TY - JOUR ID - 10673 TI - تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارت های حل مسأله دانش آموزان JO - فناوری های آموزشی در یادگیری JA - JTI LA - fa SN - 2476-4256 AU - خلج, زهره AU - نوروزی, داریوش AD - دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران AD - دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 12 SP - 1 EP - 25 KW - آموزش سواد اطلاعاتی KW - اینترنت KW - مهارت حل مسئله DO - 10.22054/jti.2020.7123.1111 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر مهارت‏های حل مسئله دانش‏آموزان، انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‏آموزان دختر پایه اول دبیرستان‏های غیرانتفاعی استان قم در سال تحصیلی 94-93 بودند. نمونه آماری از بین مدارس در دسترس انتخاب شد، سپس دو کلاس به‏صورت تصادفی به‏عنوان گروه آزمایش و گواه انتخاب شدند. آموزش مهارت‏های سواد اطلاعاتی اینترنتی در هفت جلسه به گروه آزمایش ارائه شد، درحالی‏که این آموزش‏ها به دانش‏آموزان گروه گواه داده نشد. در این پژوهش از پرسشنامه سواد اطلاعاتی اینترنتی داورپناه و سیامک (1388) و پرسشنامه مهارت حل مسئله هپنر و پترسن (1982) استفاده شد. نتایج به‏دست‏آمده از پیش‏آزمون و پس‏آزمون با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تحلیل واریانس مختلط بین-درون آزمودنی‏ها، یا همان طرح آنوای دوتکه مورد مقایسه و تجزیه‏وتحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد‏، آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی در افزایش توانایی دانش‏آموزان در به‏کارگیری مهارت سواد اطلاعاتی اینترنتی اثربخش بوده است. علاوه بر این‏که نتایج این پژوهش نشان داد، آموزش سواد اطلاعاتی اینترنتی بر افزایش مهارت حل مسئله دانش‏آموزان تأثیر مثبت دارد. همچنین این آموزش بر هر سه مؤلفه مهارت حل مسئله که شامل اعتماد به حل مسئله، گرایش به فعالیت‏های حل مسئله و کنترل رفتار و هیجانات حین حل مسئله است، اثر مثبت داشت. UR - https://jti.atu.ac.ir/article_10673.html L1 - https://jti.atu.ac.ir/article_10673_2b074a722b39865d4aeb71636963b474.pdf ER -