TY - JOUR ID - 11979 TI - واکاوی الزام‏های اجرایی دوره‏های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر فنی و تکنولوژی JO - فناوری های آموزشی در یادگیری JA - JTI LA - fa SN - 2476-4256 AU - اشرفی, سکینه AU - آراسته, حمیدرضا AU - زین آبادی, حسن رضا AU - عباسیان, حسین AD - مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. AD - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران. AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 14 SP - 105 EP - 131 KW - "الزام‌های اجرایی" KW - "دوره‌های برخط آزاد انبوه(موک)" KW - "ویژگی های پلتفرم" KW - " امنیت و حریم خصوصی" KW - "امکانات فنی پلتفرم" DO - 10.22054/jti.2020.50574.1310 N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه(موک) در دانشگاه پیامنور از منظر فنی و تکنولوژی انجام گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، کاربردی و نحوه گردآوری اطلاعات، کیفی بود. مؤلفه‌های مورد استفاده بر اساس بررسی اسناد و مدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شدند. به منظور بررسی اسناد و مدارک و تحلیل یافته‌های مصاحبه از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای شناسایی جامع مؤلفه‌های اصلی و زیر مؤلفه‌های الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه در دانشگاه پیامنور از منظر فنی و تکنولوژی، علاوه بر بررسی مطالعه‌های انجام شده در این زمینه، مصاحبه‌ای نیمه‌ساختارمند با 15 نفر از خبرگان حوزه در دوره‌های برخط آزاد انبوه(موک) صورت گرفت. نتایج نشان داد که الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه در دانشگاه پیامنور از منظر فنی و تکنولوژی شامل پنج مؤلفه اصلی: تشکیل تیم فنی(سخت‌افزار-نرم‌افزار)، ویژگی‌های پلتفرم، امنیت و حریم خصوصی، امکانات فنی پلتفرم و ارائه خدمات پشتیبانی فنی ؛ و 34 زیرمؤلفه است. UR - https://jti.atu.ac.ir/article_11979.html L1 - https://jti.atu.ac.ir/article_11979_76cfdb9d60a537bd0c054a69c26a169f.pdf ER -