربیان پیشدبستانی شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و پس از انجام هفت مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق، اشباع دادهها حاصل شد. متن حاصل از مصاحبهها با روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل شد. یافتههای این مطالعه نشاندهنده 60 واحد معنایی حمایتکننده بود که در قالب چهار زیرمضمون (سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی) و دو مضمون اصلی (فرصتها و آسیبهای فضای مجازی برای سلامت کودکان) قرار گرفتند. با توجه به یافتههای این پژوهش مشخص شد که آسیبهای فضای مجازی برای سلامت کودکان بیش از فرصتهای آن است. همچنین، فضای مجازی نتوانسته است برای سلامت معنوی کودکان فرصت مناسبی را فراهم آورد. همچنین، فضای مجازی نتوانسته است برای سلامت معنوی کودکان فرصت مناسبی را فراهم آورد. همچنین، فضای مجازی نتوانسته است برای سلامت معنوی کودکان فرصت مناسبی را فراهم آورد.
تجربه زیسته,فضای مجازی,سلامت,کودکان,مربیان پیشدبستانی
https://jti.atu.ac.ir/article_10909.html
https://jti.atu.ac.ir/article_10909_0406032180edbb811435c86a44f395d6.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
4
13
2017
12
22
بررسی موانع بکارگیری روشها و فنون تدریس فعال در فرآیند یاددهی- یادگیری از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی
1
20
FA
نادیا
غلامی
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
nadiagholami1374@gmail.com
محمد
عسگری
دانشیار، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
drmasgari423@gmail.com
صادق
جلالی
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
sadeghjalali13@gmail.com
10.22054/jti.2020.51155.1312
پژوهش حاضر باهدف بررسی موانع بکارگیری روشها و فنون تدریس فعال در فرآیند یاددهی - یادگیری از دیدگاه معلمان تدوین گردیده است. روش تحقیق حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی پسرانه منطقه 14 تهران در سال تحصیلی 98-97 که به تعداد 694 نفر بودند، تشکیل دادند. با توجه به اندازه جامعه و با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه پژوهش، 248 نفر انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق، پرسشنامهی موانع تدریس فعال بود. به منظور تحلیل دادهها ابتدا از آمار توصیفی استفاده شد و سپس با توجه به ماهیت فرضیه پژوهش از آزمون کولموگروف-اسمیرونوف، آزمون فریدمن و آزمون T تک نمونهای استفاده شد. یافتهها نشان داد که موانع بکارگیری روشها و فنون تدریس فعال شامل عدم تسلط مدرسان، ضعف در برقراری ارتباط آموزشی، فضای ناکافی آموزش، محتوای نامناسب کتابهای درسی و کمبود امکانات آموزشی در فرآیند یاددهی - یادگیری تأثیرگذار است و همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین اولویت متغیرهای پژوهش در هر پنج عامل تفاوت معنیداری وجود دارد. کلیه عوامل بالاتر از میانگین بودند و بر این اساس عامل ضعف در برقراری ارتباط آموزشی دارای بیشترین اولویت و عامل عدم تسلط مدرسان دارای کمترین اولویت بود. با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت که عوامل مذکور مانع از اجرای روشهای تدریس فعال در فرآیند یاددهی- یادگیری میشوند.
موانع تدریس فعال,فرآیند یاددهی- یادگیری,آموزش ابتدایی
https://jti.atu.ac.ir/article_11970.html
https://jti.atu.ac.ir/article_11970_2aa3421cbe26728f396edb72878d032f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
4
13
2017
12
22
شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مؤثر بر موفقیت اینترنت اشیاء در آموزش با استفاده از تکنیک دلفی و AHP
21
54
FA
نیلوفر
مرتضی نژاد
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
n.mortazanejad@gmail.com
زهرا
خدادوست
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
khodadoust2011@gmail.com
10.22054/jti.2020.50299.1305
اینترنت اشیا در مباحث آموزشی کاربردهای بسیاری دارد. به کمک این فناوری دسترسی به اطلاعات آموزشی بیشتر خواهد شد. همچنین محتوای دیجیتالی به شکل سادهتری بین معلمان به اشتراک گذاشته میشود. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت اینترنت اشیاء در آموزش ابتدائی با استفاده از تکنیک دلفی و AHP است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق، کاربردی و از لحاظ موضوع و سوالات پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته با رویکرد متوالی اکتشافی میباشد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه خبره بود که بر اساس مقیاس ساعتی درجهبندی شد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش خبرگان و صاحبنظران در زمینه آموزش ابتدائی بود. از روش نمونهگیری گلوله برفی 14 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای تحلیل دادهها ار نرم افزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد که تلفنها و تبلتهای هوشمند با وزن نرمال شده 0.254 در اولویت اول قرار دارد. یادگیری تعاملی با وزن نرمال شده 0.161 در اولویت دوم قرار دارد. تحول در ارتباطات با وزن نرمال شده 0.158 در اولویت سوم قرار دارد. مدیریت ﻋﻤﻠﮑﺮد با وزن نرمال شده 0.145 در اولویت چهارم قرار دارد. شبکههای اجتماعی با وزن نرمال شده 0.114 در اولویت پنجم قرار دارد. کتابهای الکترونیکی با وزن نرمال شده 0.112 در اولویت ششم قرار دارد. اسباببازی هوشمند با وزن نرمال 0.056 در اولویت هفتم قرار دارد. با توجه به نرخ ناسازگاری 0.05 در این رتبهبندی، بین مقایسه زوجی مدلها سازگاری کامل وجود دارد.
اینترنت اشیاء,آموزش ابتدائی,دلفی,تحلیل سلسلهمراتبی
https://jti.atu.ac.ir/article_11972.html
https://jti.atu.ac.ir/article_11972_94ff8b1343e41a4d0b56dbe996b0f0cb.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
4
13
2017
12
22
اثربخشی آموزش فلش کارت بر بهبود اختلال یادگیری نوشتاری در زمینه املاء
55
74
FA
بی بی نعیمه
ابریشمی زاده
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
abrishamy66@gmail.com
10.22054/jti.2020.50368.1307
یکی از شایعترین اختلالهای یادگیری در بین دانشآموزان، اختلال املا میباشد که یک سوم از تمام اختلالهای یادگیری را به خود اختصاص داده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش از طریق فلش کارتها بر بهبود اختلال یادگیری نوشتاری در زمینه املاء انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامیدانشآموزان پسر پایه اول ابتدایی شهر یزد بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. بدین شکل که از بین دانشآموزان پایه اول دبستان که بخاطر ناتوانی و ضعف در املاء، در کلاسهای مراکز درمان و آموزش کودکان با اختلال یادگیری شرکت داشتند، 40 دانشآموز که در آزمون محقق ساخته اختلال در املاء، نمره 9 یا پایینتر کسب کرده بودند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. به دانشآموزان گروه آزمایش طی 14 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای سه جلسه) با استفاده از فلش کارتها مهمترین و پرکاربردترین واژهها و کلمات پایه اول دبستان آموزش داده شد. گروه کنترل با استفاده از روش مستقیم آموزش دیدند. نتایج کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش از طریق فلش کارت، اختلال یادگیری نوشتاری در زمینه املاء را در هر دو بٌعد حافظه دیداری و مشکلات آموزشی به طور معناداری بهبود بخشیده است. بنابراین میتوان از فلش کارتهای مصور ادغام شده، جهت درمان اختلال نوشتن املاء دانشآموزان استفاده کرد.
فلش کارتهای آموزشی,اختلال یادگیری نوشتاری,اختلال املاء,دانشآموزان پسر پایه اول دبستان
https://jti.atu.ac.ir/article_11973.html
https://jti.atu.ac.ir/article_11973_7303e2ecc2e3365d5c084ac30a92bf09.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فناوری های آموزشی در یادگیری
2476-4256
2981-2119
4
13
2017
12
22
تأثیر بازی آموزشی رایانه ای بر بهبود درک مفاهیم ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص ریاضی
117
142
FA
تقی
پورابراهیم
استادیار، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
t_pourebrahim@sbu.ac.ir
شبنم
رحمانی
کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
shabnamrahmani@gmail.com
مرتضی
رضایی زاده
استادیار، گروه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
poor1349@yahoo.com
روح الله
میری
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
r.miri@mail.sbu.ac.ir
10.22054/jti.2020.50041.1302
هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر بازی آموزشی رایانهای بر بهبود درک مفاهیم ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص همراه با نقص ریاضی در پایه سوم ابتدائی است.طرح پژوهش نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه بود. به این منظور، تعداد 23 دانشآموز دارای اختلال یادگیری ریاضی، از میان جامعه آماری 12650 نفر دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم ابتدائی شهرستان میانه، پس از اجرای آزمونهای تشخیصی ریاضی کیمت(پایایی 80 تا 84/0) و آزمون هوشی ماتریسهای پیشرونده ریون(پایایی 70/0 تا 90/0)، به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. سپس آنها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به صورت انفرادی به مدت 10 جلسه 35 دقیقهای، تحت آموزش بازی رایانهای میشا و کوشا قرار گرفتند اما گروه کنترل فقط از آموزشهای معمول مدرسه استفاده نمود. نتایج نشان داد میانگین نمرات گروه آزمایش به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل است. بنابراین بر مبنای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بازی آموزشی رایانهای موجب بهبود درک مفاهیم ریاضی (مفاهیم اساسی، عملیات اساسی و کاربرد) در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص همراه با نقص در ریاضی میشود.
بازی آموزشی رایانه ای,مفاهیم ریاضی,اختلال یادگیری خاص ریاضی
https://jti.atu.ac.ir/article_11974.html
https://jti.atu.ac.ir/article_11974_c8ed6f212b67a9437dec3e7686f8efd0.pdf