نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و اعتباریابی ویژگیهای واسط کاربری نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر وب برای کودکان 10 تا 12 سال انجام شد. روش انجام پژوهش از نوع آمیخته با طرح اکتشافی متوالی بود. جامعهی هدف در بخش کیفی شامل کلیه اسناد مرتبط با واسط کاربری کودکان، متخصصان رایانه، آموزش و نیز دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بود که به روش هدفمند انتخاب شدند. جامعهی آماری بخش کمی نیز کلیه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر همدان بودند که از بین آنها 350 دانش-آموز به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. در بخش کیفی از روش مرور نظاممند اسناد استفاده شد و دادهها به شیوه کدگذاری باز و مقولهبندی استخراج و از طریق تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی تحلیل شد. در بخش کمی نیز از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد و دادهها با استفاده از مقیاس تدوینشده مبتنی بر یافتههای کیفی، جمعآوری و با آزمونهای توصیفی و استنباطی با کمک نرمافزار SPSS نسخه 25 تحلیل شدند. یافتهها در بخش کیفی منجر به استخراج 16 مؤلفهی اصلی و 62 مؤلفهی فرعی شد که عناصر رابطه کودکان را تشکیل میدهد. یافتههای بخش کمی نیز نشان داد مؤلفههای واسط کاربری نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر وب از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت طراحی واسط کاربری نرمافزارهای آموزشی برای کودکان 10 تا 12 سال متأثر از یکسری ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی-حرکتی آنان است و بایستی برای تعامل بهتر کودکان با نرمافزارهای آموزشی به ویژگیهای آنان توجه شود. مؤلفههای مشخصشده در این پژوهش میتواند به طراحان و تولیدکنندگان نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر وب برای کودکان در طراحی واسط کاربر اثربخش کمک نماید. همچنین معلمان را در انتخاب و ارزیابی نرمافزارهای آموزشی مناسب کودکان از منظر واسط کاربری یاری میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification and validation of user interface features in web-based educational software for children aged 10 to 12 years
نویسندگان [English]
- ayda Talati Valipour 1
- maryam porjamshidi 2
1 Master's degree, Bu- Ali Sina University, Hamedan
2
چکیده [English]
The purpose of this research was to identify and validation the features of the user interface of web-based educational software for children. The research employed a mixed-methods approach with a sequential exploratory design. The qualitative segment targeted all documents related to children's user interfaces, experts in the fields of computer science and education, as well as second-grade elementary school students, who were selected through purposive sampling. The statistical population for the quantitative section comprised all second-grade students in Hamedan city, from which 350 students were selected using a stratified random sampling method. In the qualitative part, a systematic review of documents was conducted, and data were extracted through open coding and categorization, analyzed via content analysis. The quantitative segment utilized a descriptive-survey method, collecting data through a scale developed based on qualitative findings, which were then analyzed using descriptive and inferential statistics .The qualitative findings led to the identification of 16 main category and 62 sub- category. The results from the quantitative section further indicated that the user interface components of web-based educational software possess acceptable validity and reliability. Based on the findings of this research, it can be concluded that the user interface design of educational software for children is influenced by a series of cognitive, emotional, and psychomotor characteristics. The components identified in this research can assist designers and producers of web-based educational software in creating effective user interfaces. Additionally, it aids teachers in selecting appropriate educational software for children from a user interface perspective
کلیدواژهها [English]
- Educational software
- Children
- Web
- User interface