بیبی عشرت، زمانی، قصاب پور، بیتا و جبل عاملی، جلال. (1389). بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 36(9)، 79-100.
تاجیک اسماعیلی، سمیه و اردکانیان، رضا. (1395). بررسی تأثیر میزان وابستگی به اینترنت بر مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان مدارس هوشمند و عادی. فصلنامه خانواده و پژوهش، 27، 7-25.
جلیلیان، سهیلا، عظیم پور، احسان، محمدی، شراره و محمدزاده، رضا. (1396). میزان برخورداری معلمان مدارس هوشمند از مهارتهای موردنیاز تدریس با استفاده از فاوا. فصلنامه تدریس پژوهی، 5(1)، 107-125.
حکیم زاده، رضوان، ملکی پور، احمد، ملکی پور، موسی و قاسم پور، عرفانه. (1394). بررسی وضعیت دورههای مجازی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان، مطالعه موردی، فرهنگیان منطقه دهلران. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(4)، 35-50.
حیدری، مریم، وزیری، مژده و عدلی، فریبا. (1392). بررسی وضعیت مدارس هوشمند بر اساس استانداردها و مقایسه عملکرد تحصیلی و تفکر انتقادی دانشآموزان آن با مدارس عادی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(2)، 149-173.
زارعی زوارکی، اسماعیل و ملازادگان، علی. (1393). مقایسه میزان انگیزه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی مدارس هوشمند با مدارس عادی. نشریه فناوری آموزش، 8(3)، 205-214.
زندوانیان، احمد، علوی لنگرودی، سید کاظم و میررحیمی بیداخویدی، مهدیه سادات. (1396). ارزیابی جامع مدارس هوشمند دوره متوسطه اول شهر یزد با مدل SWOT. اندیشههای نوین تربیتی، 13(4)، 189-223.
سالاروندیان، سیما و حسینی خواه، علی. (1394). ارزیابی تخته هوشمند بهعنوان نوآوری آموزشی بر اساس نظریه انتشار نوآوری اورت راجرز. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 3(6)، 71-100.
سراجی، فرهاد، سرمدی انصار، حسن و عسکری مطیع، علیاکبر. (1394). شناسایی موانع پیش روی توسعه مدارس هوشمند در شهر تهران. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11(35)، 159-180.
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. (1390). دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزشوپرورش، شورای عالی آموزشوپرورش.
سوزان، شهباز، زمانی، بیبی عشرت و نصراصفهانی، احمدرضا. (1388). چگونگی کاربرد قوانین موجود و نگرش مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان درباره فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات)، پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)، 24(4)، 69-83.
شریفی، اصغر و اسلامیه، فاطمه. (1390). ارزیابی استانداردهای سواد اطلاعاتی دانشجویان و رابطه آن با گرایش به یادگیری الکترونیکی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(2)، 35-53.
شیرزاد کبریا، بهارک و سیدمحمدی، سید زینب. (1394). بررسی مؤلفههای مؤثر بر هوشمندسازی مدارس و ارائه مدل مفهومی مناسب. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3(10)، 37-46.
عبدالوهابی، مرضیه، مهرعلی زاده، یداله و پارسا، عبداله. (1391). امکانسنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستانهای دخترانه شهر اهواز. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 43(11)، 81-112.
محمدی، مهدی و اناری نژاد، عباس. (1390). بررسی تأثیر دانش نرمافزاری، میزان کاربرد شخصی و نگرش معلمان به اثربخشی فاوا در تدریس بر احساس اعتمادبهنفس آنان در کاربرد فاوا در تدریس. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 6(21)، 101-122.
محمودی، جعفر، نالچیگر، سروش، ابراهیمی، سید بابک و صادقی مقدم، محمدرضا. (1387). بررسی چالشهای توسعه مدارس هوشمند در کشور. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ش27(7)، 61-78.
مرادی، محمود، خاتون دلیلیان، نرجس و خدابخشی، حمیده. (1394). شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر استقرار مدارس هوشمند در استان گیلان. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(4)، 93-113.
مردانی، محمدرضا و مولایی، منیژه. (1394). بازمهندسی فرایند مدیریت در مدارس هوشمند ایران با تأکید بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات. مدیریت فناوری اطلاعات، 7(4)، 950-931.
مهاجران، بهناز، قلعهای، علیرضا و حمزه رباطی، مطهره. (1392). دلایل اصلی عدم شکلگیری صحیح مدارس هوشمند و ارائه راهکارهایی برای توسعه آنها در استان مازندران، از دیدگاه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات. رسانه، 4(2)، 13-23.
مهرمحمدی، محمود. (1386). فناوری اطلاعات و ارتباطات و نسبت آن با آموزشوپرورش. فصلنامه تعلیم و تربیت، 89، 85-110.
References
Al Mofarreh, Y. I. (2016). Implementation of ICT policy in secondary schools in Saudi Arabia, A thesis for Doctor of philosophy from University of Wollongong.
Aslan, A., & Zhu, C. (2018). Starting teachers’ integration of ICT into their teaching practices in the lower secondary schools in Turkey. Educational Sciences: Theory & Practice, 18(1), 23-45. DOI: 10.12738/estp.2018.10431.
Chang, Y. H., Lu, T. Y., & Fang, R. J. (2007, April). An adaptive elearning system based on intelligent agents. In Proc. of the 6th WSEAS International Conference on Applied Computer Science (pp. 200-205).
Clark, R. E. (1983). Reconsidering the research on learning from media. Review of Educational Research, 53 (4), 445-459.
Ghavifekr, S., & Rosdy, W. A. W. (2015). Teaching and learning with technology: Effectiveness of ICT integration in school. International of research in education and science, 1(2), 175-191.
Japhet E. L. & Usman A. T. (2018). Factors that influence teachers’ adoption and integration of ICT in teaching/learning process. Educational Media International, 55(4), 1-27.
Nguyen, T. (2015). The effectiveness of online learning: Beyond no significant difference and future horizons. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 11(2), 309-319.
Nikolopoulou, K., & Gialamas, V. (2016). Barriers to ICT use in high schools: Greek teachers’ perceptions. Journal of Computers in Education, 3(1), 59-75. DOI: 10.1007/s40692-015-0052-z.
Plumb, M., & Kautz, K. (2016). Barriers to the integration of information technology within early childhood education and care organisations: A review of the literature. arXiv preprint arXiv:1606.00748.
Russel, T. L. (1999). No significant difference phenomenon (NSDP). Raleigh: North Carolina State University.
Salam, S., Zeng, J., Pathan, Z. H., Latif, Z., & Shaheen, A. (2018). Impediments to the Integration of ICT in Public Schools of Contemporary Societies: A Review of Literature. Journal of Information Processing Systems, 14(1), 252-269.
Siemens, G., & Tittenberger, P. (2009). Handbook of emerging technologies for learning. Canada: University of Manitoba.
Spiteri, M., & Rundgren, S. N. C. (2020). Literature review on the factors affecting primary teachers’ use of digital technology.
Technology, Knowledge and Learning,
25(1), 115-128.
http://doi./s10758-018-9376-x.