معرفی کتاب

10.22054/jti.2016.6958

چکیده

 
 
رسانه­ ها و محیط ­های آموزشی- یادگیری
نویسنده: محمدحسن امیرتیموری
انتشارات سمت و دانشگاه فرهنگیان
سال انتشار: 1394
شاید بهتر باشد که امروز به‌جای استفاده از واژه «رسانه­ های آموزشی»، که بیشتر بر تدریس و فعال بودن معلم یا فرستنده پیام تأکید دارد، از اصطلاح «رسانه­های آموزشی-یادگیری»، استفاده کنیم، که بیانگر توجه بیشتر بر یادگیری و فعال بودن یادگیرنده است.
در انطباق با تغییرات مطرح‌شده، در این کتاب که ویرایش جدیدی از کتابی است که برای اولین بار در سال 1377، با عنوان «رسانه­های آموزشی» به چاپ رسید، برخی از رسانه­های آموزشی قدیمی، یک­سویه و کمتر مورداستفاده حذف‌شده و یا به‌طور مختصر و به‌عنوان تاریخچه­ای از رسانه­ها معرفی شده­اند و در مقابل، بر رسانه­های آموزشی­ یادگیری جدید و تعاملی­ تر، به‌خصوص رسانه­ های الکترونیکی و دیجیتال متکی بر وب تأکید بیشتری شده است.
این کتاب می‌تواند به‌عنوان مددکار تدریس معلمان و استادان و منبع اصلی درس «طراحی و تولید مواد و رسانه­ های آموزشی» (و یا عناوین مشابه) در گرایش­های مختلف رشته علوم تربیتی، ازجمله تکنولوژی آموزشی، و برای دستیابی به هدف نهایی «فراهم ­سازی زمینه شکل­ گیری شناخت، توانایی و علاقه در مخاطبان در زمینه طراحی، تولید، انتخاب و کاربرد رسانه­ های آموزشی- یادگیری» استفاده شود.
 
 
 
مجموعه مقالات همایش ملی شبکه های اجتماعی مجازی : بستری برای آموزش و یادگیری
گردآورندگان: غلامرضا ذکیانی، اسماعیل زارعی زوارکی، احسان طوفانی­ نژاد، رها عابدی
انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی
سال انتشار: 1394
 
همایش ملی شبکه­های اجتماعی مجازی : بستری برای آموزش و یادگیری اردیبهشت‌ماه سال 1394 در دانشگاه علامه طباطبائی توسط گروه تکنولوژی آموزشی برگزار گردید. از مجموع مقالاتی که برای همایش فرستاده شدند تعدادی مورد پذیرش قرار گرفتند. مقالات برتر در فصلنامه فناوری آموزش و یادگیری شماره 3 به چاپ رسیدند و برخی از مقالات هم برای چاپ در کتاب مجموعه مقالات انتخاب شدند. مقالاتی را که در این مجموعه خواهید خواند عبارت­اند از: تحلیل کیفی نقاشی­های دانشجویان از شبکه­های اجتماعی: حواس‌پرت کن آرامش‌بخش و جدایی انداز، تأثیر شبکه­های ارتباطی مجازی بر سبک زندگی جوانان،  نظریه یادگیری ارتباط گرایی و دلالت‌های آن در طراحی و پیاده‌سازی سامانه دوره‌های برخط آزاد انبوه، بررسی تأثیر استفاده از شبکه در کلاس بر میزان یادگیری لغات زبان انگلیسی و رضایت دانشجویان، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر وبلاگ بر ابراز وجود و حمایت اجتماعی، تجارب زیسته دانش‌آموزان دوره ابتدایی در زمینه شبکه­های اجتماعی موبایل بنیان، شبکه­های اجتماعی مجازی و آموزش پنهان، تأملی بر نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی بر فرایند آموزش و یادگیری با تأکید بر فرصت‌ها و چالش‌ها‌ی آن، استفاده از ابزارهای شناختی برای تسهیل یادگیری مشارکتی ، فناوری وب2 و نقش آن در بهبود آموزش و یادگیری در آموزش عالی، تجربه یادگیری سایبورگ در شبکه­های اجتماعی مجازی، الگوی استفاده از شبکه‌ اجتماعی مجازی به‌عنوان غنی‌ساز در آموزش و یادگیری، شبکه­های  اجتماعی مجازی و آموزش پنهان به کودکان و نوجوانان از طریق بازی‌های رایانه‌ای برخط، بررسی نقش شبکه­های اجتماعی مجازی در فرآیند یادگیری دانشجویان، کاربرد شبکه­های اجتماعی در آموزش ویژه، طراحی شبکه­های اجتماعی مجازی جهت تضعیف رفتارهای ضد اجتماع موجود در محیط برخط، شبکه­های اجتماعی، چیستی و چرایی آن برای آموزش، فناوری نوین در فرآیند یادگیری مبتنی بر وب، بررسی مزایا و معایب شبکه­های اجتماعی در آموزش زبان­های خارجی، رویکردهای نوین تحلیل نیاز یادگیرندگان در بستر شبکه‌های اجتماعی و  واکاوی شبکه­های اجتماعی مجازی بر مبنای ساختن گرایی در آموزش: فرصت­ها و چالش­ها.
 

عنوان مقاله [English]

Book Introduction