TY - JOUR ID - 11980 TI - علل و زمینه های اعتیاد اینترنتی در بین دانش آموزان: ارائه یک نظریه مبنایی JO - فناوری های آموزشی در یادگیری JA - JTI LA - fa SN - 2476-4256 AU - آل بهبهانی, مرجان AU - مومنی, حسن AD - مربی، گروه روان‏شناسی، واحد بندر دیلم، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر دیلم، ایران. AD - کارشناس ارشد جامعه‏ شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 14 SP - 133 EP - 168 KW - اعتیاد اینترنتی KW - فضای مجازی KW - دانش‌آموزان KW - نظریه مبنایی DO - 10.22054/jti.2020.49109.1292 N2 - در چند دهه اخیر جهان شاهد فرصت‌های بی‌شمار اینترنت در تمامی ابعاد زندگی بوده است اما، تهدیدات مدرن و متنوعی نیز مانند اعتیاد اینترنتی همگام آن رواج یافته است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت تجربه دانش‌آموزان از اعتیاد اینترنتی است. روش پژوهش نیز کیفی و برای تحلیل داده‌ها از نظریه مبنایی استفاده شده است. از جامعه آماری با 25 دانش‌آموز دوره متوسطه مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته انجام گرفت. نمونه‌گیری هدفمند و حجم نمونه بر اساس معیار اشباع نظری بود و برای اعتبار یافته‌ها در کنار تحلیل و بازبینی مجدد کدها از صاحب نظران بیرون از تحقیق نیز استفاده شد. حاصل یافته‌ها 55 مفهوم اولیه، 9 درون مایه اصلی و هسته اصلی پژوهش یعنی "اعتیاد اینترنتی به مثابه همدردِ دردساز" بود. مضامین اصلی شناسایی شده شامل «گریز از در خود بودن»، «اختلالات سه‌گانه (جسمی- جنسی و روانی)»، «مدیریت اتصال»، «اهمال کاری نظاممند»، «واپس‌زنی نظام مدرسه»، «صمیمیت‌زدایی» و «تسهیل‌گر چند بعدی» بودند. در نهایت، مضامین اصلی در قالب مدل پنج‌گانه اشتراوس و کوربین یعنی علل اصلی، علل زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها صورت بندی شدند. UR - https://jti.atu.ac.ir/article_11980.html L1 - https://jti.atu.ac.ir/article_11980_8d8192260b19a4b6be019f8edeee682b.pdf ER -