TY - JOUR ID - 10675 TI - تحلیل کاربست فناوری آموزشی در بهبود و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی- یادگیری در آموزش های فنی و حرفه ای JO - فناوری های آموزشی در یادگیری JA - JTI LA - fa SN - 2476-4256 AU - ثمری, عیسی AU - رسول زاده, بهزاد AU - نصیرزاده, آذر AD - استادیار، برنامه ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 10 SP - 49 EP - 70 KW - "فنآوری آموزشی" KW - "فنی و حرفه ای" KW - "یادگیری" KW - "طراحی آموزشی" DO - 10.22054/jti.2020.2183.1050 N2 - نظام آموزش فنی و حرفه ای نیازمند بهره مندی از رویکرد های نوین فنآوری آموزشی در ابعاد مختلف مفهومی آن به صورت منطقی و هوشمندانه است. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی موفقیت و اثر بخشی فرایند یاددهی ویادگیری در آموزشگاه های فنی و حرفه ای پرداخته است. روش تحقیق ، روش نیمه تجربی و مشاهده بوده و نمونه آماری آن شامل 144 نفر از مربیان می باشند که به دو گروه کنترل و آزمایش با روش نمونه گیری تصادفی ساده تقسیم شده اند.برای اجرای طرح در آغاز به مربیان گروه آزمایش طرح ویژه آموزشی با محتوا و مولفه هایی مانند کاربرد و نحوة طراحی منظم آموزشی ، بهره گیری از روشهای فعال تدریس ، بکارگیری مواد و وسایل آموزشی ،نشستها و جلسات توجیهی و آموزشی لازم و مورد نیاز ترتیب داده شد و مربیان این طرح و روش را در فرآیند آموزشی خود مورد استفاده قراردادند .بعد از پایان دوره میزان یادگیری فراگیران دو گروه آزمایش و کنترل بررسی و مقایسه گردیده و با روش های آماری میانگین ،آزمون tبرای دو گروه مستقل و غیره تحلیل شد. نتایج مطالعه ،نشان می دهد که میانگین یادگیری فراگیران گروه آزمایش به جهت استفاده مربیان آموزشی آنها از مولفه های مربوط به فنآوری آموزشی اشاره شده در فوق متناسب با شرایط و محتوای آموزش ها به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بوده و استفاده صحیح و مناسب این فرآیندها موجب بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری فراگیران شرکت کننده در آموزش های فنی و حرفه ای می گردد. UR - https://jti.atu.ac.ir/article_10675.html L1 - https://jti.atu.ac.ir/article_10675_b20a3445213da45fc34eb4ac588efe4c.pdf ER -