علی عسکر لجم اورک مرادی؛ غلام حسین رحیمی دوست؛ سکینه شاهی
چکیده
این پژوهش با هدف ارزشیابی دورههای توانمندسازی معلمان مقطع ابتدایی عشایری ایذه انجام شد .روش نمونهگیری به این ترتیب بود که ابتدا از بین 152 نفر معلم ابتدایی عشایر ایذه، 110 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و15 نفر از مسئولان آموزش عشایر و معلمانی که بیشترین حضور را طی سالهای93-1390 ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارزشیابی دورههای توانمندسازی معلمان مقطع ابتدایی عشایری ایذه انجام شد .روش نمونهگیری به این ترتیب بود که ابتدا از بین 152 نفر معلم ابتدایی عشایر ایذه، 110 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند و در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و15 نفر از مسئولان آموزش عشایر و معلمانی که بیشترین حضور را طی سالهای93-1390 درکلاسهای ضمن خدمت داشتهاند در اولویت انتخاب انجام مصاحبه قرار گرفتند. در این پژوهش از دو ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. یافتههای حاصل از پرسشنامهها و همچنین مصاحبه با مسئولان آموزش عشایر و معلمان نشان میدهد که نقاط قوت و ضعف این دورهها عبارتانداز: نقاط قوت شامل افزایش دانش، افزایش مهارت، افزایش نگرش، آشنایی با اطلاعات و مهارتهای جدید تدریس و همفکری معلمان با یکدیگر، تبادلنظر و استفاده از راهکارها برای اداره بهتر کلاسها، نقاط ضعف شامل کوتاه بودن ساعات دوره و برگزاری آن در کلاسها، کمبود رسانههای آموزشی، اجرای دورهها در زمان نامناسب، عدم تناسب دورهها با نیازهای آموزشی معلمان عشایر، ضعف علمی مدرسان دوره، ضعف محتوایی ارائهشده در دورهها از لحاظ به روز بودن. نتایج نشان داد، فراگیرندگان واکنش مطلوبی نسبت به دورههای آموزشی نشان دادهاند.