نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 سردبیر مجله رشد آموزش مشاور مدرسه و دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 عضو سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی- دکترای تخصصی مطالعات برنامه ریزی درسی از دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
مساله بررسی شده در این پژوهش چگونگی ترکیب دو رویکرد کل نگر و جزءنگر ابزار محور در فناوری آموزشی و تربیت فناورانه در دوره اول متوسطه است. تدوین چارچوب مفهومی در این خصوص هدف اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. چارچوب مفهومی مجموعه ای از گزاره های نظام مند است که به برنامه ریزی درسی و طراحی برنامه جهت می دهد. رویکرد پژوهشی از نوع کیفی است و برای پاسخ به سؤالات اول و دوم از روش تحلیل مضمون و سؤال سوم از تحلیلی- استنتاجی استفاده شده است. به دلیل کیفی بودن، جامعه آماری و نمونه گیری موضوعیت ندارد و اشباع اطلاعات حد و حجم نمونه را تشکیل می دهد. چارچوب مفهومی تربیت فناورانه دوره اول متوسطه شامل عناصر: مبانی، هدف، روش ها و فنون، محیط، مواد و رسانه، زمان و شرکاء یافته کلی پژوهش را تشکیل می دهد. تاکید بر تفکر نقاد، تاکید بر رویکرد بین رشته ای، جامعیت عناصر برنامه درسی، توجه به شرکای تربیت از جمله خانواده، توجه به زمینه کلی محیط تربیت فناورانه و بهره مندی از مشارکت دانش آموزان در برنامه درسی مورد توجه و تاکید قرار گرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The position of technological education in the first year of high school and presenting a suitable consept
نویسندگان [English]
- haniyeh maleki 1
- mohsen Kia Lashaki 2
1 Corresponding Author, Ph.D. Student of Teaching Program Studies, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr,
2 Department of Curriculum Development, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'iUniversity, Tehran, Iran. Organization of Educational Research and Planning (OERP), Tehran, Iran
چکیده [English]
This research has been done with the aim of developing a conceptual framework of technological education for first year high school students. In terms of the method, it was carried out with a qualitative approach and using two descriptive-analytical and inferential methods, and in the first description, the method of collecting library information was used, and in the inference section, the method of compiling descriptive and prescriptive propositions was used.
Technological education based on the method, a hybrid approach to the relationship between technology and education, and the need to link technological education with the context of life, benefit from critical thinking, the need for a suitable educational environment and effective communication with the family's educational partner can be considered as important findings of this study.
From the total findings, it is concluded that technological education based on the scientific-technological field of transformational documents has a very influential position in individual and social life and none of the other fields will replace this field. The connection between the fields of education should be considered as one of the essentials for success in each of the fields, including technological education.
کلیدواژهها [English]
- Education
- Conceptual Framework
- Technological Education
- Educational Approach