TY - JOUR ID - 8436 TI - ارزشیابی دوره‌های توانمندسازی معلمان مقطع ابتدایی عشایری JO - فناوری های آموزشی در یادگیری JA - JTI LA - fa SN - 2476-4256 AU - لجم اورک مرادی, علی عسکر AU - رحیمی دوست, غلام حسین AU - شاهی, سکینه AD - کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 6 SP - 77 EP - 94 KW - معلمان ابتدایی KW - عشایر KW - توانمندسازی DO - 10.22054/jti.2018.18548.1194 N2 - این پژوهش با هدف ارزشیابی دوره‌های توانمندسازی معلمان مقطع ابتدایی عشایری ایذه  انجام شد .روش نمونه­گیری به این ترتیب بود که ابتدا از بین 152 نفر معلم ابتدایی عشایر ایذه، 110 نفر  بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و در بخش کیفی از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد و15 نفر از مسئولان آموزش عشایر و معلمانی که بیشترین حضور را طی سال­های93-1390 درکلاس­های ضمن خدمت داشته­اند در اولویت انتخاب انجام مصاحبه قرار گرفتند. در این پژوهش از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. یافته‌های حاصل از پرسشنامه‌ها و همچنین مصاحبه با مسئولان آموزش عشایر و معلمان نشان می‌دهد که نقاط قوت و ضعف این دوره‌ها عبارت‌انداز: نقاط قوت شامل افزایش دانش، افزایش مهارت، افزایش نگرش، آشنایی با اطلاعات و مهارت‌های جدید تدریس و همفکری معلمان با یکدیگر، تبادل‌نظر و استفاده از راهکارها برای اداره بهتر کلاس‌ها، نقاط ضعف شامل کوتاه بودن ساعات دوره و برگزاری آن در کلاس‌ها، کمبود رسانه‌های آموزشی، اجرای دوره‌ها در زمان نامناسب، عدم تناسب دوره‌ها با نیازهای آموزشی معلمان عشایر، ضعف علمی مدرسان دوره، ضعف محتوایی ارائه‌شده در دوره‌ها از لحاظ به روز بودن. نتایج نشان داد، فراگیرندگان واکنش مطلوبی نسبت به دوره‌های آموزشی نشان داده‌اند. UR - https://jti.atu.ac.ir/article_8436.html L1 - https://jti.atu.ac.ir/article_8436_62f814ee800721763467fdac857e9447.pdf ER -