نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی تخران

چکیده

هدف از این پژوهش مطالعه برنامه درسی مبتنی بر شایستگی بوده که بصورت موردی در برنامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی پیاده گردیده است. رویکرد غالب در پژوهش، کیفی است. در مرحله اول با روش تحلیلی توصیفی، منابع مرتبط با برنامه درسی شایسته محور، بررسی گردید و در مرحله دوم با چند نفر از اعضای هیات علمی فناوری آموزشی که دوره کارشناسی ارشد این رشته را گذرانده‌اند، مصاحبه کیفی بعمل آمد. محورهای مصاحبه عبارتند از: میزان انطباق برنامه درسی با چهار معیار مهم شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تدوین و بازنگری سرفصل ها یعنی کارآمدسازی، به‌روزرسانی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی، شایستگی‌های مورد نیاز برای دانش آموختگان رشته فناوری آموزشی و چالش‌های دوره با توجه به تجارب اساتید و متخصصین بود. متن مصاحبه‌ها پیاده و سپس با برنامه مکس کیودا 2020، کدهای باز مشخص و به کدهای زیرمقوله و کدهای مقوله‌ای تبدیل گردید. روش تحلیل در استخراج داده‌های مصاحبه، از نوع محتوای استقرایی با واحد تحلیل مضمون بود. از نتایج مصاحبه و همچنین مطالعات تطبیقی در خصوص دروس کارشناسی ارشد سایر دانشگاه های بین المللی، دروس مورد نیاز مشخص گردید. سپس شایستگی های لازم برای گذراندن هر درس استخراج گردید. نتایج حاصل از پژوهش، ضمن مشخص-کردن محورهای اصلی رشته فناوری آموزشی در دوره کارشناسی ارشد به تفکیک شایستگی، نشان داد که حذف گرایش فناوری آموزشی از کارشناسی و نیز نبود گرایش های جانبی، کارآیی دانش آموختگان را کاهش و از چالش های جدی برنامه محسوب می‌گردد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The curriculum revise with competency-based approach through a case study in the field of Educational Technology at the Master's level

چکیده [English]

The aim of this research is to study the fundamentals of competency-based course outline, which has been implemented in the case of revision syllabus of Master's degree program in Educational Technology. The dominant approach in the research is qualitative. In the first stage, the relevant sources about competency-based curriculum were analyzed with the descriptive analytical method. In the second stage, a qualitative interview was conducted with several faculty members of the Educational Technology department who had completed the Master's degree program in Educational Technology. The interview themes included four important criteria in development and revising curriculum from the Supreme Council for Cultural Revolution: efficiency, updating, localization, and Islamization, and the required competencies (knowledge, skills, and personal attitudes) for graduates of the Educational Technology program. The interview texts were transcribed, and then open, subcomponent and component codes were identified with the MAXQDA software. The analysis method for analyzing of interview was inductive content analysis, and the unit of analysis was the thematic content. Based on the interview results and comparative studies on the Master's-syllabus of Educational Technology in international universities was identified the title of lessons in Master's-course. The results of the research determines that the elimination of the Educational Technology specialization from the Bachelor's program and the lack of related specializations in Master's-course reduces the efficiency of the graduates

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum, Syllabus, Competency, Educational Technology, Master'
  • s Degree