نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگده روانشناسی و علوم تربیتی
2 دانشیار دانشکده علوم کامپیوتر، دانشگاه لینکلن، لینکلن، انگلستان.
3 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
4 دانشگاه علامه طباطبایی
5 دانشیارگروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
با گسترش روزافزون یادگیری الکترونیکی، اهمیت زیباییشناسی و طراحی بصری در ایجاد تجربیات یادگیری مؤثر و جذاب و لذت بخش بیش از پیش احساس میشود. در حالی که مطالعات بسیاری به بررسی مؤلفههای فنی و محتوایی یادگیری الکترونیکی پرداختهاند، کاربرد مستقیم این مفاهیم در بستر یادگیری الکترونیکی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل اصلی این کمبود، نبود تعاریف کاربردی و روشن از زیباییشناسی و آگاهی لازم در این زمینه است.این پژوهش با هدف تبیین مفاهیم و فرآیند استفاده از زیباییشناسی بصری برای بهبود تجربه یادگیری الکترونیکی با استفاده از روش گستره پژوهی انجام شده است. مرور ادبیات این حوزه نشان میدهد که زیباییشناسی بصری در یادگیری الکترونیکی به مجموعهای از اصول طراحی اشاره دارد که با هدف ایجاد تعامل مؤثر بین کاربر و سیستم و تسهیل فرآیند یادگیری به کار میرود. یافته های این پژوهش نشان میدهد که انتخاب مناسب رنگها، فونتها، تصاویر و چیدمان عناصر بصری در طراحی محتوا، رابط کاربری و محیطهای یادگیری الکترونیکی به طورخلاقانه، علاوه بر جذابیت ظاهری، میتواند به شکل قابل توجهی بر جنبههای شناختی، عاطفی و انگیزشی یادگیری نیز تأثیرگذار باشد. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی برای طراحان یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Design and Validation of an Aesthetic Model for E-Learning with Emphasis on User Experience and Sense of Presence
نویسندگان [English]
- narjeskhatoon oveici 1
- Saeed Pourroostaei Ardakani 2
- Khadige Aliabadi 3
- Mohamadreza NiliAhmadabadi 4
- Zahra Jamebozorg 5
1 Faculty member at Allameh Tabataba'i University
2 Senior lecturer,Computer Science University of Lincoln,Lincoln,UK
3 Associate Professor, Educational Technology Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Educational Technology Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
5 Associate Professor, Educational Technology Dept., Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
With the increasing expansion of e-learning, the importance of aesthetics and visual design in creating effective, engaging, and enjoyable learning experiences is felt more than ever. While numerous studies have examined the technical and content-related components of e-learning, the direct application of these concepts in the context of e-learning has received less attention. One of the main reasons for this gap is the lack of clear and practical definitions of aesthetics and the necessary awareness in this area.This research aims to clarify the concepts and processes of using visual aesthetics to enhance the e-learning experience through broad research methods. A literature review in this field indicates that visual aesthetics in e-learning refers to a set of design principles aimed at creating effective interaction between the user and the system, facilitating the learning process.The findings of this research show that appropriate choices of colors, fonts, images, and layout of visual elements in content design, user interface, and e-learning environments can creatively impact not only visual appeal but also significantly influence cognitive, emotional, and motivational aspects of learning. The results of this research can serve as guidance for designers of e-learning environments.
With the increasing expansion of e-learning, the importance of aesthetics and visual design in creating effective, engaging, and enjoyable learning experiences is felt more than ever. While numerous studies have examined the technical and content-related components of e-learning, the direct application of these concepts in the context of e-learning has received less attention. One of the main reasons for this gap is the lack of clear and practical definitions of aesthetics and the necessary awareness in this area.This research aims to clarify the concepts and processes of using visual aesthetics to enhance the e-learning experience through broad research methods. A literature review in this field indicates that visual aesthetics in e-learning refers to a set of design principles aimed at creating effective interaction between the user and the system, facilitating the learning process.The findings of this research show that appropriate choices of colors, fonts, images, and layout of visual elements in content design, user interface, and e-learning environments can creatively impact not only visual appeal but also significantly influence cognitive, emotional, and motivational aspects of learning. The results of this research can serve as guidance for designers of e-learning environments.
کلیدواژهها [English]
- Aesthetics
- E-Learning
- User Experience
- Sense of Presence