نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی و تولید اپلیکیشن سبکهای یادگیری و اعتبارسنجی آن از دیدگاه کاربران بود. روش اجرای پژوهش دارای دو بخش بود؛ در بخش اول از روش تحقیق توصیفی به شیوه تحقیق و توسعه استفاده گردید، بدین شکل که بر اساس اصول تولید اپلیکیشنهای آموزشی، اپلیکیشن سبکهای یادگیری تولید و اعتبار و روایی این ابزار توسط متخصصین موردبررسی قرار گرفت. در بخش دوم از روش تحقیق ارزشیابی استفاده شد. جامعه آماری مطالعه در بخش دوم پژوهش شامل کلیه معلمان ابتدایی استان مرکزی در سال تحصیلی 1400-1399 بود که تعداد 30 نفر از آنها بهصورت روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، اپلیکیشن سبکهای یادگیری هانی و مامفورد (1992) و پرسشنامه محقق ساخته اعتبارسنجی اپلیکیشن سبکهای یادگیری بود. جهت تحلیل دادههای پرسشنامه از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن بود که میانگین در تمامی ابعاد اعتبارسنجی اپلیکیشن سبکهای یادگیری بهطور معنیداری بالاتر از عدد معیار بود (P<0/01)، بهعبارتدیگر اعتبارسنجی معلمان نسبت به اپلیکیشن مثبت و رضایتبخش بود. این اپلیکیشن آموزشی بهعنوان یک ابزار مفید میتواند توسط معلمان جهت تشخیص سبکهای یادگیری دانشآموزان و بهکارگیری روشهای آموزش و یادگیری متناسب با آنها مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Design and production of learning styles application and its validation from users' point of view
نویسندگان [English]
- Mohsen Bagheri
- Zahra Basaki
- saeed shahhosseini
Faculty member of Psychology and education. Arak University
چکیده [English]
The purpose of the current research was to design and produce a learning styles application and validate it from the users' point of view. The research implementation method had two parts; In the first part, a descriptive research method was used as a research and development method, in such a way that based on the principles of producing educational applications, the application of learning styles and the reliability and validity of this tool were examined by experts. In the second part, the evaluation research method was used. The statistical population of the study in the second part of the research included all the primary teachers of Central Province in the academic year of 2019-2019, 30 of them were selected by available sampling method. The data collection tool was the learning styles application and the questionnaire made by the researcher to validate the learning styles application. One sample t test was used to analyze the questionnaire data. The quantitative findings of the research and the results obtained from the sample T-Tech test indicated that the average obtained in all aspects of the validation of the learning styles application was significantly higher than the number 3 (P<0.01), in other words, the validation of teachers It was positive and satisfactory regarding the application. This educational application as a useful tool can be used by teachers to identify students' learning styles and apply teaching and learning methods that suit them.
کلیدواژهها [English]
- "Production"
- "application"
- "learning styles"
- "validation"