شهرام واحدی؛ سعید قرهآغاجی
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی الگوی مفروض راهبردهای یادگیری خودتنظیم در درس ریاضی بر اساس عوامل انگیزشی و واسطهگری هیجانهای تحصیلی انجام شد. برای آزمون این الگو تعداد 395 نفر از دانشآموزان پسر نواحی پنجگانه تبریز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه یادگیری خودتنظیم و هیجانهای پیشرفت را تکمیل نمودند. ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی الگوی مفروض راهبردهای یادگیری خودتنظیم در درس ریاضی بر اساس عوامل انگیزشی و واسطهگری هیجانهای تحصیلی انجام شد. برای آزمون این الگو تعداد 395 نفر از دانشآموزان پسر نواحی پنجگانه تبریز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه یادگیری خودتنظیم و هیجانهای پیشرفت را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر بررسی شدند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان میدهد که ارزش تکلیف با راهبردهای مبتنی بر یادگیری عمیق و سطحی ارتباط معنیداری دارد. رابطهی خودکارآمدی با راهبردهای یادگیری عمیق و سطحی، معنیدار و مثبت است. ارزش تکلیف و خودکارآمدی رابطهی مثبت و معنیداری با هیجانهای مثبت و رابطهی منفی و معنیداری با هیجانهای منفی دارند. یافتهها حاکی از آن هستند که هیجانهای منفی رابطهی معنیداری با راهبردهای یادگیری عمیق ندارند؛ ولی رابطهی معنیداری بین هیجانهای منفی و یادگیری سطحی مشاهده میشود. درنهایت نتایج پژوهش نشان میدهد که هیجانهای مثبت با گرایش فراگیران به استفاده از راهبردهای یادگیری عمیق و سطحی مرتبط هستند